Cum ajută Guvernul Elveției la îmbunătățirea serviciilor în satele din R. Moldova: Borogani și Satul Nou – două istorii de succes
În Satul Nou din raionul Cimișlia o parte din locuitori au acces la apă potabilă de calitate după ani lungi de așteptare. În satul Borogani din Leova, peste 400 de locuitori beneficiază de un sistem modern de gestionare a deșeurilor. Ambele localități au fost printre beneficiarele unui proiect pentru îmbunătățirea serviciilor de gospodărie comunală.
În Satul Nou din raionul Cimișlia, în perioada 2019-2023, a fost implementat un proiect destinat îmbunătățirii serviciului de alimentare cu apă potabilă. În cadrul proiectului „MĂ IMPLIC”, pompele vechi de apă și turnul, care era uzat, au fost înlocuite cu altele moderne. De asemenea, pentru a asigura accesul la apă potabilă în fiecare gospodărie, au fost construiți 1,27 de km de rețea de apeduct.
Primar: „Locuitorii care au beneficiat de acest serviciu sunt foarte mulțumiți”
Marin Bumbu, primarul din Satul Nou spune că acest proiect a fost unul de mare ajutor pentru comunitate. „Locuitorii care au beneficiat de acest serviciu sunt foarte mulțumiți după finalizarea acestui proiect, căci una dintre necesitățile de bază pentru o comunitate este apa. Rețelele de apeduct în satele din țara noastră au fost construite foarte demult din rezervoare de la vin sau confecționate artizanal, iar acum prezintă un risc de spargere sau îmbolnăvirea cu diferite bacterii. În urma implementării acestui proiect în localitatea noastră s-a instalat un turn cu înălțimea de 18 metri și capacitatea de 50 metri/cubi, iar interiorul acestui turn este prelucrat cu o substanță pentru a-l curăța, ceea ce reprezintă un beneficiu foarte mare, pentru că garanția acestui turn este de 50 de ani”, a declarat primarul.
Primarul a punctat că beneficiile după implementarea acestui proiect de modernizare au fost vizibile imediat. „Deconectările de apă sunt mult mai rare, pierderile de apă care până acum erau foarte mari, nu mai sunt, pentru că sistemul a fost construit după standarde și calitativ”, a precizat Marin Bumbu.
Valoarea totală a acestui proiect a fost de peste 1,8 milioane de lei, dintre care aproximativ 1,2 milioane de lei au fost oferiți de Proiectul „MĂ IMPLIC”, în jur de 370 de mii de lei au fost alocați de Guvernul R. Moldova, prin programul „Satul European”, iar primăria satului Satul Nou a contribuit și ea cu peste 280 de mii de lei.
Menționăm că, Faza 1 a proiectului din Satul Nou a fost implementată sub conducerea unui alt primar, iar actualul primar, Marin Bumbu a preluat inițiativele și le continuă cu succes în Faza a II-a a proiectului.
„Guvernul Elvețian implementând acest proiect în statele mai puțin dezvoltate, demonstrează populației că prin transparență, prin discuții, prin negocieri putem ajunge la un rezultat foarte bun, iar părerea cetățenilor din localitate referitor la ajutoarele oferite de țările din Europa se schimbă, acest lucru mă bucură. Satul Nou, în parteneriat cu încă patru sate au fost selectate pentru proiectul «MĂ IMPLIC», faza II. Prima prioritate pentru satul nostru este de a moderniza al doilea turn de apă din sat și să realizăm proiectul rețelei de apă din toată localitatea, pentru că nici noi, nici alte sate din țară nu au un astfel de proiect care să planifice traseul rețelei de apă. A doua prioritate în coordonarea noastră este eficiența energetică, iar a treia prioritate este dezvoltarea economiei locale și a turismului. Suntem deschiși pentru o colaborare eficientă cu proiectul «MĂ IMPLIC» și le mulțumim pe această cale”, a adăugat Marin Bumbu.
După ce Faza I a proiectului s-a încheiat în 2023, APL-ul și Întreprinderea Municipală au continuat să gestioneze într-un mod eficient serviciul public de alimentare cu apă. Datorită instruirilor și soft-uri noi achiziționate în cadrul Proiectului, Întreprinderea a creat un plan de mentenanță și dezvoltare a serviciului, care va asigura că apa din robinete va fi și în continuare curată și sigură.
