Principală  —  IMPORTANTE   —   Cine deține și controlează mass-media…

Cine deține și controlează mass-media în Moldova

„Monitorul Proprietății Media” (MOM) Moldova, un instrument de transparență a proprietarilor instituțiilor media, a fost lansat public marți, 12 noiembrie, la Chișinău. MOM oferă o bază de date în trei limbi, accesibilă și gratuită, în care sunt trecute entitățile juridice, dar și beneficiarii celor mai importante instituții media din R. Moldova, informații despre trecutul și afilierile lor politice. MOM Moldova a fost implementat de Asociația Media-Guard. 

În cadrul MOM au fost monitorizate în total 45 de instituții media, selectate cu ajutorul unui grup de experți din domeniul media. au fost monitorizați proprietarii a 13 posturi de televiziune, 9 posturi de radio, 6 ziare și 17 portaluri online.

Posturile de televiziune au fost selectate în funcție de audiența la nivel național, în baza informațiilor oferite de reprezentantul local al AGB Nielsen, de  compania de cercetări Xplane și de către Consiliul Audiovizualului pentru primele șase luni ale anului 2024. Nu au fost analizate posturile TV care aveau audiență mare până în 2024, licența de emisie a cărora a fost suspendată sau anulată și nici posturile TV a căror licență a fost suspendată în perioada documentării acestui studiu. Totodată, nu au fost analizate posturile TV care nu au în programele lor știri sau programe informative.

În cadrul Media Ownership Monitor au fost selectate nouă posturi de radio cu acoperire națională, regională și locală, în funcție de audiență, precum și de prezența în emisia acestora a buletinelor de știri și a altor emisiuni informative. Pentru că nu există măsurători oficiale ale audienței, au fost combinate datele furnizate de  compania de cercetări Xplane cu datele deținute de Consiliul Audiovizualului privind frecvențele posturilor de radio.

În cazul ziarelor (edițiilor periodice), echipa MOM Moldova și grupul de experți au decis să monitorizeze doar șase instituții media, ținând cont de faptul că nu există foarte multe ziare cu tiraj mare și cu o influență puternică  în spațiul mediatic din R. Moldova. Date despre audiență, cum ar fi numărul de abonați și date despre tiraje au fost colectate de la Poșta Moldovei și de la Camera Națională a Cărții din R. Moldova. 

Pentru că media online este principala sursă de informare a cetățenilor R. Moldova, au fost selectate pentru monitorizare 17 portaluri de știri. În cazul acestora, echipa MOM Moldova a apelat la datele publicate de Biroul de Audit al Tirajelor și Internetului (BATI) și Gemius, afișate pe site-ul trafic.md, dar și la sondaje de opinie recente.

Ținând cont de nivelul ridicat de dezinformare din Găgăuzia, dar și pentru a înțelege mai bine peisajul media din regiune și factorii de influență asupra acestuia, de asemenea, au fost monitorizate instituții media importante din Găgăuzia, chiar dacă audiența lor nu este una concurențială la nivel national.

Totodată, MOM Moldova a lansat și o categorie nouă, în cadrul căreia a monitorizat profilurile a 12 influenceri, care au uneori un impact mai mare asupra opiniei publice decât instituțiile de presă tradiționale.

În plus, MOM oferă detalii de context, despre influența malițioasă a Rusiei asupra mass-mediei din R. Moldova, despre situația socio-politică din Găgăuzia și din regiunea transnistreană, precum și despre concentrarea anterioară a mai multor instituții media în proprietatea sau sub controlul unor politicieni și oligarhi.

MOM mai măsoară și 12 indicatori de risc asupra pluralismului media, prezentând argumente pentru toate constatările.

MOM a fost implementată în 27 de țări pe parcursul a trei ani. Proiectele fiecărei țări pot fi găsite pe site-ul web global al proiectului.

MOM este desfășurat de Global Media Registry (GMR), o organizație germană non-profit și organizația sa parteneră din Moldova, Asociația Media-Guard. 

MOM Moldova face parte din proiectul GIZ „Info Trust Alliance”, cofinanțat de Delegația UE în Moldova și Ministerul Federal de Externe al Germaniei.

Cine deține și controlează mass-media în R. Moldova vedeți AICI

Miercuri, 13 noiembrie, vom publica detalii despre evenimentul de lansare a MOM Moldova și opinii ale celor prezenți.