CRJM explică ce prevede legea în cazul demisiei șefei Procuraturii Anticorupție

Centrul de Resurse Juridice din R. Moldova (CRJM) explică ce prevede legea după ce șefa Procuraturii Anticorupție (PA), Veronica Dragalin, și-a înaintat demisia.
Astfel, potrivit unei note informative a CRJM, în cazul în care procurorul-şef al unei procuraturi specializate (de ex. Procuratura Anticorupţie) îşi depune demisia, Legea nr. 3 cu privire la Procuratură prevede următoarea procedură:
Apariţia vacanţei şi desemnarea interimarului
• Odată rămasă funcţia vacantă, procurorul general emite un ordin prin care desemnează un procuror să asigure interimatul (Art. 27/1 alin. (1)).
• La prima sa şedinţă, Consiliul Superior al Procurorilor (CSP) aprobă sau respinge această desemnare. Dacă o respinge, CSP numeşte direct o altă persoană ca interimar (Art. 27/1 alin. (2)–(3)).
• Interimatul durează până când funcţia este ocupată prin concurs (Art. 27/1 alin. (4)).
Iniţierea concursului pentru un nou procuror-şef
• Potrivit art. 25/1 alin. (4), CSP este obligat să anunţe concursul pentru ocuparea funcţiei de procuror-şef al procuraturii specializate în cel mult 15 zile din momentul în care funcţia devine vacantă.
• Concursul se desfăşoară public, pe baza criteriilor de merit şi integritate, fiind organizat în două etape: preselecţia candidaţilor (realizată de o comisie specială instituită de CSP) şi, ulterior, selecţia finală de către CSP (Art. 25/1 alin. (2)–(3)).
• Informaţiile despre concurs – condiţiile, criteriile de eligibilitate, termenul de depunere a dosarelor – se publică pe site-ul CSP (Art. 25/1 alin. (5)).
Desfăşurarea concursului propriu-zis
• Mai întâi, comisia specială evaluează dosarele şi intervievează candidaţii, stabilind dacă aceştia întrunesc cerinţele legale (experienţă profesională, reputaţie, integritate, absenţa oricărui conflict de interese etc.).
• Candidaţii declaraţi eligibili sunt apoi supuşi unei a doua evaluări de către CSP, care îi intervievează în şedinţă publică (Art. 25/1 alin. (10)).
• În final, CSP înaintează procurorului general numele candidatului selectat. Procurorul general îl poate respinge doar dacă există probe incontestabile de incompatibilitate sau încălcări grave de procedură (Art. 25/1 alin. (14)).
Numirea în funcţie
• Dacă procurorul general acceptă candidatura, acesta emite un ordin de numire (Art. 25 și Art. 25/1 alin. (14)).
• În situaţia în care procurorul general respinge motivat candidatura, CSP reia procedura sau poate propune acelaşi candidat cu votul a 2/3 din membrii săi, caz în care procurorul general este obligat să semneze numirea (Art. 25 alin. (2); Art. 25/1 alin. (16)).
„Parlamentul discută chiar azi în consultări publice fuzionarea procuraturilor specializate. Nu este exclus că inclusiv procedura poate suferi modificări”, menționează CRJM.
Miercuri, 19 februarie, șefa PA, Veronica Dragalin, a anunțat că și-a depus cererea de demisie din funcție, „cu speranța” că proiectul de lege privind comasarea celor două procuraturi specializate „nu va merge înainte”.
Dacă inițiativa legislativă va fi susținută, Dragalin și-ar fi pierdut oricum funcția, având în vedere că proiectul de lege prevede că, la data încetării activității PCCOCS și a PA, „mandatul procurorilor-șefi ai celor două procuraturi specializate și al adjuncților acestora, inclusiv a interimarilor, încetează de drept”.
Procurora-șefă a publicat un mesaj video „către cetățeni și deputați din Parlamentul R. Moldova”. Anunțul acesteia a venit în timp ce la Președinție avea loc ceremonia de depunere a jurământului de învestire în funcție a noului ministru al Energiei, Dorin Junghietu.