Principală  —  Ştiri  —  Extern   —   O instituție franceză dezvăluie cum…

O instituție franceză dezvăluie cum a fost manipulat algoritmul TikTok în favoarea lui Călin Georgescu 

Sursa foto: Inquam Photos

Serviciul francez de vigilență și protecție împotriva interferențelor digitale străine Viginum a publicat marți, 4 februarie, un studiu legat de modul în care a fost manipulat algoritmul TikTok în campania pentru prezidențialele din România, manipulare făcută în favoarea lui Călin Georgescu. Unii dintre influencerii pro-Georgescu au fost plătiți de către firme cu legături în Ucraina. Autoritățile de la Paris se tem că metode similare de manipulare riscă să fie folosite și în Franța, notează Hotnews.

Viginum este o instituție care funcționează în cadrul Secretariatului General al Apărării și Siguranței Naționale din subordinea guvernului francez.

Studiul „Manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor. Concluzii desprinse din alegerile prezidențiale din România & riscuri pentru Franța” a fost publicat pe site-ul Secretariatului în două variante, una în limba franceză și una în limba română. În preambulul studiului, Viginum justifică investigarea alegerilor din România prin faptul că trebuie să analizeze manipularea online și în alte contexte, pentru a preveni ingerința digitală cu metode similare și în Franța.

„Descrierea manipulării observate pe TikTok în România se bazează în principal pe analize efectuate de părți terțe și accesibile din surse deschise. Este vorba de note declasificate comunicate de administrația română, de rapoarte ale observatorilor și ale structurilor specializate în lupta împotriva dezinformării, de rapoarte furnizate de TikTok, precum și de anchete realizate de presa română și franceză. Acest raport include, de asemenea, informații tehnice suplimentare rezultate din investigațiile VIGINUM asupra entităților care au contactat influenceri pe căi netransparente”, scrie în studiu.

„O campanie sofisticată de astroturfing”

Existența unei campanii de manipulare a algortimului TikTok poate fi demonstrată de faptul că numărul de abonați și vizualizări de pe contul de TikTok al lui Călin Georgescu s-a triplat în intervalul 10-24 noiembrie 2024, iar hashtagul #calingeorgescu a înregistrat 73,2 milioane de vizualizări în doar șapte zile, mai scrie sursa citată.

„Creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie. De fapt, această campanie s-a bazat, pe de o parte, pe acțiunea coordonată a unor rețele de conturi și, pe de altă parte, pe exploatarea popularității unor influenceri care au fost plătiți în mod mascat. Utilizarea acestor moduri de operare arată că autorii campaniei cunoșteau bine dinamica specifică platformei și că stăpâneau perfect metodele de eludare a politicilor de moderare”, scriu experții Viginum.

Astroturfingul este „un mod de operare care constă în a da vizibilitate unui subiect, făcându-l să pară un fenomen de masă, chiar dacă el provine din coordonarea a doar câteva conturi care produc un volum mare de postări pe același subiect.”

Cum a fost păcălit TikTok-ul

Sunt menționate cele 25.000 de conturi TikTok pro-Georgescu, invocate de serviciile române de informații, precum și existența unor canale Discord și grupuri Telegram, unele fiind prepoziționate încă din septembrie 2022, care au coordonat strategia de amplificare artificială a conținutului pe TikTok.

„Canalele Discord și Telegram menționate mai sus aveau rolul de a distribui către publicul lor instrucțiuni precise cu privire la conținutul care trebuia partajat, precum și instrucțiuni cu privire la modul de manipulare a algoritmului platformei fără a fi detectat de instrumentele de moderare ale acesteia. Aceste canale partajau conținut gata de publicare și îi sfătuiau pe utilizatori să editeze aceste videoclipuri cu ajutorul instrumentelor de editare oferite de TikTok sau Instagram, astfel încât să fie percepute drept conținut original, neprelucrat, pentru a evita penalizarea de către platformă.