Cum a crescut în sondaje Călin Georgescu printr-o strategie de promovare pe TikTok: Val de tag-uri care i-au adus zeci de mii de urmăritori și sute de mii de vizualizări noi (G4Media)
Călin Georgescu, candidat la alegerile prezidențiale, a crescut semnificativ în sondaje în ultima lună după o strategie de promovare masivă pe Tik Tok, conform datelor analizate de G4Media
În ultima săptămână, Georgescu a strâns 30.000 de urmăritori noi, iar clipul în care își anunță candidatura a crescut de la 500.000 la peste 800.000 de vizualizări. Toate aceste creșteri au venit după ce rețeaua TikTok a fost inundată cu tag-uri legate de candidatura sa.
Mai mult decât atât, Călin Georgescu a devenit relevant în sondajele electorale: în cele mai recente, publicate miercuri, acesta apare cu 5,4% (INSCOP), respectiv 7,4% (AtlasIntel).
Călin Georgescu a fost vizibil pe televiziuni atunci când George Simion l-a numit propunerea AUR pentru funcția de premier, dar a făcut un pas în spate la scurt timp, în februarie 2022.
Atunci, Georgescu a devenit motiv de tensiune între George Simion și co-președintele AUR de la acea vreme, Claudiu Târziu, după ce a făcut apologia criminalilor de război calificându-i ”eroi” pe șeful legionar Corneliu Zelea Codreanu și pe autorul Holocaustului din România, Ion Antonescu. Tot el a spus despre asasinarea lui Nicolae Iorga de către legionari că „istoria este mistificată”. Procurori i-au deschis dosar penali pentru elogierea vinovaților de genocid și crime de război, dar nu e clar în ce stadiu este ancheta.
De asemenea, Georgescu a făcut adesea și apologia „înțelepciunii rusești”, iar într-o dezbatere electorală de marți, la Digi24, Georgescu nu a fost în stare să verbalizeze dacă este sau nu un admirator al lui Putin, deși moderatorii au insistat pentru un răspuns simplu, cu „Da” sau „Nu”. Georgescu a devenit vizibil iritat, a comentat că primește prea des această întrebare și nu a răspuns dacă îl admiră sau nu pe Vladimir Putin, inculpat internațional pentru crimele de război din Ucraina.
Ulterior episodului în care a făcut apologia criminalilor de război, Georgescu a fost retras de AUR, „pierzând” funcția de „premier” și fiind nominalizat drept „președinte de onoare” al partidului. O lună mai târziu, Georgescu a anunțat că a întrerupt discuțiile cu partidul extremist (februarie 2022). Călin Georgescu nu a mai fost vizibil în presa tradițională, dar a început să crească pe rețeaua chinezească de socializare Tik Tok.
La 1 octombrie 2024 Georgescu și-a depus candidatura la alegerile prezidențiale, iar aceasta i-a fost validată de Biroul Electoral Central, semn că Georgescu a reușit să strângă peste 100.000 de semnături din țară, fără să aibă însă structuri politice în teritoriu sau susținerea, cel puțin fățișă, a vreunui partid.
Mai mult, în ultima lună, în special în ultima săptămână, Georgescu s-a viralizat rapid pe Tik Tok, conform analizei reporterilor G4Media. A strâns zeci de mii de urmăritori noi, sute de mii de vizualizări noi la clipuri vechi, dar a început să aibă și tot mai multe apariții noi, în diverse podcasturi și „emisiuni” pe Tik Tok, cunoscute în underground-ul rețelei, dar necunoscute publicului consumator de presă tradițională.
Cum a crescut pe TikTok
O explicație identificată de reporteri pentru valul de viralitate a lui Georgescu este numărul foarte mare de tag-uri cu numele acestuia care apar la postări aleatorii despre alegerile prezidențiale din 24 noiembrie, la mesajele publicate de ceilalți candidați la prezidențiale ori la orice postare face referință sau are legătură cu alegerile.
Paginile cu cele mai multe postări la care apar astfel de comentarii cu tag-ul „Călin Georgescu” sau „Călin Georgescu președinte” ori „Votez Călin Georgescu” sunt cele ale Elenei Lasconi și Mircea Geoană.
Numele lui Georgescu apare menționat atât de des la postările Elenei Lasconi, încât la o postare de pe TikTok cu peste 900.000 de vizualizări, în care candidata USR răspunde la întrebări în cadrul unei dezbateri electorale, algoritmul rețelei a ajuns să sugereze numele „Călin Georgescu” în bara de căutare a secțiunii de comentarii, chiar dacă nu este vorba despre el în videoclip. Acest lucru se întâmplă atunci când algoritmul TikTok asociază cuvintele cheie cu bara de căutare, în momentul în care se observă o frază sau o propoziție specifică care apare de foarte multe ori în comentarii.
Același lucru se întâmplă și la o postare de pe pagina oficială de TikTok a Elenei Lasconi. Deși Călin Georgescu nu este menționat deloc în videoclip, numele acestuia apare în peste 70 de comentarii, iar algoritmul TikTok oferă, din nou, numele acestuia la bara de căutare.
Același lucru se întâmplă și la Mircea Geoană în unele postări, în mult mai puține comparativ cu Lasconi. De menționat că aceiași utilizatori apar la mai multe postări ale lui Geoană, ale Elenei Lasconi sau în unele cazuri apar la ambii.
Astfel de comentarii în valuri apar și la postările paginilor unor televiziuni, cum ar fi Digi 24 și PRO TV. Spre exemplu, numele acestuia apare și în comentariile unei postări ce arată un sondaj INSCOP pentru alegerile prezidențiale, publicat de Digi24.
Un alt exemplu, la o postare PRO TV despre averile candidaților la prezidențiale apar din nou astfel de comentarii.
Călin Georgescu a declarat în descrierea unui videoclip de pe contul său oficial de TikTok că „nu a alocat sponsorizări în ceea ce privește videoclipul de lansare al campaniei sale”, asta după ce Cristian Terheș, un alt candidat la prezidențiale, rupt tot din bula electorală a „patrioților/suveraniștilor”, a declarat că a văzut „reclame online cu Georgescu și că videoclipul în care și-a anunțat candidatura este sponsorizat”.
Georgescu mai susține că toată campania este susținută doar de voluntari, iar el însuși se erijează într-un „profet” politic. Spre exemplu, într-un podcast spune că „nu este un candidat”, ci că este „la nivelul unei chemări, unul pentru toți și noi toți cu Dumnezeu”.