Principală  —  Ştiri   —   Consultații, urgențe, spitalizări: ce este…

Consultații, urgențe, spitalizări: ce este și cum funcționează noul program unic al asigurării obligatorii de asistență medicală în R. Moldova

Începând cu 1 ianuarie 2025, R. Moldova implementează un nou Program unic al asigurării obligatorii de asistență medicală, destinat, potrivit autorităților, să răspundă mai bine nevoilor cetățenilor și să îmbunătățească accesul la serviciile de sănătate. 

Acest Program stabilește ce servicii sunt acoperite de asigurarea de sănătate, de la consultații și tratamente până la analize și spitalizări. Totodată, sunt explicate cazurile în care persoanele neasigurate pot beneficia de asistență medicală gratuită sau de anumite tratamente esențiale. 

Programul prevede proceduri clare și pentru programările la medic, spitalizări, precum și alte aspecte legate de organizarea asistenței medicale. În continuare, instituțiile medicale trebuie să asigure informarea pacienților despre modificările efectuate prin afișarea documentului în locuri accesibile, inclusiv on-line, sau, la necesitate, prin informare verbală.

Ce este Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală

Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală definește ce servicii medicale sunt acoperite din banii sistemului de asigurare de sănătate și anume:

  • lista bolilor și problemelor de sănătate pentru care se oferă ajutor medical;
  • tipurile de servicii medicale disponibile, cum ar fi consultațiile, tratamentele, analizele  sau spitalizările furnizate de către prestatorii de servicii medicale care au contract cu CNAM – Compania Națională de Asigurări în Medicină, pentru oferirea acestor  servicii.

Condițiile acordării volumului de servicii pentru fiecare tip de asistență medicală sunt detaliate în Normele metodologice de aplicare a Programului unic

Informarea privind lista serviciilor la care au dreptul persoanele asigurate și neasigurate

Administrația tuturor instituțiilor medicale din sistemul de asigurări obligatorii de asistență medicală (publice sau private) trebuie să afișeze în locuri accesibile pentru pacienți și pe site-ul instituției:

  1. Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală;
  2. Normele metodologice de aplicare;
  3. Tipul și volumul serviciilor contractate cu CNAM;
  4. Lista serviciilor disponibile pentru persoanele asigurate și neasigurate.

De asemenea, la necesitate, pacienții trebuie să fie informați verbal.

Asistența medicală gratuită de care beneficiază persoanele neasigurate

Cetățenii Republicii Moldova ce au statut de neasigurat, precum și străinii specificați în Legea nr. 1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală, beneficiază din contul mijloacelor fondurilor AOAM (Fondurile de Asigurare Obligatorie de Asistență Medicală –  FAOAM) de asistență medicală:

  • urgentă prespitalicească;
  • primară;
  • specializată de ambulator și spitalicească în cazul urgențelor obstetricale și al maladiilor social-condiționate ce au impact major asupra sănătății publice.

Totodată, persoanele neasigurate beneficiază, la indicații medicale, de medicamente compensate psihotrope, anticonvulsivante și antidiabetice, care se prescriu conform actelor normative.

Serviciile contra cost acordate în cadrul unei instituții medicale sunt achitate de pacient la casieria instituției, conform costurilor prevăzute în Catalogul de tarife, după informarea acestuia cu privire la posibilitatea și modul în care poate să beneficieze de serviciile acoperite de FAOAM.

Programările la medicul de familie sau la medicii specialiști

Programarea pentru asistența medicală ambulatorie (care nu necesită internare în spital)  oferită în instituțiile medicale publice sau private se face prin telefon, on-line sau direct la recepție, la cererea pacientului sau a rudelor, pe durata programului de lucru. Programarea se realizează la momentul solicitării și nu poate fi amânată sau transferată pentru o altă zi, prioritate având copiii, gravidele, veteranii de război, persoanele cu dizabilități, boli infecțioase sau oncologice.

Pacienții trebuie să anunțe recepția despre anularea vizitei dacă nu pot respecta programarea.

