Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Companiile de transport și șoferii…

Companiile de transport și șoferii de camioane vor putea să-și programeze ziua și ora de trecere a frontierei. Proiect pilot al Serviciului Vamal

Companiile de transport și șoferii de camioane vor putea să-și programeze ziua și ora de trecere a frontierei. Se întâmplă după ce Serviciul Vamal al R. Moldova lansează, în premieră, în regim de pilotare, sistemul digital pentru traversare programată a frontierei – BQS (eng. Border Queuing System). Serviciul va fi activ din data de 30 ianuarie 2025 și inițial, va fi pilotat în postul vamal de frontieră Costești, se anunță într-un comunicat de presă al Serviciului Vamal.

„BQS este un sistem informatic inovator care transformă traversarea posturilor vamale de frontieră pentru camioane într-un proces digitalizat, rapid și comod. Acest serviciu reprezintă un pas important în soluționarea congestionărilor de trafic la frontieră, facilitând activitatea transportatorilor și contribuind la modernizarea serviciilor vamale,” a declarat Alexandru Iacub, Director al Serviciului Vamal.

Potrivit Serviciului Vamal, dezvoltarea acestei soluții inovative a fost inițiată ca răspuns la perturbarea conexiunilor tradiționale de logistică și transport a mărfurilor, generate de războiul din Ucraina. Redirecționarea bunurilor din Ucraina către UE prin Moldova, în anumite perioade au dus la formarea unor rânduri de camioane, în mare parte din R. Moldova și din Ucraina, la frontiera cu România.

La posturile vamale situate pe frontiera moldo-română, lunar, sunt perfectate pe sensul de ieșire spre UE, în mediu 30 000 camioane. Istoric, transportatorii petrec o parte semnificativă (40%-90%) din timpul de tranzit la frontieră, în special la punctele de trecere moldo-române. Conflictul din Ucraina a dus la o creștere drastică a timpilor de așteptare, și pe lângă timpii de așteptare prelungiți, șoferii de camioane se confruntă cu provocări în respectarea legislației naționale și internaționale privind timpul de lucru și de odihnă, condiții sanitare și ecologice precare, deficiențe în siguranța traficului rutier și preocupări legate de siguranța personală și a bunurilor.

Sistemul BQS rezolvă o parte a acestor probleme, oferind o platformă ușor accesibilă, unde transportatorii pot stabili în prealabil timpul preferat pentru traversarea prin postul vamal. Prin acest serviciu, Serviciul Vamal își dorește să transforme traversarea camioanelor cu mărfuri prin posturile vamale de frontieră într-un proces digital, rapid și comod!

Platforma online BQS este administrată de Serviciul Vamal fiind conectată la infrastructura fizică a Posturilor Vamale de Frontieră (PVFI), ceea ce permite gestionarea automatizată a traficului. Platforma a fost dezvoltată cu susținerea USAID Moldova prin intermediul Programului Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA). 

Reprezentanții Serviciului Vamal anunță că BQS va fi disponibilă online pe desktop și în formă de aplicație mobilă prin App Store și Play Store. Infrastructura fizică a sistemului informatic va include echipamente electronice în PVFI-uri (monitoare informative, bariere automatizate, echipamente de citire plăcilor de înmatriculare etc.). Acestea sunt sincronizate cu platforma online și permit automatizarea gestionării fluxului de camioane. BQS va contribui la diminuarea aglomerației de trafic la PVFI-uri și va permite transportatorilor să își aloce eficient resursele prin planificarea transporturilor în coordonare cu autoritățile de frontieră.