Cum arată spațiile în care sunt cazați solicitanții de azil din R. Moldova. Raport al Avocatului Poporului: „Condiții care pot fi considerate inumane și degradante”
Oficiul Avocatului Poporului anunță luni, 9 septembrie, publicarea raportului special referitor la evaluarea procedurilor de preluare a cererilor de azil în Punctul de Trecere a Frontierei de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău” (PTF AIC) și la asigurarea drepturilor solicitanților de azil în cadrul Centrului de cazare al Inspectoratului General pentru Migrație (IGM).
Conform autorilor, scopul acestui raport este de a analiza măsura în care sunt respectate standardele minime pentru accesul solicitanților de azil pe teritoriu și la procedura de azil prin PTF AIC Chișinău. De asemenea, raportul evaluează condițiile de cazare oferite solicitanților de azil în Centrul de cazare al IGM, inclusiv accesul acestora la servicii sociale, medicale și juridice esențiale.
„Solicitanții de azil se confruntă adesea cu riscul de a rămâne fără cazare adecvată sau de a fi cazați în condiții care pot fi considerate inumane și degradante. Aceste riscuri sunt deosebit de relevante în contextul obligațiilor legale și morale pe care statele le au față de solicitanții de azil”, potrivit raportului special.
În urma monitorizărilor efectuate, Avocatul Poporului evidențiază o serie de lacune procedurale în activitatea Poliției de Frontieră, care „pot conduce la încălcarea drepturilor fundamentale ale omului, în special a dreptului de acces pe teritoriul național și a principiului de non-refoulement”. În contextul actual, ombudsmanul subliniază „necesitatea stringentă” de a amenda legislația în domeniul azilului, cu un „accent deosebit” pe remedierea dificultăților în gestionarea cererilor de azil depuse în zilele de weekend.
„Este imperativă stabilirea unor mecanisme clare care să asigure preluarea și documentarea cererilor de azil în termen de 24 de ore, indiferent de ziua săptămânii”, se arată într-un comunicat de presă.
Raportul subliniază și „deficiențele majore” din cadrul Centrului de cazare pentru solicitanții de azil, unde au fost constatate „probleme persistente”, inclusiv necesitatea unor reparații urgente în zonele comune și lipsa de adaptare a spațiilor pentru persoanele cu dizabilități sau pentru mamele cu copii mici.
„Deși autoritățile manifestă deschidere pentru îmbunătățiri, lipsa resurselor financiare și a standardelor adecvate reprezintă obstacole semnificative. Totodată, absența unor politici interne adecvate și a resurselor umane calificate constituie provocări majore pentru buna administrare a Centrului”, a mai concluzionat Avocatul Poporului.