În caz de urgență, asistența medicală primară este oferită fără programare de către medicul disponibil, la prezentarea fizică a pacientului.

Solicitarea asistenței medicale de urgență

Solicitarea asistenței medicale de urgență se efectuează prin:

  • apel la serviciul 112;
  • adresare directă la:
  • echipajul de asistență medicală de urgență (abreviat – AMU) al IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească (abreviat – CNAMUP);
  • Stația sau Punctul de asistență medicală de urgență;
  • Unitatea de Primiri Urgențe (abreviat – UPU) sau Camera de Gardă (abreviat – CG);
  • cea mai apropiată instituție medicală.

În situațiile în care viața unei persoane este în pericol, asistența medicală de urgență se acordă de către orice medic din orice instituție medico-sanitară până la stabilizarea stării sănătății pacientului și/sau transmiterea pentru tratament în altă instituție medicală.

Internarea în spital

O persoană poate fi internată în spital de urgență, planificat sau nevoluntar:

  • Internarea de urgență se face prin unitatea de primiri urgențe sau prin camera de gardă în urma adresării directe, la indicația echipei de urgență sau prin transfer între spitale. Este necesară atunci când cazul nu poate fi rezolvat pe loc, iar pacientul are nevoie de tratament în spital;
  • Internarea planificată are loc prin Biroul de Internare, pe baza recomandării medicului de familie sau a specialistului;
  • Internarea nevoluntară, inclusiv tratamentul sub constrângere pentru tulburări mintale sau de comportament, se realizează conform cadrului normativ.

Pacienților neasigurați la momentul spitalizării li se oferă posibilitatea să achite prima de asigurare în sumă fixă

Statutul de asigurat al pacientului se verifică la internare. În cazurile în care este necesară acordarea asistenței medicale de urgență, informația privind statutul de persoană asigurată sau neasigurată se verifică la finalizarea acordării asistenței medicale de urgență.

Pacientul neasigurat este informat despre opțiunea achitării primei de asigurare în sumă fixă sau despre costul serviciilor medicale. Dacă pacientul neasigurat achită prima de asigurare în sumă fixă pe durata spitalizării, la externare cazul este considerat asigurat, fără plăți suplimentare.

Însoțirea copiilor pe parcursul spitalizării

Unul dintre părinți, alți membri ai familiei sau tutorele, la solicitare, poate fi spitalizat pentru îngrijirea copilului cu vârsta de până la 9 ani sau, în cazul copilului grav bolnav care necesită, conform concluziei medicale, îngrijire suplimentară, până la vârsta de 18 ani. Persoanele cu dizabilități intelectuale și persoanele cu dizabilități locomotorii severe, care au nevoie, conform concluziei medicale, de îngrijire suplimentară, pot fi spitalizate împreună cu asistentul personal.

Durata de internare în spital

Durata internării în spital este individuală și depinde de starea de sănătate a pacientului, de indicatorii clinici și de riscul epidemiologic care justifică necesitatea tratamentului în condiții de spitalizare. Decizia privind durata tratamentului în fiecare caz concret este luată de medicul curant și/sau de consiliul medical.

Pe perioada internării, instituția medicală asigură integral necesarul de medicamente și consumabile, fără ca pacientul să fie implicat sau obligat să le procure.

Pacienții au dreptul să aleagă spitalul în cazul tratamentelor planificate

Pentru realizarea unui tratament recomandat în mod planificat, pacientul are dreptul să aleagă între mai multe instituții medicale de același nivel. Dacă un pacient din Edineț planifică o intervenție chirurgicală și dorește să o realizeze, de exemplu, în Spitalul raional Cahul sau Orhei, el are acest drept și CNAM va achita cazul oriunde va alege să se spitalizeze pacientul. Această regulă se aplică doar pentru spitalele de același nivel.

Probele biologice pentru analize sunt colectate în cadrul instituției medicale în care este înregistrat pacientul

Instituția medicală primară în listele căreia se află pacientul asigură prelevarea și colectarea probelor biologice și transmiterea acestora către laboratorul contractat pentru efectuarea investigațiilor de laborator. Pacienții nu pot fi trimiși dintr-o localitate/cartier în altul, fiind transportate doar materialele biologice colectate.

