Fotbal în școli: Modificări la curriculum „Clase specializate de fotbal”
În urma unei hotărâri importante a Ministerului Educației și Cercetării, a fost aprobată o modificare a curriculumului privind funcționarea claselor specializate de fotbal în învățământul gimnazial. Această modificare vine ca răspuns la necesitatea de a oferi mai multă flexibilitate instituțiilor de învățământ în gestionarea disciplinei „Fotbal” pentru elevii claselor specializate, anunță Federația Moldovenească de Fotbal.
Circulara emisă de Ministerul Educației și Cercetării vine în urma monitorizării activității claselor specializate de fotbal și a sesizărilor primite de la antrenorii și conducătorii instituțiilor de învățământ implicate în proiectul „Fotbal în școli”. Aceasta a avut în vedere și scrisoarea primită de la Federația Moldovenească de Fotbal, sub numărul 321, datată cu 26 iunie 2023.
Până în prezent, curriculumul pentru clasele specializate de fotbal stabilea un număr fix de ore pentru fiecare clasă, conform Regulamentului de organizare și funcționare a școlilor sportive. Astfel, pentru clasa a V-a erau alocate 10 ore, pentru clasa a VI-a – 12 ore, pentru clasa a VII-a – 14 ore, pentru clasa a VIII-a – 16 ore și pentru clasa a IX-a – 18 ore.
Cu scopul de a oferi mai multă libertate cadrelor didactice în proiectarea didactică de lungă durată la disciplina „Fotbal” și de a optimiza cheltuielile autorităților publice locale privind administrarea proiectului, Ministerul Educației și Cercetării recomandă o nouă schemă de repartizare a orelor săptămânale, începând cu anul de studii 2023-2024. Astfel, clasa a V-a și clasa a VI-a vor beneficia de 10 ore de fotbal pe săptămână, clasa a VII-a – între 12 și 14 ore, clasa a VIII-a – între 12 și 16 ore, iar clasa a IX-a – între 12 și 18 ore.
Proiectul „Fotbal în Școli” pentru clase specializate reprezintă o inițiativă în care fotbalul este pus pe aceeași treaptă cu educația. Acesta promovează nu doar pregătirea fizică, ci și dezvoltarea inteligenței fotbalistice, prin abordarea unei perspective multilaterale în cadrul instituțiilor de învățământ general.
Modificarea curriculumului a fost realizată luând în considerare experiențele acumulate în cei trei ani de funcționare a claselor specializate, precum și opinia tuturor părților implicate în proiect, inclusiv elevii/jucătorii, managerii instituțiilor de învățământ și antrenorii.
Deja s-au remarcat primii fotbaliști și fotbaliste din clasele specializate care au fost selectați pentru selecționatele regionale, ceea ce reprezintă un semn promițător pentru succesul acestui proiect inovator.