Principală  —  ZdG explică  —  Consultant social   —   Ce este semnătura digitală, cum…

Ce este semnătura digitală, cum o poți obține și unde o poți utiliza

În R. Moldova există peste 700 de servicii publice, dintre care 40% sunt digitalizate. Din totalul celor 509 servicii disponibile pentru afaceri, 50,9% sunt electronice. Pentru a beneficia de un serviciu public digital, e nevoie, mai întâi de toate, persoana interesată să dețină semnătură digitală. În cele ce urmează, vom prezenta tipurile de semnături digitale disponibile în R. Moldova, modul de obținere și utilitatea acestora.

Semnătura digitală reprezintă identitatea persoanei în mediul on-line și este recunoscută prin lege ca având aceeași valoare și putere juridică ca și semnătura de mână (olografă). În R. Moldova instituția competentă în domeniul semnăturii electronice este Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică (STISC).

Tipuri de semnătură digitală existente în Republica Moldova

În Republica Moldova sunt disponibile trei tipuri de semnătură digitală. Primul este semnătura electronică, bazată pe dispozitivul token eliberat de către STISC și celelalte instituții intermediare. Al doilea tip este semnătura mobilă, eliberată de către doi operatori de telefonie mobilă din țară. Al treilea tip de semnătură digitală este buletinul de identitate electronic.

Semnătura mobilă

Prima, dar și cea mai simplă metodă de obținere a unei identități digitale, este semnătura mobilă, care poate fi activată gratuit la unul din operatorii de telefonie mobilă din țară (Orange sau Moldcell). Pentru aceasta, e nevoie să mergeți cu buletinul de identitate și telefonul mobil la orice magazin Orange sau Moldcell, să semnați o cerere și să setați codul PIN pe care îl veți utiliza la aplicarea semnăturii mobile. În cazul în care cartela SIM pe care o dețineți nu corespunde parametrilor tehnici pentru utilizarea semnăturii mobile, aceasta va fi înlocuită gratuit cu o cartelă SIM specială. Dacă reprezentaţi o persoană juridică, e necesar să aveți ştampila sau procură din partea companiei.

În cazul semnăturii mobile, gratuită este doar activarea serviciului. În continuare, pentru a utiliza semnătura mobilă, veți achita un tarif de 3 lei per semnătură. Operatorii de telefonie mobilă oferă și pachete de semnături mobile la prețuri reduse, cum ar fi de exemplu, 10 semnături la preț de 10 lei. Termenul de valabilitate al certificatului pentru semnătura mobilă este de doi ani din momentul eliberării acestuia.

Semnătura electronică

A doua metodă de obținere a unei identități digitale este semnătura electronică, care reprezintă, de fapt, un dispozitiv criptografic – USB token, care se eliberează de către Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică (STISC).

Serviciul dat este cu plată, iar la prima solicitare a certificatului, veți achita și pentru dispozitivul token. Partea bună este că ulterior, numărul semnăturilor digitale este nelimitat pe durata valabilității certificatului. Următoarea plată o veți face la reînnoirea certificatului.

Pentru a obține accesul, prima opțiune este să intrați pe website-ul semnatura.md, unde veți completa un formular. Ulterior, după introducerea datelor, veți fi direcționat pe pagina unde puteți descărca în calculator pachetul de acte care este necesar să fie prezentat, împreună cu buletinul de identitate și dovada achitării pentru serviciu, la unul din oficiile prestatorului de înregistrare: oficiul STISC, oricare dintre cele nouă filiale ale Camerei de Comerț și Industrie (CCI) sau, în cazul în care vă aflați peste hotare – la una din cele 41 de misiuni diplomatice sau oficii consulare. Lista deplină cu adrese o găsiți on-line, pe semnatura.md.

O altă posibilitate pentru obținerea semnăturii electronice este solicitarea acesteia în cadrul Centrului de înregistrări al Centrului de Tehnologii Informaționale în Finanțe. Pe pagina instituției trebuie să completați un formular, iar ulterior, să înregistrați o programare on-line la care trebuie să vă prezentați cu următoarele documente: actul de identitate, cererea de certificare a cheii publice cu semnătura olografă a titularului semnăturii electronice (inclusiv semnătura conducătorului în cazul cererii din partea unei persoane  juridice), contractul de prestare a serviciilor de certificare în domeniul semnăturii electronice în două exemplare, cu semnătura olografă a titularului semnăturii electronice (în cazul contractului cu o persoană fizică) sau a conducătorului întreprinderii (în cazul contractului cu o persoană juridică). 

Odată ce ați obținut semnătura electronică, suplimentar, trebuie să instalați în calculator suita de programe MoldSign. Aplicația și ghidul de instalare le găsiți pe portalul serviciilor electronice STISC.

Pentru reînnoirea certificatului de semnătură electronică este necesar să vă deplasați din nou, fizic, la un oficiu de înregistrare. Autoritățile responsabile declară că, în prezent, se află la etapa de elaborare a procedurii de reînnoire automatizată a semnăturii electronice valide, fără contact fizic.

