Peste 85 000 de lei pentru voluntari și 299 000 de lei pentru publicitate: Promo-Lex semnalează despre cheltuielile neraportate în campania electorală
Alegerile prezidențiale și organizarea referendumului constituțional din această toamnă aduc din nou în prim-plan aspectele legate de finanțarea campaniilor electorale, un domeniu crucial pentru asigurarea transparenței și echității procesului democrati. Promo-LEX a evidențiat o serie de deficiențe în ceea ce privește finanțarea alegerilor în procesul de monitorizare a competitorilor electorali, potrivit unui comunicat al Asociației.
Până la mijlocul lunii septembrie 2024, 12 din cele 13 grupuri de inițiativă (GI) au raportat venituri totale de peste 2 milioane de lei, din care 15% provin din donații materiale. Cele mai multe fonduri au fost acumulate de GI Maia Sandu (23% din total), urmată de GI Irina Vlah (17%). Sursa veniturilor provine în mare parte din transferuri financiare ale partidelor politice (33%) și din donații de la persoane fizice (48%).
Pe de altă parte, cheltuielile totale raportate s-au ridicat la aproape 1,8 milioane de lei, principalele destinații fiind materialele promoționale (37%) și producția de spoturi publicitare (23%).
Deși legea impune reguli stricte cu privire la sursa, limita și declararea donațiilor, CEC a constatat câteva donații care contravin normelor legale, cum ar fi o donație primită de Grupul de inițiativă Natalia Morari, care depășea limita legală. De asemenea, s-a descoperit că Grupul de inițiativă Andrei Năstase a primit o donație de la o persoană juridică cu restanțe la bugetul de stat, ceea ce este interzis prin lege.
De asemenea, au fost contrapuse sumele estimate de către Promo-LEX cu cele raportate la CEC și, ca de fiecare data, au fost înregistrate diferențe care, pe alocuri, sunt semnificative.
Mai exact, Promo-LEX a estimat cheltuieli neraportate de cel puțin 85 358 de lei pentru recompensele voluntarilor și agitatorilor. Cele mai mari sume ne raportate au fost în cazul GI Maia Sandu (PAS) – 69 038 de lei, urmat de GI Tudor Ulianovschi (CI) – 10 176 de lei.
Au fost estimate cheltuieli neraportate de cel puțin 4 490 de lei pentru publicitatea online. Cele mai mari sume ne raportate au fost pentru GI Irina Vlah (CI) – 1 574 de lei și GI Vasile Tarlev (PVM) – 2 916 de lei. Iar pentru publicitatea pe rețelele sociale au fost estimați drept cheltuieli neraportați cel puțin 73 281 de lei, cele mai mari sume fiind în cazul GI Maia Sandu (PAS) – 63 755 de lei.
În cazul cheltuielilor pentru materialele promoționale au fost estimate cheltuieli neraportate de cel puțin 299 164 de lei pentru materiale promoționale. GI Irina Vlah a avut cele mai mari cheltuieli neraportate, în valoare de 139 286 de lei.
Cheltuieli pentru spațiile/dispozitivele fixe pentru publicitate: estimările arată cheltuieli neraportate de minim 105 872 de lei pentru publicitate stradală, în special în cazul GI Irina Vlah.
La capitolul cheltuielilor pentru organizarea evenimentelor cu caracter electoral cele mai multe cheltuieli neraportate au fost estimate tot în cazul GI Irinei Vlah, fiind vorba de de cel puțin 5 660 de lei.
Estimările mai arată cheltuieli neraportate de cel puțin 6 497 de lei pentru transport, în cazul a trei Grupuri de inițiativă: Tudor Ulianovschi, Igor Munteanu, Andrei Năstase.
„Precizăm că nedeclararea integrală a cheltuielilor nu doar că afectează echitatea competiției politice, dar subminează și încrederea cetățenilor în procesul electoral. În plus, acest comportament ridică întrebări asupra modului în care sunt finanțate campaniile și dacă aceste fonduri au o origine legală și etică. Astfel de practici ar putea ascunde finanțări din surse netransparente, necontrolate sau chiar din străinătate, ceea ce poate aduce riscuri pentru democrație”, punctează Promo-Lex.