Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Ce prevede regulamentul de interzicere…

Ce prevede regulamentul de interzicere a telefoanelor la ore și cum este implementat în școli

Începând cu semestrul doi al anului de studii 2024-2025 a intrat în vigoare regulamentul de interzicere a telefoanelor mobile la ore, creat de Ministerului Educației și Cercetării (MEC). Condițiile și modul de utilizare a telefoanelor mobile în școli sunt reglementate într-un regulament-cadru, aprobat de MEC. Documentul prevede și anumite excepții, condiții clare de depozitare a dispozitivelor electronice de comunicare dar și care sunt consecințele încălcării Regulamentului de către elevi. ZdG a discutat cu reprezentanții unor instituții de învățământ din țară despre cum decurge procesul de implementare a regulamentului.

În luna ianuarie 2025, MEC a prezentat Regulamentul cadru privind utilizarea telefoanelor mobile și/sau a altor echipamente de comunicații electronice în instituțiile de învățământ primar, secundar și profesional tehnic secundar. Acesta prevede restricționarea utilizării telefoanelor mobile, excepțiile interdicției, dar și modul de depozitare a echipamentelor în timpul lecțiilor.

Potrivit noilor reglementări, elevii vor putea solicita utilizarea dispozitivelor mobile doar dacă au nevoie de acestea în scop educațional, în situații de urgență, cum ar fi starea de sănătate, dar și în cazul necesității monitorizării sănătății elevilor cu dizabilități.

Conform regulamentului cadru, telefoanele mobile, tabletele, laptopurile sau ceasurile inteligente ar trebui depozitate în spații special amenajate și restituite elevilor la finalul orei.

ZdG a discutat cu directorii mai multor instituții de învățământ din țară pentru a afla dacă regulamentul a fost aplicat și cum văd elevii această modificare.

Veronica Gorbatiuc, sursa/ Facebook

Veronica Gorbatiuc, directoarea Instituției Publice Liceul Teoretic „Pan Halippa”, Edineț

„Vreau să vă spun că acum suntem la ultima etapă. Am creat un grup de lucru în baza acestui regulament cadru, care să lucreze asupra regulamentului instituției. Aceste reguli au fost discutate și în anii precedenți, doar că acum chiar urmează să se respecte. Unii elevi sunt deranjați, dar în fiecare clasă au fost desfășurate lecții și dezbateri pro-contra, unde am încercat să argumentăm copiiilor că este doar în favoarea și nu în defavoarea lor. 

În instituția noastră nu există spații amenajate special pentru că, în acest caz, ar trebui profesorul să-și ia responsabilitatea asupra acestor telefoane. Fiecare copil este responsabil, fiecare copil are grijă de telefonul său, dar știe că nu este voie să-l folosească în timpul lecției și inclusiv și la pauze le-am spus că este limitată folosirea, doar în cazuri excepționale.

Le explicăm că telefoanele pot fi folosite doar în momentul și în cazul când este necesar pentru desfășurarea unui proces educativ. Atitudinea cadrelor didactice este pozitivă deoarece ajută copiii să se concentreze la procesul educațional și profesorilor să fie mai liberi în explicația temei. Acum fac mai puține observații elevilor.”

Emilia Slavenschi, sursa/ ltiuliahasdeu.md

Emilia Slavenschi, directoarea Liceului Teoretic „Iulia Hasdeu”, Chișinău

„Până să existe regulamentul cadru, noi am organizat ședințe cu părinții, unde am discutat interzicerea telefoanelor mobile. S-a discutat la consiliul elevilor, la ședința cu personalul didactic și am încercat ca fiecare clasă, implicând părinți împreună cu elevii, să luăm o decizie în acest sens. Decizia a fost ca fiecare clasă să-și procure o cutiuță, iar elevii vin dimineața și fixează telefonul mobil acolo, cutia fiind cu lacăt, ținută la diriginte. 

Atunci puteau oricine să zică «Da’ ce drept aveți? Este un bun material, dar nu are dreptul nimeni să se atingă de telefonul copilului meu». Acum noi încercăm să mergem pe aceeași regulă, telefoanele să se adune în cutiile speciale. Și după aceea, când se finalizează lecțiile, se iau din cutie. Dar lucrăm la un regulament intern, ca să ajungem la anul de studii 2025-2026, să nu le avem în școală deloc. 

Dacă elevii iau telefonul, cinci minute îl utilizează pentru a lucra în cadrul lecției, dar după aceea îl utilizează stând pe internet, pe Facebook, stând în diferite jocuri, și atunci se deconectează de la realitate. Cred că în fiecare școală mai există părinți care spun că regulamentul nu o să joace niciun rol, dar sunt cu titlul de excepție, în majoritate părinții sunt chiar foarte mulțumiți de faptul că va fi un regulament strict pentru interzicerea telefoanelor la ore.

Elevii sunt mai eficienți fără mobile, pentru că nu au altă ocupație decât să lucreze la lecții. Atunci când el are telefonul în mână trebuie să gândească unde să-l ascundă, că să nu-l vadă profesorul. Fără telefonul mobil, elevul se concentrează la subiectul pe care este discutat în clasă.”

Rodica Caraja, sursa/ ziuadeazi.md

Rodica Caraja, directoarea Liceului Teoretic „Ion Creangă”, Cahul

„Noi abia informăm elevii, părinții. Pentru că avem dreptul să mai intervenim cu niște modificări, vrem să constituim un grup de lucru din părinți, cadre didactice, consiliul de administrație, consiliul elevilor, poate alte persoane care vor colaboreze cu noi pentru a discuta regulamentul și pentru a-l aproba la nivel de instituție. De fapt, în regulamentul intern de organizare și funcționare era stipulat – interzis utilizarea telefonului. Urmează să facem schimbări, pentru că părinții au niște propuneri, să adăugăm măcar o sancțiune. Mă gândesc că o variantă ar fi un angajament din partea părinților, că ei sunt de acord cu luarea telefonului de la copil în caz că elevul încalcă de două sau de trei ori regulamentul.

Noi am hotărât că nu au rost lădițele pentru telefoane, câțiva diriginți au experiența cu lădițele astea speciale. Și să vedeți, copiii dau niște telefoane vechi, din primele modele care au apărut, sunt șmecheri. Ei au de rezervă câte un telefon, dar cei care vin cu gândul să copieze, oricum caută variante.

Trebuie să convingem elevul, să-i formăm niște comportamente corecte în mediul online și cum să utilizeze eficient telefonul. Dar asta e o muncă foarte mare, la care contribuie școala împreună cu părinții și elevul. Doar școala nu poate rezolva problema categoric. Noi, împreună, trebuie să-l învățăm corect să folosească telefonul. Asta ar fi ideea. Și asta era ideea regulamentului, de fapt.”

În document sunt stipulate drepturile și responsabilitățile elevilor dar și ale cadrelor didactice. Cadrele didactice au dreptul de a ridica telefoanele mobile conform unei proceduri, fiind reglementate și condițiile de returnare în diferite situații.  

În 2024, MEC a realizat un sondaj public cu privire la utilizarea telefoanelor mobile în instituțiile de învățământ, la care au participat 13 086 respondenți, dintre care 28,2% – cadre didactice, 55,5% – părinți și elevi – 16,3%. Concluziile sondajului denotă faptul că utilizarea telefonului mobil în instituția de învățământ, fără anumite restricții, distrage atenția de la ore și sporește dependența copilului de telefon, fapt ce determină o creștere a oboselii și neliniștii copilului, influențând sănătatea mintală a acestuia.