Buletinul electronic

Buletinul de identitate, la fel poate folosi pe post de semnătură digitală, doar că trebuie să aveți un buletin de identitate electronic. Începând cu anul 2024, acest tip de buletin nu se eliberează, însă există un proiect de lege privind introducerea buletinelor de identitate digitale, începând cu anul 2025. 

Din 2014 când a fost lansat acest serviciu până în 2023, au fost emise peste 500 de buletine de identitate electronice, dintre care, în prezent, 69 au certificate de semnătură digitală active. Deținătorii unui astfel de buletin de identitate pot utiliza semnătura digitală, însă au nevoie de un dispozitiv de citire cu NFC care citește și verifică cipul NFC încorporat în buletinul electronic și care se conectează la calculator.

Unde puteți utiliza semnătura digitală

Semnătura digitală vă oferă acces la toate serviciile electronice existente și vă ajută să economisiți timp. Semnătura digitală vă permite să semnați electronic acte, declaraţii ori să întocmiți cereri de la distanţă. Persoanele fizice pot utiliza serviciul în scop personal, iar cele juridice – în scopul companiei sau afacerii lor.

  • Portalul serviciilor publice oferă peste 300 de servicii digitale

Cu ajutorul semnăturii digitale puteți accesa on-line peste 300 de servicii publice digitale din cele peste 700 disponibile pe portalul Serviciilor Publice (servicii.gov.md). Respectivele servicii pot fi identificate pe platformă cu simbolul „E”. Majoritatea dintre aceste servicii însă sunt doar parțial automatizate, fapt ce presupune că doar unele dintre interacțiuni pot fi realizate on-line, iar beneficiarul va trebui să viziteze fizic oficiile instituțiilor pentru finalizarea proceselor. Actualmente, sută la sută digitalizate sunt 36 de servicii.

  • Serviciul de împuternicire MPower

Platforma MPower oferă posibilitatea simplă de împuternicire a persoanelor fizice sau juridice să acționeze din numele dumneavoastră. Ceea ce ar însemna că fără prea mult efort, puteți împuternici o persoană terță să obțină cazierul juridic, să solicite alocația sau să depună cererea pentru stabilirea pensiei la Casa Națională de Asigurări Sociale etc. În cazul în care doriți să revocați o împuternicire, o puteți face pe aceeași platformă, apăsând butonul „revocare”. Totodată, platforma oferă posibilitatea de verificare a unei împuterniciri electronice.

  • Portalul cetățeanului Mcabinet

Semnătura digitală vă oferă posibilitatea să consultați portalul cetățeanului Mcabinet, unde veți găsi tot ce vă interesează despre relația dumneavoastră cu instituțiile publice, cum ar fi: statutul actelor, statutul de asigurat şi care este numele medicului de familie, situația fiscală şi dacă aveți sau nu datorii la bugetul de stat, date despre vehiculele pe care le aveți în posesie, eventuale contravenţii, amenzi sau puncte de penalizare, dar şi alte informații utile.

  • Raportarea către Serviciul Fiscal de Stat

Semnătura digitală vă permite să depuneți on-line declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit prin intermediul portalului Serviciului Fiscal de Stat (SFS), precum și să accesați on-line informații destinate persoanelor fizice. Persoanele juridice pot utiliza semnătura digitală pentru emiterea şi recepţionarea eFacturii, dar şi pentru alte servicii fiscale electronice disponibile pe acest portal.

O nouă semnătura digitală – în proces de implementare

O nouă soluție de identitate electronică bazată pe aplicații mobile, denumită inițial MobiSign, se află în proces de implementare. Potrivit lui Victor Guzun, expert în domeniul digitalizării în cadrul Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), fost Ambasador al R. Moldova în Estonia, conceptul acestui nou serviciu a fost votat de Guvern, însă pentru a putea fi utilizat este nevoie de auditarea acestuia. „Ce presupune auditarea – înseamnă că trebuie să corespundă tuturor procedurilor de calitate, de securitate și așa mai departe. Auditul trebuie să îl facă o parte terță, nu STISC-ul. Se ocupă de această auditare Republica Moldova – Serviciul de Informații și Securitate (SIS). Mai recent, s-a discutat și despre proiectul EVO, care va fi o aplicație în telefon în care veți putea accesa serviciile publice. Ca să accesezi EVO, e nevoie să te identifici cumva și atunci e nevoie de un mecanism de autentificare – dispozitivul token de la STISC nu îl poți introduce în telefon, poți să te identifici cu semnătura mobilă, dar dacă te afli în diasporă, trebuie să plătești pentru utilizarea ei. E nevoie de o tehnologie de autentificare care poate fi folosită în smartphone. În acest sens, acest serviciu (MobiSign, n.r.) continuă să fie dezvoltat. Se va schimba denumirea din MobiSign în EvoSign, dar principiul rămâne același”, susține expertul.

