Ministrul Educației, despre reorganizarea universităților: „Mai mulți bani pentru educație și cercetare, nu pentru administrare”
Ministrul Educației și Cercetării, Anatolie Topală, a venit vineri, 1 iulie, cu mai multe precizări privind modernizarea universităților din R. Moldova, după ce în spațiul public au apărut mai multe nemulțumiri în legătură cu intenția Ministerului Educației și Cercetării (MEC).
Proiectul de hotărâre de Guvern cu privire la reorganizarea prin fuziune (absorbție) a unor instituții din domeniile educației, cercetării și inovării a fost făcut public joi, 30 iunie, și este supus consultărilor. Potrivit autorităților din Educație, acest proiect ar putea fi votat de Guvern în luna iulie, astfel încât reorganizarea ar putea avea loc până la începutul noului an universitar.
Potrivit ministrului, necesitatea de a reforma învățământul superior din R. Moldova se discută încă din 2015.
„Intenția noastră este de a moderniza învățământul superior pentru a asigura studii de calitate aici la noi acasă. Dorim să concentrăm resursele în același loc, atât resursele umane cât și cele financiare, astfel orientând mai mulți bani pentru educație și cercetare dar nu pentru administrare.
Vrem să aducem cercetarea mai aproape de studenți. Vom integra institutele de cercetare în universități (…) Vom investi în universități pentru ca ele să poată fi modernizate”, a afirmat Topală.
Proiectul de lege anunțat luni, 27 iunie, prevede integrarea în cadrul a patru univeristăți – cinci universități. Astfel, potrivit ministrului Educației, din numărul total de 16 universități publice, vor rămâne în continuare 11 universități.
„Am observat multe atacuri la nivel politic și sunt trist din cauza acestui aspect. Aș dori să discutăm pe argumente, fiindcă în toate aceste atacuri politice nu am auzit argumente care să vină împotriva intențiilor noastre. Am rugămintea să ne gândim la studenți, nu doar la interesele politice de moment. Vreau ca dezbaterea publică să nu intervină în educație. Eu mă voi concetra pe esență. Esența este să facem condiții mai bune pentru cadrele didactice , cercetători și studenți. Asta este intenția mea și de această esență mă voi ține în continuare în activitate (…) Este prima reforma care nu ia bani din sistemul de educație dar vom aloca bani suplimentari”, a mai spus oficialul.
Potrivit analizei de impact emisă de MEC, în anul de studii 2021-2022, în învățământul superior sunt cuprinși 59,7 mii de studenți, în ușoară creștere comparativ cu anul de studii precedent (cu 1,2%) în cele 24 de intituții de învățământ superior( 16 publice și 8 private).
Dinamica numărului total de studenți și studenți înmatriculați (mii) în instituţiile de învăţământ superior
Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, odată cu absorbirea centrelor de certetare de către universități, cercetătorii
- vor avea un loc stabil de muncă, care nu va depinde doar de proiectele câștigate sau realizate;
- vor avea șanse sporite de a accesa fonduri mai mari pentru cercetare;
- vor avea posibilități să interacționeze mai strâns cu studenții care au vocația cercetării;
- vor participa la luarea de decizii cu privire la procesul de studii din universități.