„În alte sate oamenii nu au deloc, cară apă de la câțiva km, dar noi o bem chiar de la robinet fără nicio problemă”
Locuitorii satului Satul Nou spun că apa pe care o au acum în gospodării este foarte bună și curată și că sunt în așteptarea unui nou proiect. „Pentru noi este prioritar și important ca să beneficiem de o apă potabilă și calitativă constant, fără întreruperi. Din acest motiv, consider că acest proiect a fost benefic și mă bucur că s-a implementat cu succes. Văzusem mai demult pe internet că un expert care nu are nici o tangență cu proiectul a încercat să facă o analiză a apei și acesta a spus că în satul nostru apa este foarte calitativă și la un nivel înalt. După cum cunoașteți, locuitorii altor sate din R. Moldova nu beneficiază de apă potabilă, în general, sau ea este foarte murdară. Ne bucurăm mult și ne dorim și alte realizări frumoase”, a subliniat Olivia Strijcă, locuitoare din Satul Nou.
O altă femeie spune că după ce proiectul a fost implementat, a observat și schimbări în facturi. „Se economisește, s-a schimbat turnul, pompele și văzând facturile în fiecare lună este o diferență majoră. Nu se mai defectează, avem mereu apă, foarte bună, o calitate înaltă. Suntem foarte mulțumiți, în alte sate oamenii nu au deloc, cară apă de la câțiva km, dar noi o bem chiar de la robinet fără nicio problemă”.
„Calitatea apei categoric s-a schimbat, nici nu se discută. Avem apă 24 din 24, cine poate fi nemulțumit? Satul Nou are o apă foarte bună, acum domnul primar va face turnul celălalt, datorită acestui proiect și vor avea toți oamenii apă”, a declarat un alt locuitor din Satul Nou.
Un alt sat, un alt proiect implementat cu succes
În satul Borogani, din raionul Leova, în anii 2021-2023 cu suportul „MĂ IMPLIC” a fost implementat un proiect pentru a îmbunătăți serviciul comunal de gestionare a deșeurilor solide. Astfel, în sat au fost instalate containere de gunoi pentru colectarea selectivă a deșeurilor din sticlă și plastic. În plus, gospodăriile din localitate au primit câte două pubele – una neagră pentru deșeuri menajere și alta galbenă pentru cele reciclabile.
Elena Savițki, primara satului Borogani, spune că problema deșeurilor era prioritatea și necesitatea cea mai mare pentru sat. „Ce m-a motivat pe mine ca să aplic la proiectul «MĂ IMPLIC» era necesitatea, care de mai mult timp era în Borogani și anume oamenii aveau nevoie de un serviciu de evacuare deșeurilor. Problema deșeurilor era cea mai mare, încă de când eu am devenit primar în 2015 și discutam cu localnicii, ei îmi spuneau că trebuie să implementăm și noi un astfel de serviciu, satele vecine au, doar noi nu. Am analizat mult timp acest proiect. După am aflat de cei de la «MĂ IMPLIC», dumnealor ne-au ajutat nu doar financiar, dar și prin crearea procesului de salubrizare, idei, cu experți, multe soluții, care au dat roade. Pentru mine a fost important că ne-au învățat cum participativ soluționăm o problemă. Deci noi, pentru ca să creăm conceptul de serviciu am creat împreună o echipă de implicare comunitară, din 30 de persoane, cu diferit statut social, cu vârstă și probleme diferite, datorită acestui fapt, să putem lua în calcul toate riscurile, toate aspectele, ca să obținem până la urmă serviciul calitativ și modern, dar și să satisfacă necesitățile cetățenilor”, a subliniat Elena Savițki.
