Interviu cu Dona Răpciugă, director executiv Kaufland Moldova: „Atunci când ajungi la Kaufland, descoperi o altă lume”
Puterea exemplului, implicarea și perseverența sunt calitățile care o descriu pe Dona Răpciugă, Director Executiv Kaufland Moldova. Istoria sa la Kaufland a început încă în 2011, când a fost angajată în calitate de Process Manager la Kaufland România. A lucrat în această poziție timp de 5 ani, iar în 2016 a devenit Project Director Kaufland Moldova.
Așadar, a contribuit la evoluția acestui proiect încă din „fașă”. În 2020, în plină pandemie, când lucrurile oarecum erau incerte, Dona a acceptat o nouă provocare în cariera sa și anume, funcția de Director Executiv Kaufland Moldova. Aceasta a presupus o schimbare semnificativă. S-a mutat cu familia în Republica Moldova, iar această țară i-a devenit în scurt timp casă.
Cu o prezență de aproximativ 3 ani pe piața din Republica Moldova, Kaufland continuă extinderea rețelei de magazine în țară și, de asemenea, investește în sustenabilitate, proiecte sociale cu impact în comunitate, mediu, cultură sau educație.
Propun să vorbim inițial despre bilanțul anului 2021 cuantificat în cifre, rezultate și provocări.
După anul 2020, care a fost un an incert și plin de provocări, am pășit în anul 2021 mai căliți și mai pregătiți, dar în același timp, destul de flexibili la orice schimbări imprevizibile. Pandemia ne-a învățat să manifestăm mai multă empatie și grijă în toate domeniile noastre de activitate.
Ne-am apropiat și mai mult de toți ai noștri, fie că au fost clienți, colegi, parteneri, furnizori sau oamenii din comunitate. Nevoia de comunicare a crescut foarte mult, nevoia de a da chip retailului în fața consumatorilor, la fel.
În pofida situației pandemice, am continuat planurile noastre de investiții în Republica Moldova, conform strategiei deja existente și în perspectivă optimistă, în linie cu angajamentele pe care ni le-am asumat. Am deschis 3 magazine, în Municipiul Ungheni, Comrat și Chișinău. Astfel, am creat peste 270 locuri noi de muncă în țară. În același timp, am lansat construcțiile magazinului în Municipiul Orhei și construcțiile la al patrulea magazin în Municipiul Chișinău.
Doar în anul financiar 2020, investițiile companiei în Republica Moldova depășesc cifra de 658 milioane MDL, ceea ce reprezintă 72,9 milioane MDL taxe și impozite achitate la stat. Să faci un business profitabil și performant doar în termeni financiari și de cotă de piață nu este suficient. Miza noastră este să facem cât mai mult bine comunității. Un bine de care să profite toți stakeholderii noștri: clienți, parteneri, comunitate.
Ne propunem să construim obiceiuri sănătoase pe termen lung. Așa că reciclăm, reutilizăm, investim în educație, cultură, sprijinim comunitățile, susținem condusul ecologic. În confirmarea celor spuse, în anul financiar 2020, alături de instituțiile și ONG-urile partenere, am reușit să desfășurăm în Republica Moldova o serie de proiecte de responsabilitate socială în valoare totală de 4,8 milioane MDL.
Acțiunile noastre și modul în care gestionăm businessul au fost apreciate și în cadrul concursului „Marca Comercială a Anului 2020”. Kaufland Moldova a devenit deținătoarea trofeului Integrității în cadrul nominalizării – „Implementarea standardelor de integritate în sectorul privat”. Această distincție este oferită de către Centrul Național Anticorupție, în parteneriat cu PNUD Moldova, în cadrul proiectului „Lupta cu corupția prin consolidarea integrității în Republica Moldova” (implementat cu sprijinul financiar al Ministerului Afacerilor Externe al Norvegiei).
