Detalii dintr-o încheiere a primei instanțe în scandalul legat de „Gările Auto Moderne”. Reacțiile reprezentanților APP și companiei private
Dreptul de gestiune economică, înscris în Registrul bunurilor imobile (asupra bunurilor ce fac parte din complexul patrimonial unic al gărilor şi staţiilor auto, n.red.) după Întreprinderea de Stat „Direcția pentru Exploatarea Imobilului”, va fi reînscris provizoriu după firma „Gările Auto Moderne”,„până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti în prezenta cauză”. O încheiere în acest sens a fost pronunțată de Judecătoria Chișinău pe 25 octombrie, la două luni după ce Agenția Proprietății Publice (APP) a inițiat procedura de preluare unilaterală a gărilor și stațiilor auto.
Deși directorul APP, Roman Cojuhari, afirmă că statul va gestiona în continuare activele administrate anterior de SRL „Gările Auto Moderne”, reprezentantul firmei private susține că acest lucru îi revine companiei.
„(…) În urma unei examinări sumare, fără a prejudicia fondul cauzei, se poate deduce că, la caz, radierea dreptului de gestiune economică în urma rezoluțiunii unilaterale a contractului, modificările (radierea) înscrierilor din Registrul bunurilor imobile, puteau fi operate, doar, în temeiul acordului titularului dreptului înscris ce urmează a fi radiat sau în temeiul hotărârii irevocabile a instanței judecătorești, care dispune rectificarea registrului de publicitate”, se spune în hotărârea Judecătoriei Chișinău.
Într-un comentariu pentru Ziarul de Gardă, directorul APP, Roman Cojuhari, a calificat hotărârea instanței drept „rușinoasă”, menționând că aceasta este „un atac clar împotriva statului și a cetățenilor R. Moldova”. Potrivit lui, decizia a fost atacată la Curtea de Apel Chișinău.
„O decizie rușinoasă a instanței în favoarea bandiților în încercarea de a suspenda procesul de preluare a gărilor și stațiilor auto. Această decizie este un atac clar împotriva statului și a cetățenilor R. Moldova. Este regretabil că oameni corupți din sistemul de justiție continuă să protejeze interesele meschine ale unor indivizi care refuză să respecte legea. Nu vom ceda în fața celor care încearcă să țină R. Moldova prizonieră în trecutul corupției și al abuzului. Lupta noastră este pentru viitorul acestei țări, pentru un sistem public integru și pentru drepturile cetățenilor. Vom lupta în continuare pentru a combate aceste jocuri murdare și vom punem capăt intereselor obscure care încearcă să saboteze progresul Moldovei. Justiția trebuie să fie de partea poporului, nu a celor care caută să destabilizeze și să profite de pe urma patrimoniului național. Vom continua să acționăm pentru a proteja ceea ce aparține de drept cetățenilor R. Moldova”, a subliniat Roman Cojuhari.
De cealaltă parte, reprezentantul companiei „Gările Auto Moderne”, avocatul Andrei Iosip, a spus pentru ZdG că încheierea din 25 octombrie a Judecătoriei Chișinău este „obiectivă și legală”. Întrebat cine va gestiona bunurile imobile, apărătorul a menționat că firma „Gările Auto Moderne”.
„(…) Noi considerăm că în urma acestei încheieri, atât timp cât dreptul de gestiune urmează a fi reînscris după SRL „Gările Auto Moderne”, cu drept de gestiune este înzestrată firma „Gările Auto Moderne” (…). Încheierea nu prevede și nu se referă exclusiv la gestiune (…).
(…) Instanța a stabilit că deciziile I.P. „Cadastrul Bunurilor Imobile” de radiere a dreptului de gestiune economică, înscris după „Gările Auto Moderne”, s-a făcut cu încălcarea prevederilor legislației relevante, care prevede că radierea dreptului înregistrat în Registrul bunurilor imobile, în situația rezoluțiunii unilaterale a unui contract, se face doar cu acordul titularului („Gările Auto Moderne” SRL) sau când lipsește consimțământul, sau acordul titularului se face în baza unei hotărâri judecătorești.
La caz, această radiere s-a făcut și în lipsa hotărârii judecătorești și în lipsa acordului SRL „Gările Auto Moderne”. Prin urmare, instanța a stabilit că sunt suspiciuni de ilegalitate rezonabile ale acestor decizii emise prin comportament concludent. În virtutea prevederilor Codului administrativ, a suspendat executarea acestor decizii, cu întoarcerea executării acestora pe parcursul procesului de judecată (…).
