Motivele invocate de Oleg Tofilat pentru demisia din funcția de director al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”
La sfârșitul lunii ianuarie, șeful Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM), Oleg Tofilat, și-a anunțat demisia, însă nu a vrut să comenteze public motivele, precizând că nu ar vrea să „afecteze procesele sau activitatea operațională”.
La doar o săptămână de atunci însă, Tofilat a venit cu o reacție, pe pagina sa de Facebook, privind motivele ce ar sta în spatele demisiei sale, punctând aspecte ce țin de instrumentele corporative, viziunile privind riscurile, prioritățile și acțiunile între politic și corporativ, dar și ingerințele justiției și organelor de control în activitatea CFM. Tofilat a menționat că „atunci când întreprinderea se află în pericol, iar managerul și factorii superiori de decizie nu pot agrea o viziune comună de remediere – consider că un manager responsabil este obligat să-și prezinte demisia”.
La doar o săptămână după ce Tofilat a refuzat să facă publice motivele din spatele demisiei sale, acesta a publicat o postare pe pagina sa de Facebook, în care punctează câteva cauze care l-au determinat să demisioneze.
Tofilat spune că instrumentele corporative de care dispune administratorul CFM nu sunt suficiente pentru a asigura continuitatea activităților.
„Sunt necesare cel putin doua conditii pentru a asigura continuitatea activităților:
Lichiditate – activele circulante trebuie sa depășească obligațiunile curente cu 2-3 luni
Proficienta operațională – veniturile anuale sa fie superioare cheltuielilor.
Instrumentele corporative, de care dispune administratorul CFM, nu sunt suficiente”, menționează Tofilat.
Oleg Tofilat menționează, de asemenea, prezența divergențelor în viziuni privind acțiunile între politic și corporativ.
„Incoerența viziunilor privind riscurile, prioritățile și acțiunile între politic și corporativ. Avem câteva divergențe esentiale în abordari:
Calea Ferată e o afacere sau un serviciu de interes public? […]
Care este independența decizională a administratorului CFM (sau altor întreprinderi mari) in activitățile sale? În ce măsură poate decide asupra tarifelor, logisticii operaționale, cooperării cu mediul de afaceri? E necesar de coordonat orice pas cu consiliul de administrație, fondator, minister, guvern sau pot fi stabilite imputerniciri clare și un sistem de notificare și raportare? În domeniul corporativ este esențial să poți adopta decizii repede și consecvent, altfel ești irelevant și necompetitiv”, adaugă Tofilat.
Șeful de la CFM invocă și lipsa oricărei protecții față de ingerințele adverse ale „justitiei” și „organelor de control”.
„Lipsa oricărei protecții față de ingerințele adverse ale „justitiei” și „organelor de control”
Rapoartele din ultimii cinci ani de la inspecția financiara sunt între inept și criminal. Am contestat vehement prestația mizerabila a inspectorilor din martie 2023 – la conducerea inspecției financiare, la Ministerul Finanțelor, la Parlament. Am solicitat audieri publice a „constatărilor”, am solicitat anularea prescripțiilor abuzive – zero efect până azi. […] Și atunci când întreprinderea se află în pericol, iar managerul și factorii superiori de decizie nu pot agrea o viziune comună de remediere – consider că un manager responsabil este obligat să-și prezinte demisia. Așa este corect pretutindeni pe mapamond”, se arată în postare.
La final, Tofilat a subliniat că va prezenta un raport de activitate în curând și a adus mulțumiri partenerilor, furnizorilor și finanțatorilor CFM.
„Voi prezenta un raport de activitate în curând – și chiar sunt mândru de reușitele CFM din ultimii trei ani. Sunt foarte recunoscător colegilor din echipa de management și întregului colectiv de feroviari – împreună am livrat aceste reușite. Am toată aprecierea pentru colegii din Consiliul de administrație, care au demonstrat competență și dedicație pe tot parcursul. Am toată gratitudinea pentru partenerii, furnizorii și finanțatorii CFM, care au investit încredere în capacitățile noastre – și sper că nu i-am dezamăgit. Le mulțumesc colegilor din ministere, Guvern, Parlament care au pus umărul la promovarea proiectelor necesare dezvoltării sectorului feroviar. Îmi exprim admirația și recunoștința către partenerii externi – din Ukraina, România, SUA, Franța, Japonia, Germania, Polonia; dar și multiple organizații internaționale – cu care am reușit să lansăm și să facem multe proiecte necesare sectorului. Le mulțumesc și jurnaliștilor care au reflectat activitățile noastre”, a menționat Tofilat în postarea sa de pe Facebook.