De asemenea, Kaufland Moldova a obținut premiul mare – „Mercuriul de Aur” pentru următoarele nominalizări:
„Marca comercială responsabilă social”;
„Contribuție importantă la dezvoltarea sustenabilă (durabilă);
„Inter” (Indicatori economici și financiari);
Concursul „Marca Comercială a Anului” este organizat de către Camera de Comerț și Industrie, în colaborare cu Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală.
În 2021, după aproape doi ani de prezență pe piață, Kaufland a devenit primul retailer din țară care a obținut certificarea internațională – „Angajator de TOP” (Top Employer) în Republica Moldova. Totodată, pentru al treilea an la rând, Kaufland a obținut certificarea „Angajator de Top” în Europa, dovedind astfel că angajații sunt o prioritate pentru companie și că atingerea performanței, inclusiv la nivelul grijii pentru oamenii din echipă, a devenit deja o tradiție.
Standardele de dezvoltare durabilă în retail înainte de apariția magazinelor Kaufland în Moldova erau un concept oarecum abstract. Ați arătat ce înseamnă aceasta cu adevărat și cum ar trebui să funcționeze. Ce este nou în rețeaua Kaufland Moldova în această direcție și ce este planificat?
Performanța, dinamismul și corectitudinea sunt valorile Kaufland de care ne conducem pe toate piețele unde activăm. Ele ne ghidează în fiecare decizie și acțiune. Retailul este un domeniu extrem de dinamic. Întotdeauna trebuie să fii atent la nevoile și interesele consumatorilor și să te adaptezi acestora. De aceasta, în primul rând trebuie să ne asigurăm că venim în întâmpinarea lor și le satisfacem preferințele, conform obiceiului de consum.
Toate acțiunile noastre din Kaufland, la nivel de grup internațional sunt gândite pe termen lung. Sustenabilitatea și inovația sunt elemente prezente inclusiv în magazinele Kaufland, nu doar în comunități.
Magazinele noastre folosesc energie verde, avem chiar și un sistem ecologic care transformă căldura produsă de aparatele de frig în climatizare, deci este un proces complet eco. În magazine, clienții pot recicla, fiindcă am creat o infrastructură de reciclare prin intermediul unor automate amplasate în parcări, pot găsi produse de la furnizori locali, semnalizate în acest sens, își pot încărca gratuit mașinile electrice la stațiile din parcările noastre. De asemenea, în premieră, Kaufland de pe strada Kiev va fi primul magazin dotat cu peste 538 de module de panouri fotovoltaice, ce vor genera energie verde. Apropo, chiar și uniformele angajaților sunt confecționate din bumbac organic bio.
Ați devenit Director Executiv al Kaufland Moldova la începutul anului 2020, tocmai când economia reală se confrunta cu o provocare fără precedent – nevoia de a face față consecințelor pandemiei de Covid-19. Ce a fost cel mai greu pentru tine, ca șef al unei întreprinderi atât de mari, în ultimii doi ani?
Atunci când ajungi la Kaufland, descoperi o altă lume. Una în care oamenii sunt motorul care mișcă compania spre noi performanțe. În Republica Moldova am fomat o echipă de oameni profesioniști și deschiși, care m-au primit cu brațele deschise încă de la început și alături de care muncim cot la cot pentru a obține rezultatele dorite. Acum, privind înapoi, pot să spun doar un singur lucru, în carieră contează mai puțin rezultatul sau scopul final, dar ce merită cu adevărat să fie apreciat, sunt oamenii pe care îi întâlnești, care te marchează și experiențele care te schimbă.
Pandemia COVID-19 a venit cu mai multe provocări, care, consider că aduc cu sine și cele mai mari beneficii: te scot din zona de confort și îți testează creativitatea, capacitatea de adaptare.
La început a fost dificil, dar am învățat repede, am luat decizii imediate ca să adaptăm modelul de business la noile realități. Dar cel mai important, am fost alături de angajații, clienții, furnizorii și partenerii noștri. Problemele lor au devenit și problemele noastre, în care ne-am implicat cum am putut.