Aceasta este o încheiere de aplicare a măsurilor de asigurare, nu este o hotărâre pronunțată pe fondul cauzei. Este doar o măsură de asigurare pe perioada litigiului. Fondul cauzei urmează a fi examinat și instanța se va expune printr-o hotărâre de judecată (…). Este o decizie obiectivă și legală (…)”, a menționat avocatul pentru ZdG.
Oleg Tofilat, expert în politici economice în cadrul Centrului pentru Politici Europene, a explicat pentru ZdG că decizia instanței „nu va avea implicări practice”.
„Este un proces de judecată mai sofisticat. Instanța s-a pronunțat asupra unor măsuri de asigurare (…). Din punct de vedere al consumatorului de rând (al consumatorului și al operatorului de transport) nu există niciun fel de premisă că se va schimba ceva (…). Această decizie nu va avea implicări practice”, a subliniat Oleg Tofilat.
În august 2024, APP a anunțat că firma „Gările Auto Moderne” SRL a refuzat să coopereze în mod voluntar în vederea cedării gestiunii asupra gărilor și stațiilor auto și astfel a ar fi forțat autoritățile să inițieze procedura de preluare unilaterală a activelor. Compania, la rândul său, a emis o declarație în care acuza APP, că prin ordinul directorului general, Roman Cojuhari, voia să preia forțat gările și stațiile auto.
„Calificăm acest abuz drept un atac raider asupra companiei noastre. Așa nu se procedează în lumea civilizată, inclusiv în Uniunea Europeană spre care tinde Republica Moldova. Așa se proceda numai în anii 90 de către grupările mafiote, iar faptul că o astfel de metodă e aplicată de către o structură guvernamentală este cu atât mai grav”, se arată în comunicatul companiei „Gările Auto Moderne” SRL.
„Gările Auto Moderne” SRL: După semnarea contractului de parteneriat public-privat, fondatorii s-au schimbat de patru ori
Compania „Gările Auto Moderne” SRL a fost fondată la 12 noiembrie 2018, cu o lună înainte de semnarea parteneriatului public-privat cu statul pentru un termen de 25 de ani. Guvernul era atunci condus de exponentul Partidului Democrat, Pavel Filip, iar APP – de Vladimir Baldovici, și el numit în funcție de același partid.
De atunci, firma și-a schimbat fondatorii de câteva ori. Primii fondatori erau compania de construcţii ExFactor-Grup, a omului de afaceri Vladimir Tonu, cu o cotă de 85%, şi un cetăţean american Lluka Muco, ce deținea 15%. Administrator era fostul deputat Vitalie Mrug.
După ce, în iunie 2019, Partidul Democrat a plecat de la putere, iar guvernarea a fost preluată de Blocul ACUM și Partidul Socialiștilor, contractul de parteneriat public-privat a devenit obiectul investigației unei comisii parlamentare și a auditului Curții de Conturi. S-au constatat mai multe nereguli, iar Procuratura Anticorupție a inițiat o urmărire penală, în decembrie 2019, pentru abuz de putere sau abuz de serviciu săvârșit de o persoană cu funcţie de demnitate publică.
Tot în iunie 2019, fondator unic al „Gările Auto Moderne” SRL devine ucraineanca Oksana Demchenko, soția omul de afaceri din Ucraina, Viktor Iakovlev. Compania acestuia, „Concept Invest” SRL, a participat la concursul de privatizare a Tutun-CTC, despre care Curtea de Conturi și o comisie parlamentară de anchetă au constatat că a fost organizat în mod fraudulos.
La scurt timp, tot în iunie 2019, fondatori devin, pe lângă Oksana Demchenko, care și-a păstrat o cotă de 50%, și omul de afaceri francez, Franck Arif, cu 25%, și firma Ramin-Lux SRL, cu alte 25%. Franck Arif deține compania Le Bridge, care a privatizat fabrica Tutun-CTC. Ulterior, cota de 25 la sută a lui Franck Arif a fost preluată de către omul de afaceri Alexandru Vîlcu, cel care deține în proporție de 50 la sută și compania Ramin-Lux SRL. Directorul companiei este Iurie Moroz.
În mai 2022, au avut loc descinderi la domiciliul lui Alexandru Vîlcu, vizat în dosarul penal cu privire la procesul de achiziționare a blanchetelor pentru pașapoarte. ZdG a scris anterior că Alexandru Vîlcu este fondator sau cofondator a 10 firme înregistrate în R. Moldova și este cunoscut drept un apropiat al fostului președinte al R. Moldova, socialistul Igor Dodon. În iunie 2020, Vîlcu și ucraineanul Viktor Iakovlev au devenit asociați la DFM SRL, fostă companie din grupul Șor, cu activități în domeniul magazinelor duty-free. Ei, însă au vândut repede cotele lor din companie, vizată în dosarul furtului miliardului.