Consultația medicului specialist se acordă inclusiv la adresarea directă a pacientului

Consultația primară a medicului specialist de profil din teritoriu se acordă:

  • la adresarea directă a pacientului;
  • la recomandarea medicului de familie;
  • la recomandarea unui medic specialist de alt profil, care constată necesitatea unor consultații suplimentare.

Atunci când în teritoriu lipsește un anumit medic specialist, medicului de familie îi revine dreptul de a referi pacientul pentru consultație către instituțiile terțiare.

Cheltuielile de transport pentru pacienții care fac dializă, chimioterapie sau radiografie

Instituția medico-sanitară contractată de CNAM acoperă costurile transportului public suburban și interurban (tur-retur) pentru pacienții care în regim ambulatoriu (staționar de zi)  beneficiază de următoarele servicii medicale: dializă, chimioterapie, radioterapie.

De ce a fost necesară modificarea Programului unic al asigurării obligatorii de asistență medicală 

Potrivit Notei de fundamentare, Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală din 2007 a fost modificat și completat de-a lungul anilor, devenind tot mai complex și dificil de gestionat. Această complexitate afectează atât prestatorii de servicii, cât și pacienții care întâmpină dificultăți în înțelegerea și accesarea serviciilor acoperite. Astfel,  a fost necesară o reglementare clară și structurată pentru asistența medicală finanțată din fondurile de asigurare obligatorie. „În esență, noul program urmărește să reducă costurile administrative și operaționale, să îmbunătățească accesul cetățenilor la serviciile medicale și să crească calitatea asistenței medicale acordate populației prin intermediul asigurării obligatorii de asistență medicală”, se arată în Notă.

Ministra Sănătății, Ala Nemerenco, a scris într-o postare pe pagina sa de Facebook că noile prevederi au un volum mai restrâns de informație, sunt mai aerisite, mai puțin birocratice, mai clare, mai liberale, dar și mai stricte în aplicare. „Ne dorim un parcurs liber, fără bariere birocratice, fără condiționări ale pacientului asigurat prin sistemul de sănătate”, a mai adăugat Nemerenco.

Întrebat de ZdG despre modificările aduse Programului, Alexandru Barbăroșie, vicedirector medical al Asociației Medicale Teritoriale Centru, a precizat că instituția pe care o reprezintă va putea oferi o opinie detaliată doar după încheierea procesului de instruire, ajustare și verificare a noilor proceduri.

Lipsa dezbaterilor publice

Sergiu Gherman, directorul Centrului pentru Politici și Analize în Sănătate (PAS), a declarat pentru ZdG că Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală, deși de o importanță majoră pentru sistemul de sănătate, nu a fost supus unei dezbateri publice înainte de aprobarea de către Guvern, ceea ce limitează semnificativ transparența și implicarea părților interesate.

Sergiu Gherman, directorul Centrului pentru Politici și Analize în Sănătate (PAS) (Sursă: pas.md)

„Centrul PAS, în calitatea sa de organizație care colaborează îndeaproape cu diferiți actori din sectorul sănătății, nu a fost implicat în procesul de consultare privind acest Program și, prin urmare, nu dispune de informații clare și detaliate despre modificările operate sau impactul acestora asupra populației și furnizorilor de servicii medicale. Recomandăm să vă adresați direct Ministerului Sănătății, instituția responsabilă de elaborarea, aprobarea și implementarea acestui Program. Doar reprezentanții Ministerului pot oferi explicații oficiale și detaliate cu privire la modificările incluse și la raționamentele care au stat la baza acestora.

Considerăm că lipsa unei dezbateri publice prealabile asupra unui document de o asemenea importanță este regretabilă și sperăm că autoritățile vor remedia această situație în viitor, asigurând transparența și implicarea tuturor părților interesate”, a mai adăugat Sergiu Gherman.