Cine sunt persoanele care aspiră la șefia Căii Ferate din Moldova?
Agenția Proprietăți Publice (APP) a făcut publică lista și CV-urile candidaților preselectați pentru participarea la cea de a doua etapă a concursului pentru ocuparea funcției de director general al Î.S. „Calea Ferată din Moldova” (CFM). În lista candidaților admiși la proba interviu se regăsesc mai mulți actuali și foști angajați ai CFM, printre care și fostul vice-director al CFM, responsabil de activitatea comercială, despre care Alexandru Slusari, deputat Platforma DA și membru al comisiei de anchetă privind situația de la CFM, susține că ar fi unul dintre candidații preferați de ex-președintele Igor Dodon pentru a câștiga concursul, dar și actualul consilier în domeniul infrastructurii și transportului în Cabinetul Prim-ministrului.
Într-un comunicat de presă din 14 mai, APP anunța despre desfășurarea etapei de preselecție din cadrul concursului pentru funcția de administrator al CFM. Astfel, în rezultatul evaluării dosarelor, la etapa a doua a concursului – interviul, au fost admiși șapte candidați.
ZdG a analizat CV-urile celor șapte candidați și vă prezintă mai jos cine sunt cei care aspiră la șefia CFM.
Nicolae Barbăscumpă activează la CFM începând cu anul 1987, atunci când este angajat în calitate de șef de manevre al stației feroviară Chișinău. De-a lungul timpului a ocupat mai multe funcții în cadrul întreprinderii, iar în prezent, exercită funcția de șef adjunct al Serviciului Relații Internaționale și Protocol al Direcției Strategii și relații Internaționale din cadrul CFM.
Grigore Condurache a exercitat funcția de vice-director general, responsabil de activitatea comercială, din cadrul CFM, în perioada 2015-2020. Începând cu anul 2011 și până în decembrie 2013, Condurache indică în CV-ul său că a activat în câteva companii din mediul privat. Începând cu anul 2014 este angajat la CFM în calitate de șef al serviciului Monitorizare Consumatori, iar peste un an, în 2015, este promovat în funcția de vice-director general. Numele lui Grigore Condurache figurează în raportul Comisiei parlamentare de anchetă cu privire la situația economico-financiară de la CFM. Totodată, Alexandru Slusari, deputat Platforma DA și membru al comisiei de anchetă privind situația de la CFM, vorbește despre Condurache că ar fi unul dintre candidații preferați de ex-președintele Igor Dodon pentru a câștiga concursul pentru ocuparea funcției de director al întreprinderii.
Andrei Damascan a activat în calitate de director general al CFM din perioada 2013-2014. După plecarea de la calea ferată, Damascan indică în CV-ul său că a activat în mediul privat atât din R. Moldova, cât și din România. Candidatul la funcția de administrator al CFM și-a început cariera în 2002, în calitate de director la „Combinatul Produselor de Amidon” SRL, din orașul Bender, unde a activat până în 2010. Ulterior, a mai exercitat funcția de director pentru perioade scurte în cadrul altor trei companii. În perioada 2017-2019, Damascan a fost directorul „Moldovatransgaz” SRL din Drochia.
Oleg Tofilat este actualul consilier al prim-ministrului Aureliu Ciocoi în domeniul Transporturilor și Infrastructurii, numit în funcție de Ion Chicu în februarie 2020. Înainte de a fi numit consilier, a activat timp de trei ani în calitate de expert internațional în transporturi și administrare publică. Începând cu anul 2010, Tofilat a activat în calitate de șeful serviciului de audit intern din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, iar în 2015 este promovat în funcția de Secretar de Stat în cadrul aceluiași minister. Candidatul la funcția de administrator al CFM și-a început cariera la ÎS CA „Air Moldova” în 1999.
Raisa Oboroc este actuala șefă a serviciului Juridic din cadrul CFM, fiind angajată funcția respectivă în anul 2020. Ca și experiență profesională, candidata indică că a activat în calitate de administrator la trei companii private care prestează servicii de broker vamal.
Vladislav Fateev și-a început activitatea la CFM încă 1998, în calitate de inginer în cadrul Secției de întreținere a edificiilor civile de la CFM, ulterior a avansat treptat în funcție, în anul 2000 fiind numit prim vice-director pentru economie și finanțe. Începând cu 2011 devine reprezentat cu împuterniciri din partea Administrației de Stat a Căilor Ferate ale Ucrainei în R. Moldova și România. În perioada 2015-2018 este reprezentant permanent în R. Moldova și România al Administrației de Stat Căile Ferate ale Ucrainei, iar ultima funcție deținută a fost de reprezentant al Corporației Ucrainene de Stat pentru construcții în transport.
Emil Fiodorov este, în prezent, șeful secției „Consumuri Energie Electrică, Termică și alte Resurse Naturale” la CFM, funcție exercitată din anul 2016. Candidatul și-a început cariera în 1992, în calitate de ajutor al mecanicului de locomotivă în cadrul CFM. Ulterior, a exercitat mai multe funcții în cadrul întreprinderii, printre care în perioada 2010-2011 a fost consilierul Directorului General al CFM, iar mai târziu este numit inginer coordonator în cadrul secției de aprovizionare cu combustibil.
APP a anunțat concursul pentru ocuparea funcției de administrator al CFM la data de 18 martie 2021. Ulterior, la 24 aprilie, Agenția a prelungit cu alte 15 zile termenul de desfășurare a concursului din motiv că „niciunul dintre cele cinci dosare depuse nu corespunde rigorilor stabilite de Regulamentul aprobat pentru concurs. În cazul tuturor dosarelor depuse s-a constatat că nu s-a prezentat întreg setul de documente prevăzut de Regulament”.
Problemele de la CFM au început să iasă la iveală la începutul acestuia an după ce angajații întreprinderii au ieșit la proteste pentru că nu și-au primit salariile din luna noiembrie. La începutul anului 2021, CFM înregistra datorii de aproape 837 de milioane de lei, dintre care restanțe la salarii de aproximativ 164 de milioane de lei.
Comisia parlamentară de anchetă cu privire la situația economico-financiară de la CFM a constat la sfârșitul lunii aprilie că în ultimul deceniu, calea ferată a fost delapidată cu peste un miliard și jumătate de lei. Astfel, membrii comisiei menționau atunci că CFM riscă să falimenteze.
La începutul lunii martie, Ziarul de Gardă scria despre faptul că șefi numiți pe criterii politice, furturi de combustibil, dosare penale fără finalitate deschise în urma neregulilor depistate la întreprindere, lipsa de control și starea slabă a infrastructurii feroviare sunt doar câteva dintre motivele care au dus Calea Ferată la situația în care nu își mai poate onora obligațiunile față de angajații care nu și-au primit salariile de câteva luni.