Primara: „Am făcut totul pentru și împreună cu cetățenii”
„Comunicarea cu locuitorii a fost un aspect esențial în organizarea unui astfel de serviciu. Am făcut chestionare în comunitate. Am întrebat oamenii de câte ori doresc să vină mașina de salubrizare pentru a lua deșeurile de acasă, câți bani sunt dispuși să achite, cum ar vrea aceștia să li se ia deșeul, în saci sau tomberon. Adică, toate aceste aspecte le-am consultat de la început. După ce am făcut deja conceptul și urma să pornim serviciul, din nou am ieșit în localitate și am făcut consultații publice, informare cu cetățenii. Asta a fost diferit de alte proiecte, am făcut totul pentru și împreună cu cetățenii. Nu în zadar proiectul se numește «MĂ IMPLIC»,” a menționat Elena Savițki.
„Noi am reușit să achiziționăm o autospecială pentru evacuarea deșeurilor. De asemenea, în cadrul proiectului respectiv, am procurat pubele pentru deșeuri. Noi am mai aplicat și la alte proiecte, unde am achiziționat o serie de echipamente pentru dezvolta în continuare serviciul: un tractor cu remorcă, agregate necesare pentru amenajare, salubrizare și împădurire. Am cumpărat pubele pentru deșeurile reciclabile, pentru că așa planificasem în conceptul nostru de evacuare a deșeurilor în cadrul proiectului «MĂ IMPLIC». Noi mai apoi am anunțat un apel și întreprinderea municipală a cumpărat o presă de balotat deșeuri reciclabile. Selectarea deșeurilor se face în gospodăriile oamenilor. Fiecare gospodărie, la semnarea contractului, a primit câte două tomberoane. Una pentru deșeurile reciclabile și una pentru deșeurile menajere. Conform rezultatelor chestionarului inițial, pe care l-am făcut cu populația, am înțeles că nu este necesar ca tot anul să fie aceeași periodicitate de luare a deșeurilor. În perioada caldă, mașina de salubrizare ia mai des gunoiul, iar iarna – odată-n lună”, a punctat primara din Borogani.
Acest proiectul a fost dat în exploatare în noiembrie 2022, iar până în septembrie 2024, în satul Borogani, 400 de gospodării au semnat un contract cu administrația publică locală pentru a se prelua deșeurile. Sofia Raileanu, locuitoare a satului spune că este un serviciu bine organizat și modern. „Un serviciu necesar pentru satul nostru, pentru că mereu se adunau multe deșeuri care erau aruncate peste tot și nu erau reciclate. Acum, când noi le colectăm selectiv, le putem da o nouă viața la unele. Este comod că gunoiul este luat chiar de acasă, locuitorii nu fac niciun efort, doar acela de a-l selecta, dar o facem pentru societatea în care trăim”, ne-a zis femeia.
„Proiectele implementate în satul nostru sunt foarte necesare. Personal, locuiesc la marginea satului și mereu era o mizerie acolo, mult gunoi, dar după implementarea acestui proiect, este atât de curat, un proiect benefic și cu rezultate foarte bune. Mulțumim finanțatorilor și primăriei”, a menționat o altă locuitoarea a satului Borogani.
Elena Savițki spune că cel mai greu a fost să convingă cetățenii să încheie un contract cu primăria. „Am fost consultați de către specialiștii, experții de la «MĂ IMPLIC», după toate rigorile. Tariful pentru acest serviciu, după ce am calculat, era de 50 lei/gospodărie. Și când trebuia ca să aprobăm la Consiliu, consilierii, dar și noi eram de aceeași părere că este prea scump, dar noi nu puteam să micșorăm tariful, știam că trebuie să se acopere cheltuielile. Totuși am ajuns la un numitor comun și am pus taxa de 50 de lei pentru perioada caldă, iar 40 de lei – iarna. Dar, totuși, până la moment e complicat să convingem oamenii ca să încheie contract, pentru că oamenii întotdeauna au tendința ca sa nu plătească, dar așa cumva îi obligăm”, a precizat primara.
Valoarea totală a proiectului din Borogani a fost de peste 2,86 de milioane de lei, contribuția proiectului „MĂ IMPLIC” a constituit 80%, cu 2,2 milioane de lei, iar 20% – contribuția comunității. „Datorită proiectului «MĂ IMPLIC» am putut realiza acest proiect, vreau să le mulțumesc pentru susținere, nu doar financiar, dar și pentru tot ajutorul oferit, nenumărați experți, consultații, cursuri de informare. Bineînțeles că partea financiară este foarte importantă, pentru că e foarte costisitor serviciul respectiv. Proiectul «MĂ IMPLIC» a venit cu o sumă considerabilă. Acest proiect implementat este pentru mulți ani, iar scopul nostru este de a asigura această durabilitate”, a specificat Elena Savițki.
