Îndemnați să meargă acasă după 24 de ore petrecute în aeroportul din Chișinău. Relatările pasagerilor și precizările companiei Air Moldova în contextul anulării zborurilor Chișinău-Antalya-Chișinău
După ce au petrecut mai bine de 24 de ore în aerportul din Chișinău, în așteptarea cursei spre Antalya, zeci de pasageri au fost îndemnați să meargă acasă. Deși au fost asigurați că astăzi, 5 iunie, dimineața va fi operat zborul, și de această dată acesta a fost anulat.
Oamenii se arătă nemulțumiți de lipsa de comunicare care i-a pus în situația de a nu ști cum să procedez și au înaintat o peție către compania aeriană pentru clarificări.
Între timp, după ce a anunțat că zborurile Antalya-Chișinău-Antalya, planificate pentru 4 iunie, a fost anulate, pe motiv că aeronava companiei are restricții de operare și decolare de pe aeroportul din Antalya din cauza unor pretinse datorii din 2014, compania „Air Moldova” susține că „activează în regim alert pentru a opera zborul mâine, 6 iunie”.
Aproximativ 60 și 24 de copii au stat blocați timp de 24 de ore în aeroportul Chișinău, după ce zborul lor planificat spre Anatalya a fost amânat. Deși au fost informați că zborul le va f asigurat în această dimineață, motiv pentru care au rămas să aștepte la aeroport, la scurt timp de la ora planificată, oamenii au fost informați că cursa a fost amănată și de această dată.
„Ieri ne-au promis că astăzi dimineața la 7.30 o să zburăm, ne-au schimbat ieri și biletele și deja dimineața ne-au anunțat, din nou, că nu mai zburăm și deja am plecat acasă. Am stat mai mult de 24 de ore în aeroport. Acum ne-au sunat reprezentanții agenției și ne-au spus ca să venim, că va fi zbor la ora 12.00, doar cu o altă companie aeriană”, relatează Natalia, una dintre pasagere.
Anatol, un alt pasager, spune că după zeci de ore petrecute în aeroport, familia sa nu a mai rezistat și, în lipsa informațiilor despre când va fi zborul, a plecat acasă, fără bagaje însă. Bărbatul susține că nu cunoaște când îi va fi asigurat zborul și că este în așteptare.
„Au anulat zborul, fără nici o informație. Am stat de la de la 4.00 dimineața până ieri seara, ora 11.00. Ulterior, am plecat acasă și am plecat fără bagaje. Bagajele noastre au zburat cu altă rută și sunt în Antalya la aeroport, așa presupun ei, dar noi nu știm unde sunt ele. Era prea obositor, nu am mai putut sta, soția este însărcinată, avem doi copii mici, nu mai putea sta în aeroport. Până la urmă, reprezentanții aeroportului ne-au zis că nu au informații despre când va fi următorul zbor. Când am ajuns acasă, cineva dintre pasageri ne-au zis că este zbor la ora 17.00, dar la ora 16.00 am verificat tabloul online și erau anulate toate zborurile. Nu știm când va fi următoarea cursă, nu avem nici o informație. Nu am reușit să vorbim cu reprezentanții Air Moldova, pentru că sâmbătă și duminică nu răspunde nimeni la telefonul lor și Air Moldova nu are nici un reprezentant legal în aeroport. Urma să mergem în călătorie. Am procurat biletele prin tur operator, dar nici ei nu cunosc prea multe, pentru că și ei nu reușesc să ia legătura cu Air Moldova. De asta nu se pot spune când o să zburăm. Cel mai urât lucru care a fost, e că a dispărut zborul de pe tabloul online, fără să indice că zborul a fost anulat. Pentru că dacă anulează zborul, ei își asumă ca să întoarcă banii, dar, în cazul nostru, pur și simplu, a dispărut zborul. Și nimeni nu a primit nici o explicație. Ideea este că nu aveam nici o informație și nu știam cum să procedăm, pentru că dacă ne anunțau, cel puțin, că zborurile voi fi pe data de 6 iunie, noi am fi putut merge cu toții acasă”, povestește Anatol.
Între timp, oamenii au semnat o petiție colectată pe care au înaintat-o reprezentanților companiei aeriene prin care cer explicații cu referire la situația creată.
Compania Air Moldova precizează că această situație se datorează faptului că toate zborurile Chișinău-Antalya-Chișinău au fost anulate pe motiv că aeronava companiei a fost reținută pe aeroportul din Antalya din cauza unor pretinse datorii contractuale. Iana Zidu, purtătoarea de cuvânt a companiei, ne-a asigurat că echipa Air Moldova activează în regim alert pentru a opera zborul mâine, 6 iunie. Totodată, această informează că pasagerii din Chișinău și-au preluat bagajele și au plecat acasă, iar cei din Anatalya au fost cazați la hotel.
„Compania lucrează în regim alert pentru ca aeronavele să poată reveni acasă mâine. Suntem în continuă discuție cu cei din Turcia, pentru a oferi persmisiunea ca aeronavele să decoleze mâine. Ce ține de datorii, se lucrează pentru a se clarifica această situație. Colegii mei din departamentul juridic și financiar care încearcă să ajungă cu prestatorul din Turcia la un numitor comun și sperăm că asta se va întâmpla mâine. Este o situație de forță majoră, fără precedent pentru compania aeriană. Ne pare foarte rău, sunt 40 de ore în care lucrăm întreaga echipă pentru a remedia situația pe cât este de posibil”, a declarat purtătoarea de cuvânt a companiei Air Moldova.
Totodată, întrebată despre prejudiciile aduse pasagerilor, Iana Zidu a precizat că pe motiv că biletele avia au fost procurate prin intermediul unui tur operator, pasagerii trebuie să-și înainteze pretențiile către tur operator, iar ulterior, conform contractului dintre tur operator și agenția aeriană, vor fi remediate aceste consecințe.
„Este important să menționez că zborurile Anatalya sunt zboruri charter, deci pasagerul nu a procurat bilet direct de la compania „Air Moldova”. Întregul bloc de bilete a fost procurat de un tur operator. Ulterior, tur operatorul vinde clientului un pachet turistic integral care nu conține doar biletul de avion. Deci, compania aeriană are responsabilitatea și obligațiile contractuale față de tur operator. La rândul său, tur operatorul vinde aceste foi turistice agențiilor turistice, iar agențiile le vând pasagerilor. Deci compania aeriană nu are legătură directă cu pasagerul în acest caz. Deci noi furnizăm informațiile actualizate tur operatorilor care are responsablitatea de a informa agențiile și pasagerii individual. Noi suntem cei care suntem responsbaili să operăm într-un final zborul, iar detaliile ce țin de pachetele turistice și prejudiciile pe care le-a primit pasagerul, el le înaintează tur operatorului. După care, conform contractului dintre tur operator și agenția aeriană, deja are loc remedierea acestor consecințe. Adică noi nu avem bilete directe vândute pasagerilor, dar o cursă întreagă unui tur operator. La moment, Air Moldova lucrează în direcția de a asigura aceste zboruri și de a le opera, de a transporta oamenii prioritar din Antalya spre R. Moldova și din R. Moldova spre Antalya”, susține Iana Zidu.
Sâmbătă, 4 iunie, mai mulți pasageri au rămas blocați pe aeroportul din Chișinău. Aceștia urmau să zboare în Antalya încă la 6:40 dimineața, dar zborul a tot fost amânat.
Ulterior, reprezentanții companiei au anunțat că zborul Antalya-Chișinău a avut restricții de decolare din cauza „unor pretinse datorii din 2014”.