Compania Avia Invest, despre decizia Curții de Apel Chișinău: „Este ilegală și va fi atacată la CSJ. Rezilierea contractului costă statul peste 90 de milioane de euro”
Reprezentanții companiei Avia Invest, care gestionează Aeroportul Internațional Chișinău, afirmă că „decizia Curții de Apel din 23 noiembrie este ilegală și va fi atacată necondiționat la Curtea Supremă de Justiție”. Totodată, aceștia susțin că rezilierea contractului „presupune o returnare obligatorie a investițiilor, care în prezent sunt de peste 90 de milioane de euro”.
„Motivul rezilierii, presupusa neprezentare a unei garanții privind executarea conștiincioasă a contractului, este absolut absurd și chiar bizar. Cel puțin prin faptul că în baza actelor emise de instanțe în prezent, contractul de asigurare este valabil și obligatoriu din punct de vedere juridic.
(…) Este evident că asupra instanțelor s-au făcut presiuni politice, ceea ce reiese clar din numeroasele declarații ale liderilor de stat, care au insistat cu orice preț să ia astfel de decizii, chiar și prin cauzarea de prejudicii statului.
Autoritățile moldovenești trebuie să înțeleagă clar și să cunoască consecințele deciziei ilegale a Curții de Apel Chișinău din 24 noiembrie 2022 – returnarea necondiționată a tuturor investițiilor, mai ales că acestea sunt confirmate atât de APP în sine, cât și de auditurile internaționale anuale aprobate de APP din 2013 până în 2021”, menționează Avia Invest într-un comunicat.
Ministrul Justiției Sergiu Litvinenco anunță miercuri, 23 noiembrie, că Aeroportul Internațional Chișinău revine înapoi în proprietatea statului.
Potrivit lui Litvinenco, decizia Curții de Apel a fost pronunțată cu puțin timp în urmă și este „definitivă și executorie”.
„Felicitări poporului Republicii Moldova. Este meritul vostru”, a scris ministrul.
Miercuri, 23 noiembrie, magistrații Curții de Apel Chișinău au examinat decizia instanței de fond privind rezilierea contractului de concesionarea a activelor ÎS „Aeroportul Internațional Chișinău”.
Judecătoria Chișinău, sediul Rîșcani, a respins la 21 februarie 2022 cererea S.C. „Avia-Invest” S.R.L. împotriva Agenției Proprietății Publice (APP) privind anularea rezoluțiunii contractului de concesiune a activelor Aeroportului.
Potrivit Hotărârii, acţiunea în contencios administrativ a reclamantului S.C. „Avia-Invest” SRL împotriva Agenției Proprietății Publice (APP) privind anularea actului administrativ individual defavorabil din 08 iulie 2020 și a deciziei adoptate în procedura prealabilă din 17 iulie 2020, a fost respinsă ca fiind neîntemeiată.
În iulie 2020, Agenția Proprietății Publice (APP) a anunțat despre rezilierea contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, motivul fiind că SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale. Compania a dezmințit informațiile.
Deși contractul de concesionare a aeroportului a fost reziliat în 2020, Avia Invest continua să gestioneze Aeroportul Internațional Chișinău întrucât Avia Invest a atacat decizia APP cu privire la rezilierea contractului în instanță. Astfel, până la o decizie finală Avia Invest continuă să gestioneze aeroportul de la Chișinău.
La sfârșitul anului 2019, Parlamentul a luat act de rapoartele Comisiei de anchetă privind privatizarea „Air Moldova” și concesionarea AIC.
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.