Această criză a fost un test pentru noi toți. Un test de empatie și susținere reciprocă. Cum spuneam, pentru orice companie, oamenii sunt cel mai important element. Iar noi am făcut tot posibilul ca în pandemie, oamenii să se simtă mai în siguranță.
Kaufland Moldova are destul de multe proiecte sociale. Este o necesitate forțată, parte a imaginii, o modalitate de a obține beneficii suplimentare sau altceva?
Într-o lume care este în permanentă schimbare, companiile au adoptat noțiunea de responsabilitate socială corporativă (CSR). Responsabilitatea socială include responsabilitatea unei organizații pentru impactul deciziilor și activităților sale asupra societății și mediului, astfel, contribuind la dezvoltare durabilă a comunității. Sustenabilitatea și responsabilitatea socială nu este doar un trend sau o obligație de imagine, este o necesitate strigentă pentru fiecare companie. Facem acest lucru pentru generațiile viitoare, pentru copiii noștri, care ne învață să ne gândim la ziua de mâine.
Implicarea în problemele comunității este o investiție pe termen lung. Impactul proiectelor pe care le realizăm cu ajutorul ONG-urilor partenere nu se vede imediat. El se va resimți în timp, în modul de gândire a generațiilor viitoare și în mediul favorabil în care ele vor crește.
Toate acțiunile noastre de business le trecem prin prisma sustenabilității. Viitorul unui retail modern nu înseamnă doar extindere și prestare de servicii, ci și asumarea unui rol strategic față de comunitatea unde activează.
Această abordare ni se pare cea mai corectă și singura cale sigură către o economie circulară, bazată pe eficiență pe termen lung.
Ce proiecte apreciați în mod deosebit și de ce?
Pentru mine, toate proiectele Kaufland înseamnă emoții, suflet și oameni. În 2018, Kaufland a lansat strategia „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială și investițiile comunitare. Domeniile în care investim prioritar, sunt: educația, ecologia, domeniul social, cultura, sportul și sănătatea .
Ținând cont de faptul că 2021 este al doilea an pandemic, am continuat să oferim sprijin autorităților în lupta cu pandemia. Astfel, am lansat campania de imunizare „Un gest mic cu impact mare”, prin intermediul căreia am decis să le spunem mulțumesc celor care se vaccinează, protejându-se astfel pe sine și pe cei din jur.
Totodată, Kaufland Moldova a lansat prima campanie integrată anti-risipă alimentară – „Atenție Delicios”. Inițiativa este parte din strategia companiei, care își propune până în 2030 să reducă cu până 50% risipa alimentară din toate magazinele și să crească nivelul de conștientizare al acestui fenomen în rândul consumatorilor. Ba mai mult, Kaufland Moldova a continuat colaborarea cu Banca de Alimente și în 2021. Este vorba despre un parteneriat axat pe recuperarea de produse alimentare din rețeaua națională Kaufland, testat în 2020, ca și mecanism inovativ pentru Republica Moldova.
La ediția „La La Play” 2021 ne-am propus să oferim oamenilor un moment de respiro, să revenim la ceea ce iubim – la optimism și bucuria de a trăi, la concerte și evenimente live, alături de oameni frumoși, la susținerea prin muzică a diferitor afaceri de familie cu mult potențial.
Fenomenul emigrării este bine cunoscut pentru numeroase familii din Republica Moldova. În scopul susținerii incluziunii sociale a copiilor ai căror părinți au emigrat peste hotarele țării, am sprijinit Centrul de Teatru din Moldova sub patronajul Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în cadrul proiectului socio-cultural „Singur Acasă”.
Câți angajați lucrează astăzi în rețeaua Kaufland Moldova? Fluxul este mare?
Succesul Kaufland este garantat de atenția pe care o acordăm oamenilor care lucrează alături de noi și reprezintă sufletul companiei. Gestionarea cu succes a unei companii de dimensiunea Kaufland poate fi realizată doar cu ajutorul unor politici puternice de resurse umane, care urmăresc să ofere un mediu de lucru corect, o cultură plină de viață și să insufle tuturor angajaților mândria de a fi parte din echipa Kaufland.