Victor Guzun, expert în domeniul digitalizării în cadrul Institutului pentru Politici și Reforme Europene, fost Ambasador al R. Moldova în Estonia

Victor Guzun este și unul dintre autorii conceptului Strategiei de transformare digitală. L-am întrebat care ar fi trei acțiuni care necesită a fi implementate cât mai curând pentru a mări rata de penetrare a serviciilor publice digitalizate: „În primul rând, trebuie de explicat într-un limbaj simplu, înțeles de fiecare că fără semnătură digitală noi nu vom avea societate digitală. Pot fi dezvoltate mii de servicii, dar fără identitate digitală ele nu vor putea fi utilizate. Doi – semnătura digitală nu mai trebuie să fie dreptul cerut, ci drept garantat. Și trei – responsabilitate împărțită. Toate instituțiile statului ar trebui să fie implicate în acest proces. Responsabil de digitalizare nu e Ministerul Digitalizării, nu e Agenția de Guvernare Electronică, ci toate instituțiile publice”, a declarat Victor Guzun.  

Câte persoane dețin semnătură digitală în Republica Moldova

În total, în R. Moldova, la 1 ianuarie 2024 existau 266 155 de certificate de semnătură digitală eliberate. Numărul utilizatorilor individuali însă este mai mic. Potrivit datelor oficiale, sunt aproape 36 de mii de persoane care au câte două certificate de semnătură digitală, 10 mii de persoane care au câte trei certificate, iar circa 3400 de persoane dețin câte patru și mai multe certificate.

Subiectul deținerii mai multor certificate de semnătură digitală de către una și aceeași persoană a fost dezbătut în cadrul discuției publice „Identitatea digitală și utilizarea semnăturii electronice în Republica Moldova: realități și perspective”, organizată de către IPRE, în cooperare cu GIZ Moldova și Agenția de Guvernare Electronică.

Alexandru Corețchi, director al al I.P. „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică”

Directorul STISC, Alexandru Corețchi a declarat că în condițiile actuale e o necesitate ca persoana care deține, de exemplu, o funcție publică, dar este și administratorul unei companii, să dețină mai multe certificate de semnătură digitală separate, respectiv câte un dispozitiv criptografic separat pentru fiecare certificat, pentru a identifica profilul cetățeanului într-un anumit rol – cetățean fizic, funcționar public sau administrator al unei companii. „Ca să le unificăm, consider că este necesar să modificăm legea. Acum suntem la această etapă (…). Un proiect la care lucrăm acum este ca toate punctele ale ASP să poată să fie registratori, adică mai aproape de cetățean. De asemenea, acum suntem în stadiu de elaborare a procedurii de reînnoire automatizată a semnăturii digitale, fără contact fizic, atât timp cât pesoana deține o semnătură validă. Acestea toate vor crește numărul de adopție, prin neimpunerea cetățeanului la fiecare etapă să vină fizic pentru autentificare”, a mai declarat directorul STISC în cadrul discuției publice.

Andrei Prisăcar, directorul I.P. „Agenția de Guvernare Electronică”

În comparație, dacă e să ne referim la semnătura mobilă, aceasta oferă posibilitatea de a accesa orice platformă publică digitală disponibilă, sistemul fiind cel care identifică profilul persoanei – administrator, contabil, persoană fizică, etc. „Avem implementate sisteme precum MPass, care rezolvă problemele corespunzătoare și preiau datele din registrul unităților de drept sau din alte registre unde este înscris rolul persoanei pentru un anumit sistem informațional. De aceea nu este necesar să ai două sau mai multe certificate, deoarece identitatea digitală este una și rolul trebuie să-l identifice sistemul informațional”, susține Andrei Prisăcar, directorul Agenției de Guvernare Electronică. Acesta a mai subliniat faptul că adopția identității digitale în Republica Moldova rămâne a fi modestă, cu o concentrare mai accentuată în domeniul sistemelor fiscale, unde se utilizează exclusiv semnătura digitală.

Sondaj: 19,1% din populația Republicii Moldova accesează servicii publice electronice

Nivelul de percepție și asimilare a serviciilor publice digitale de către populație, precum și gradul de satisfacție față de accesarea serviciilor în format digital sunt măsurate anual prin intermediul Sondajului Național Anual (SNA), realizat de către AGE. Datele pentru anul 2023 arată că 55,3% din totalul utilizatorilor de servicii publice au accesat servicii publice electronice.

Același indicator, dacă îl raportăm la populația totală (inclusiv persoanele care nu au utilizat internetul sau nu au utilizat careva servicii publice) atinge nivelul de 19,1%, iar raportat doar la utilizatorii de internet (inclusiv cei care nu au accesat servicii publice) acest nivel este de 22,6%. Variațiile indicatorului în funcție de categoriile socio-demografice sunt foarte pronunțate. Tinerii de 18-29 ani sunt categoria care de aproape șase ori mai des au utilizat serviciile electronice comparativ cu persoanele în vârsta de 60-74 ani.