Guvernul a aprobat alocarea unui împrumut în valoare de 18,2 milioane de euro pentru reabilitarea coridorului feroviar Nord-Centru
Guvernul a aprobat ratificarea Acordului de modificare nr.1 la Acordul de împrumut dintre Republica Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare „RLF – Răspuns de urgență – Căile Ferate din Moldova”, semnat la Chișinău, pe 27 iunie 2023, se arată în comunicatul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR). Proiectul prevede alocarea unui împrumut în valoare de 18,2 milioane de euro, pentru reabilitarea coridorului feroviar Nord-Centru în cadrul inițiativei „Coridoarele de Solidaritate”.
Obiectivul proiectului vizează reabilitarea coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari, cu o lungime de 446 km, din care 128 km de cale ferată sunt într-o stare nesatisfăcătoare. În acest context, Parlamentul a ratificat anterior următoarele acorduri pentru a susține implementarea proiectului: un împrumut de 23 milioane de euro de la BERD, un grant de 19,56 milioane de euro prin Instrumentul European de Vecinătate și un contract de finanțare de 41,205 milioane de euro de la BEI.
Acest tronson de cale ferată asigură legătura cu mediul industrial din nordul și centrul Republicii Moldova, inclusiv cu zonele economice libere din Mărculești, Bălți, Ungheni și Chișinău. Coridorul este important pentru exportul, importul și tranzitul mărfurilor din România și Ucraina. În plus, acest tronson conectează coridorul feroviar Căinari-Cimișlia-Basarabeasca-Giurgiulești, fiind utilizat pentru logistica mărfurilor transbordate în porturile dunărene și cele de la Marea Neagră.
Lucrările de reparație a tronsonului sunt programate să fie finalizate până la sfârșitul anului 2025.
Anterior, ZdG a scris despre cum Anatol Usatîi, vicepreședintele Partidului Dezvoltării și Consolidării Moldovei, fost ministru al Economiei și Infrastructurii în guvernul condus de Ion Chicu, a ajuns consultant la proiectul de reabilitare a căilor ferate.