În anul financiar 2020 (1 martie 2020 – 28 februarie 2021), în cadrul companiei noastre activau 651 de angajați, dintre care 471 femei și 180 de bărbați.
Care este ponderea actuală a mărfurilor moldovenești în structura ofertei comerciale a Kaufland Moldova? Poate deveni mai mare? Ce este nevoie pentru asta?
În munca pe care o facem, ne conducem după un trend din ce în ce mai prezent în strategiile marilor companii – „gândim global, acționăm local”. În ceea ce privește selecția de sortiment, ne bazăm în primul rând pe gustul local, gustul autentic de acasă.
Odată cu deschiderea primelor două magazine în Republica Moldova, aveam listate 2800 de articole autohtone la raft, iar în prezent, avem peste 4000 de articole. Aș vrea să subliniez că procesul de achiziții, de negociere, este unul continuu. Pe colegii mei îi puteți găsi fie în teren, fie în discuții la telefon sau conectați la mail-uri.
Ba mai mult, în pandemie am lansat campania „Proaspăt de acasă. Produs din Moldova”, care are ca scop susținerea și promovarea producătorilor autohtoni. În același timp, această campanie reprezintă un gest de mulțumire pentru producătorii locali, care indiferent de provocările și imprevizibilitatea cauzată de pandemia COVID-19, continuă să livreze produse proaspete pentru clienții Kaufland.
De asemenea, Kaufland a susținut producătorii moldoveni în obținerea celei mai prestigioase certificări – GLOBAL G.A.P.. Costurile aferente acestui proiect, în valoare de 2 milioane de MDL, au fost acoperite integral de Kaufland Moldova.
Producătorii moldoveni sunt încurajați în primul rând să ne contacteze și să prezinte oferta lor. De acolo, fiecare achizitor construiește categoria, în funcție de ce ne cere piața. Ne bucurăm că în discuțiile permanente cu furnizorii identificăm noi soluții locale pentru suplinirea sortimentului.
Și un aspect important pe care vreau să îl menționez, Kaufland a devenit o carte de vizită spre alte piețe pentru producătorii din Republica Moldova. Astfel, cu ajutorul Kaufland, multe produse de calitate, made in Moldova ajung pe rafturile magazinelor din UE.
Ce așteptări aveți de la anul 2022?
Retail-ul este un domeniu extrem de dinamic. Întotdeauna trebuie să fii atent la nevoile și interesele consumatorilor și să te adaptezi acestora. De asta, în primul rând trebuie să ne asigurăm că venim în întâmpinarea lor și le satisfacem preferințele, conform obiceiului de consum.
În același timp, obiectivul companiei este de a menține un ritm organic de creștere, în linie cu planurile pe care le avem. Vom continua să ducem la bun sfârșit toate proiectele demarate. Sunt proiecte ambițioase, cu care ne-am propus să schimbăm comportamente și să milităm pentru o societate mai conștientă. Fie că vorbim de risipă alimentară, brand de angajator, rețeaua de automate de colectare selectivă, proiectele de mediu, sociale, educaționale sau culturale, toate sunt la fel de importante, toate aduc schimbări pozitive, măsurabile.
Ce ține de extinderea rețelei de magazine, indiferent de provocările pandemice, vom continua să investim în Republica Moldova, conform strategiei și planurilor de afaceri.
După mulți ani lucrați în companie de talie internațională, care după părerea dumneavoastră sunt calitățile pe care trebuie să le aibă un manager bun?
Orice funcție de conducere presupune o responsabilitate, nu doar personală, dar și una colectivă. Din momentul când începi să conduci o echipă, de tine depinde tot, atât rezultatele, cât și eșecurile. Caut permanent inspirație și îmi doresc să fiu un model pentru cei care mă înconjoară. Aleg cum să-mi folosesc fiecare zi și adevărată putere e când ziua mea face diferență în viețile celorlalți.
P.