Principală  —  Ştiri  —  Extern   —   Câștigătorul primului tur al prezidențialelor…

Câștigătorul primului tur al prezidențialelor din România a declarat venituri 0 în campanie. Un ONG cere investigație în acest caz

Foto: AP

Călin Georgescu, candidatul care a acumulat cele mai multe voturi în primul tur al prezidențialelor din România, nu a declarat niciun venit în campanie. EFOR a analizat datele legate de veniturile și cheltuielile partidelor la alegerile prezidențiale, publicate de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe 25 noiembrie.

Șase competitori electorali, din care 3 independenți, au declarat 8,4 milioane de lei contribuții. Dintre independenți au declarat bani doar Cristian Diaconescu (625 mii lei), Ana Birchall (200 mii lei) și Mircea – Dan Geoană (6,8 mil lei). 7,4 milioane de lei provin din împrumuturi, din care 6,6 milioane de lei se regăsesc la Mircea Geoană. Călin Georgescu nu a declarat niciun venit. 

Din transferuri, partidele au declarat 101 de milioane de lei până pe 22 noiembrie 2024.

Subvențiile reprezintă 15% din fondurile declarate în campanie, o valoare mult mai redusă comparativ cu alegerile din 2019, când campania lui Klaus Iohannis a fost finanțată doar din subvenții, iar cea a candidatului social-democraților, Viorica Dăncilă, a fost în mare finanțată din subvenții. Acest comportament arată că partidele preferă să păstreze subvențiile și să finanțeze campaniile din bani privați, pe care și-i recuperează ulterior prin rambursări.

În total, competitorii au cheltuit 88 de milioane de lei, din care Partidul Social Democart (PSD) a înregistrat facturi de 49 de mil. lei, Partidul Național Liberal (PNL) 14,3 milioane de lei, AUR 4,3 mil. lei, Mircea Geoană de 6,6 mil lei, iar Uniunea Salvați România (USR) de 10,5 mil lei. Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR) a cheltuit 1,1 milioane de lei. Restul candidaților au cheltuit împreună 1,2 milioane de lei.

Călin Georgescu, din nou, nu a declarat nicio cheltuială.

„Este de remarcat că PNL a cheltuit mult sub sumele declarate în 2019, pentru campania lui Klaus Iohannis (care a declarat 18 de milioane de lei în 2019), în condițiile în care la PSD valoarea a crescut de mai mult de două ori”, se arată în raport.

Pe categorii, cel mai mult s-a cheltuit pentru online (50%), radio/TV/presă scrisă (21%), print (7%). În categoria altele (19%) intră diverse servicii, incluzând vestimentație pentru voluntari, consultanță etc.

În acest context, EFOR subliniază că este „o situația neobișnuită ca un candidat care a obținut peste 20% din voturi să declare că nu a adus niciun ban în campanie și nu a cheltuit nimic”. AStfel, ONG-ul solicită Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) să se coordoneze cu Comisia Europeană și să ceară Tik Tok o investigație în acest caz, coordonarea „rapidă până la turul 2” fiind, potrivit EFOR, „esențială”.

„Având în vedere aceste elemente, considerăm că este neverosimil faptul că nu a existat niciun cost asociat campaniei candidatului Călin Georgescu și solicităm Autorității Electorale Permanente să facă un control pentru a verifica posibila finanțare nedeclarată a candidatului și să constate dacă s-a încălcat legea.

Deși înțelegem că unii candidați pot cheltui mai puțin de alții este neverosimilă desfășurarea unei campanii care să nu implice niciun fel de servicii – chiar și realizarea unor filme postate pe Tik Tok are trebui să se realizeze cu încheierea unor contracte de servicii. Reamintim și că nu este permis ca un candidat să producă materiale în regie proprie”, sonchide EFOR .

Călin Georgescu, candidat la alegerile prezidențiale, a crescut semnificativ în sondaje în ultima lună după o strategie de promovare masivă pe Tik Tok, conform datelor analizate de G4Media.

În ultima săptămână, Georgescu a strâns 30.000 de urmăritori noi, iar clipul în care își anunță candidatura a crescut de la 500.000 la peste 800.000 de vizualizări. Toate aceste creșteri au venit după ce rețeaua TikTok a fost inundată cu tag-uri legate de candidatura sa.