De la buletine la cărți de identitate, începând cu 2025: care vor fi diferențele
Începând cu anul 2025, în Republica Moldova va fi introdus un nou model european al cărții de identitate, care va înlocui treptat buletinele emise anterior. Astfel, cetățenii țării vor deține o carte de identitate, iar cetățenii străini, apatrizii, refugiații și beneficiarii de protecție umanitară – o carte de rezidență.
Noile documente vor avea dimensiunile unui card bancar și vor include atât informațiile tipărite, cât și datele biometrice – imaginea facială și amprentele proprietarului. Acest fapt va permite extinderea listei țărilor membre ale Uniunii Europene în care cetățenii moldoveni vor putea călători în baza cărții de identitate. De asemenea, noul act va facilita interacțiunea digitală a persoanelor cu instituțiile publice și accesul la serviciile bancare, fiscale, sociale și educaționale.
De ce este nevoie de un nou act de identitate?
Prin decizia Consiliului European din 23 iunie 2022, Republica Moldova a obținut statutul de candidată la integrarea în Uniunea Europeană. Unul din obiectivele agendei de asociere în acest sens îl constituie punerea în circulație a noilor tipuri de acte de identitate, îmbunătățite din punct de vedere al securității, care ar facilita identificarea titularului, accesul la serviciile publice și ar permite cetățenilor Republicii Moldova să călătorească liber în spațiul comunitar.
Cartea de identitate nu va avea un caracter obligatoriu pentru persoanele care dețin un buletin de identitate al cetățeanului R. Moldova valabil.
Ce funcții va îndeplini cartea electronică de identitate
Cartea electronică de identitate va putea fi utilizată în calitate de:
- Document de identificare a titularului pe teritoriul Republicii Moldova;
- Document de călătorie pentru traversarea frontierei – în condițiile unui acord interguvernamental. Actualmente, cetăţenii Republicii Moldova au posibilitatea de a călători în baza buletinului de identitate în Ucraina şi Turcia. Odată cu punerea în circulaţie a cărţii de identitate ce va corespunde rigorilor standardelor minime de securitate şi în care vor fi integrate datele biometrice, va fi posibilă extinderea listei statelor în care cetăţenii Republicii Moldova vor putea beneficia de dreptul la libera circulaţie în baza acestui act de identitate, care va servi şi ca document de călătorie.
- Document de identificare electronică în sistemele informaționale ale instituțiilor publice pentru a beneficia de diverse servicii publice electronice, dar şi pentru semnarea actelor, cererilor sau declarațiilor oficiale fără a fi necesară deplasarea fizică la oficiile instituțiilor publice.
Prin ce se deosebește cartea de identitate de buletinul de identitate?
- În premieră pentru Republica Moldova, cartea de identitate va conține nu doar date în format tipărit, dar și date în format electronic.
Date în format tipărit: denumirea statului emitent – în limbile română și engleză; denumirea actului de identitate – în limbile română și engleză; seria şi numărul; numele și prenumele; sexul; data naşterii; cetăţenia; numărul de identificare de stat al persoanei fizice; data emiterii și autoritatea emitentă; data expirării termenului de valabilitate; imaginea facială; semnătura olografă a titularului – de la vârsta de 14 ani.
Date în format electronic: datele din formatul tipărit și din formatul inscripționat; certificatul calificat pentru semnătura electronică – în cazul titularilor cu capacitate deplină de exercițiu; datele biometrice ale titularului: imaginea facială și, după caz, imaginile amprentelor digitale.
- Viza de reședință nu va fi trecută pe cartea electronică de identitate.
În prezent, potrivit legislației, schimbarea vizei de reședință duce la nulitatea actului de identitate. Adică, odată cu schimbarea vizei de reședință, cetățenii trebuie să-și perfecteze noi acte de identitate.
Odată cu introducerea în circuit a cărților electronice de identitate, cetățenii vor trebui să anunțe despre acest fapt autoritățile (on-line, printr-o declarație electronică – la centrele multifuncționale ale ASP, primării, ambasade), dar nu va mai fi nevoie de schimbarea actului de identitate. Modificările se vor face doar în sistem.
Alte date despre cartea electronică de identitate
- Cartea electronică de identitate va avea dimensiunea unui card bancar standardizat internațional;
- Actul va fi eliberat în mod obligatoriu începând cu vârsta de 14 ani și nu de 16 ani cum este în prezent. Potrivit autorităților, la solicitarea reprezentantului legal, actul va putea fi eliberat și înainte de împlinirea vârstei de 14 ani;
- Termenul maxim de valabilitate al acesteia va fi de 10 ani;
- Costul orientativ al cărții electronice de identitate va fi de circa 280 de lei.
Obiectivele principale ale proiectului de lege privind introducerea cărții de identitate și cărții de rezidență
Potrivit autorităților, introducerea la nivel național a cărții de identitate într-un format capabil să asigure respectarea standardelor europene de securitate pentru actele de identitate naționale va permite exercitarea dreptului la libera circulație a cetățenilor Republicii Moldova în baza acordurilor internaționale.
Uniformizarea tuturor tipurilor de permise de ședere și buletine de identitate eliberate cetățenilor străini, apatrizilor, refugiaților și beneficiarilor de protecție umanitară prin cartea de rezidență va contribui la prevenirea și combaterea imigrației ilegale, a șederii ilegale pe teritoriul Republicii Moldova.
Încorporarea mediului de stocare electronică a datelor atât în cărțile de rezidență, cât și în cărțile de identitate, va facilita accesul tuturor cetățenilor la serviciile electronice.
Excluderea datelor despre domiciliul/reședința temporară din conținutul actelor de identitate de uz intern va permite eliminarea necesității preschimbării acestora, pe de o parte și crearea condițiilor tehnice pentru accesarea procedurii schimbării domiciliului/reședinței temporare și oferirea serviciului în mediul digital, pe de altă parte.
Creșterea nivelului de interoperabilitate între sistemele informaționale de stat va duce la reducerea listei documentelor prezentate pentru prestarea serviciilor publice prin asigurarea accesului la datele care sunt disponibile în resursele informaționale și pot fi utilizate sau furnizate prin intermediul platformei de interoperabilitate.
Versiunea actuală a buletinelor de identitate ale cetățenilor RM a fost aprobată în anul 1994 și de atunci nu a suferit nicio îmbunătățire viabilă. În 2014 s-a încercat introducerea buletinelor de identitate electronice, serviciul fiind disponibil până în 2023, timp în care au fost emise peste 500 de buletine de identitate electronice.