Un nou proiect în același sat cu obiectivul de a crește eficiența energetică
Satul Borogani este una din cele șase comunități care își continuă activitatea în cadrul proiectului „MĂ IMPLIC”, prin noua sa componenta Proiectul EnEff. Obiectivul proiectului EnEff este de a crește eficiența energetică în clădirile publice, cum ar fi școlile, grădinițe și gospodării individuale. În prima fază a proiectului EnEff, în satul Borogani, 40 de locuințe individuale au beneficiat de eficientizarea și termoizolarea casei, prin schimbarea ușilor și a geamurilor și prin termoizolarea podului și a pereților locuinței. „A fost în bază de concurs, oamenii au depus dosarul, iar care au întrunit toate criteriile necesare au beneficiat de acest serviciu. Începând cu luna iulie a acestui an s-a organizat a doua fază a acestui proiect de eficiență a gospodăriilor și în jur de 70 de gospodării au aplicat. Acum se face evaluarea a gospodăriilor”, a punctat primara satului Borogani.
Grădinița „Andrieș” din sat este una din instituțiile publice care beneficiază de termoizolarea pereților exteriori și de schimbarea ușilor. Datorită acestui proiect, grădinița va economisi resurse financiare pentru energia electrică în perioada rece a anului. „Avem 140 de copii în grădiniță și este o grădiniță tip cu două etaje, chiar era necesar de termoizolat pereții grădiniței și la moment au loc lucrările. Este realizată termoizolarea grădiniței, au fost schimbate toate ușile exterioare cu uși eficiente, energetice, așa că nu știu cum să-mi exprim norocul ca să beneficiem de un astfel de suport. Nu doar financiar, dar prin suportul ăsta financiar, respectiv, beneficiem de condiții fizice pentru copiii din grădiniță. Beneficiul economic este de câți bani o să economisească grădinița pentru ca să achite energia electrică. Banii ăștia o să fie direcționați spre altceva, spre materiale didactice pentru copii, și respectiv sănătatea copiilor va fi asigurată, indiscutabil, sunt multe beneficii datorită acestui proiect”, a conchis Elena Savițki.
Extinderea colaborării în Faza 2 a Proiectului „MĂ IMPLIC”: Noi parteneriate pentru servicii publice mai bune
Proiectul „MĂ IMPLIC”, finanțat de Guvernul Elveției și implementat de Skat Consulting, continuă să sprijine dezvoltarea serviciilor de gospodărire comunală în Republica Moldova. În Faza I a proiectului (2019-2023), 30 de administrații publice locale și grupuri de APL-uri au implementat proiecte care au îmbunătățit considerabil serviciile publice din comunitățile lor.
Componenta de co-finanțare a proiectului, cu contribuții de cel puțin 20% din partea APL-urilor și a cetățenilor, inclusiv din diasporă, a mobilizat resurse semnificative. Astfel, granturile oferite de proiect au însumat peste 42 de milioane de lei, iar cu ajutorul experților proiectului, APL-urile au reușit să atragă fonduri suplimentare din alte surse, totalizând 73 de milioane de lei pentru dezvoltarea serviciilor publice.
În 2024, proiectul a intrat în Faza a II-a, extinzând colaborarea cu 14 noi grupuri de APL-uri, ceea ce aduce la un total de 56 de primării din toate regiunile țării. Dintre acestea, 11 primării au participat deja în Faza I, consolidând astfel parteneriatele și dezvoltarea continuă a serviciilor publice. Această extindere asigură continuitatea eforturilor de modernizare și implicare comunitară, oferind și mai multor comunități rurale acces la servicii publice de calitate.
Scopul proiectului „MĂ IMPLIC” rămâne acela de a contribui la consolidarea guvernării locale și de a spori accesul populației la servicii publice de calitate.
Alina Vlas, stagiară ZdG