Principală  —  Ştiri  —  Extern   —   Pentru cine ar vota românii…

Pentru cine ar vota românii la prezidențiale? Primul sondaj care arată intenția de participare la vot și tendințele în rândul alegătorilor

Colaj digi24

Mircea Geoană, candidat independent, și Marcel Ciolacu, candidatul PSD, ocupă primele poziții la intenția de vot a alegătorilor pentru primul tur a alegerilor prezidențiale 2024, arată un sondaj realizat de INSCOP Research la comanda Institutului pentru Libertate și Democrație, în luna septembrie. 

Pe o scară de la 1 la 10, în care 1 înseamnă că „sigur nu” voi merge la vot și 10 „sigur da” voi merge la vot, 9,1% dintre români au ales 1, circa 0,6% au ales 2, 0.9% au ales 3, 0,3% au ales 4, 5,1% au ales 5, 2,7% au ales 6, 3,4% au ales 7. 4,3% indică 8, 3,9% – 9 și 69% – 10.

Potrivit datelor, raportat la cei care și-au exprimat preferința pentru un candidat din listă, indiferent dacă declară că vin sau nu vin sigur vot (87,4% din total eșantion, eroare 3.16%):

  • 21,4% dintre alegători ar vota pentru Mircea Geoană (independent);
  • 20,3% pentru Marcel Ciolacu (PSD);
  • 14,2% pentru Elena Lasconi (USR);
  • 13,6% pentru Diana Șoșoacă (SOS Romania);
  • 12% pentru George Simion (AUR);
  • 7,1% pentru Nicolae Ciucă (PNL);
  • 4,7% pentru Cristian Diaconescu (independent);
  • 3,7% pentru Kelemen Hunor (UDMR).

Raportat la cei care și-au exprimat preferința pentru un candidat din listă și declară că vin sigur la vot (61,8% din total eșantion, eroare 3.76%)

  • 20,8% dintre alegători ar vota pentru Mircea Geoană (independent);
  • 20,5% pentru Marcel Ciolacu (PSD);
  • 16% pentru Elena Lasconi (USR);
  • 12,5% pentru Diana Șoșoacă (SOS Romania);
  • 12,4% pentru George Simion (AUR);
  • 5,6% pentru Nicolae Ciucă (PNL);
  • 4,5% pentru Cristian Diaconescu (independent);
  • 3,6% pentru Kelemen Hunor (UDMR).

„După confirmarea oficială a candidaturilor de către principalii competitori, sondajul INSCOP Research prezintă prima fotografie care măsoară intenția de vot pentru alegerile prezidențiale în condiții de campanie electorală, urmând ca în săptămânile următoare să observăm și tendințele”, a a explicat directorul INSCOP Research, Remus Ștefureac, într-un comunicat de presă, potrivit digi24.ro.

Sondajul de opinie a fost realizat de INSCOP Research, membru corporate al ESOMAR, la comanda Institutului pentru Libertate și Democrație. Datele au fost culese în perioada 11-16 septembrie 2024. Metoda de cercetare: interviu prin intermediul chestionarului. Datele au fost culese prin metoda interviuri telefonice, volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1102 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste.

Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%.