Guvernul a aprobat excluderea posibilității concesionării întreprinderilor de stat profitabile. Cadrul normativ privind parteneriatul public-privat, modificat
Cabinetul de miniștri a aprobat, în ședința din 12 aprilie 2023, modificarea cadrului normativ național care reglementează parteneriatul public-privat și concesiunile. Potrivit Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, una din modificări este „excluderea posibilității de a concesiona întreprinderi de stat profitabile”.
De asemenea, printre modificările realizate cu privire la parteneriatul public-privat sunt:
- stabilirea mecanismelor de finanțare a parteneriatelor publice-private, inclusiv prevederi care stipulează că finanțarea investițiilor se efectuează integral din resurse financiare asigurate de partenerul privat, iar investițiile finanțate din veniturile aferente gestionării patrimoniului public – nu pot fi recunoscute ca investiții din surse proprii ale partenerului privat;
- modificare referitor la formele parteneriatului public-privat, conținutul contractului, inițierea și transparentizarea procesului de atribuire a contractelor, conținutul studiului de fezabilitate, monitorizarea implementării proiectelor respective etc.
Pe parcursul anilor, potrivit ministerului de resort, „interesul statului a fost prejudiciat prin atribuirea contractelor de parteneriat public-privat, cum ar fi contractul de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău și contractul de modernizare a filialelor Gările și Stațiile Auto”.
„Deficiențele de ordin normativ în coroborare cu experiența nesemnificativă a actorilor implicați în procedurile de parteneriat public-privat au creat anumite premise pentru prejudicierea intereselor statului la atribuirea mai multor contracte de parteneriat public-privat cum ar fi: Contractul de parteneriat public privat pentru concesionarea activelor Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău” nr. 4/03 din 30 august 2013, și Contractul de parteneriat public-privat aferent modernizării și eficientizării activității filialelor Î.S. „Gările și stațiile auto” nr. 3/09 din 17.12.2018.
Astfel, în vederea remedierii situației create și excluderii factorilor care au contribuit la apariția acesteia, a fost elaborat proiectul de hotărâre a Guvernului privind aprobarea proiectului de lege cu privire la modificarea unor acte normative (reglementarea unor aspecte privind administrarea proprietății publice)”, se arată în Hotărârea aprobată de Guvern.
Modificările fac parte din rândul angajamentelor R. Moldova în raport cu partenerii de dezvoltare, inclusiv angajamente de reforme asociate procesului de integrare europeană, dar și parte din acțiunea Guvernului privind dezoligarhizarea, susține Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării.
Proiectul aprobat de Guvern va fi transmis Parlamentului spre examinare.
Aeroportul Internațional Chișinău a revenit în gestiunea statului
După nouă ani și jumătate de la cedarea Aeroportului Internațional Chișinău către compania „Avia Invest”, afiliată deputatului fugar Ilan Șor, obiectul strategic a revenit din nou în gestiunea statului. Președinta Maia Sandu a declarat că în urma schemei de concesionare a aeroportului, statul ar fi pierdut venituri estimate la 1,6 miliarde de lei.
Procesul de recuperare a aeroportului a început încă în 2019, iar decizia ca bunul să revină la stat a fost luată de patru judecători, după ce, în prealabil, la subiect s-a expus și Tribunalul arbitral al Institutului de Arbitraj al Camerei de Comerț din Stockholm (Suedia). Curtea Supremă de Justiție, acolo unde Avia Invest s-a adresat pentru dreptate, va avea însă ultimul cuvânt.
Contractul de parteneriat public-privat de modernizare a autogărilor, reziliat
La 17 decembrie 2018, a fost semnat contractul de parteneriat public-privat de modernizare a autogărilor cu SRL Gările Auto Moderne, pe un termen de 25 de ani. Conform contractului, partenerul privat s-a obligat să modernizeze 30 de gări și stații auto, iar aceste lucrări nu vor depăși trei ani. Documentul a fost reziliat de Guvern la 25 august 2022, „pe motivul neprezentării garanției de bună execuție și neîndeplinirii planului de investiții asumat”.
În septembrie 2022, Iurie Moroz, administratorul SRL Gările Auto Moderne, declara că firma a investit 120 de milioane de lei, fiind modernizate în total 13 gări și stații auto. Iurie Moroz spunea că în cazul rezilierii contractului, statul va trebui să restituie aceste investiții, care ar fi exclusiv banii companiei, și nu din rulajul gărilor și stațiilor auto.