Principală  —  IMPORTANTE   —   Bolea spune ce soluții a…

Bolea spune ce soluții a identificat pentru redresarea Căii Ferate, după protestele angajaților care nu și-au primit salariile câteva luni

Foto: Vladimir Bolea/ Facebook

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al R. Moldova, Vladimir Bolea, a venit cu o reacție la protestul organizat vineri, 14 februarie, de către angajații Întreprinderii de Stat „Calea Ferată a Moldovei” (CFM). Acesta spune că regretă „enorm că restanțele la salarii s-au tot acumulat” și a enumerat care sunt măsurile care urmează a fi luate cu scopul redresării instituției.

Potrivit lui Bolea, în ultimii 10-15 ani, CFM a fost gestionată „prost și iresponsabil”, iar situația actuală a fost cauzată, inclusiv, din „nedorința managementului anterior de a lua decizii complicate, dar necesare”.

„CFM, din cauza lipsei investițiilor la timp și a stabilirii unei viziuni clare, a ajuns o companie care nu se poate susține financiar. Mai mult decât atât, războiul din Ucraina a modificat lanțurile logistice și R. Moldova nu mai este teritoriu de tranzit pentru mărfuri pe calea ferată”, explică Bolea.

Astfel, acesta consideră că deficiențele moștenite și situația regională demonstrează că amânarea problemei de pe o lună pe alta nu este o soluție potrivită. Din punctul lui de vedere, o „soluție imediată” ar fi vânzarea unor obiecte de patrimoniu din gestiunea CFM care nu mai sunt necesare și achitarea salariilor, în timp ce soluția pe termen mediu și lung constă în eliminarea cheltuielilor ineficiente, optimizarea costurilor operaționale și investiții majore în infrastructură.

Ministrul spune că instituția condusă de el „intervine pe dimensiunea sa și contribuie ca managementul CFM să iasă din acest impas”, în acest sens 250 de milioane de euro din asistența financiară europeană urmând a fi investite în reabilitarea liniilor-cheie.

Totodată, Vladimir Bolea a menționat că Agenția Proprietăți Publice (APP) desfășoară un audit detaliat pentru identificarea și corectarea ineficiențelor financiare și operaționale.

În plus, CFM va fi restructurată în trei entități distincte: infrastructură, transport de pasageri, transport de mărfuri.

„Această intervenție va permite o gestionare mai bună a activităților. Obiectivul nostru comun este ca CFM să devină o companie independentă financiar, profitabilă și modernă”, a punctat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Nu și-au primit salariile de câteva luni: feroviarii au ieșit la protest. Ce spune directorul interimar al Căii Ferate din Moldova

Federația Sindicală a Feroviarilor, cu participarea Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) și a centrelor sindicale național-ramurale, au organizat vineri, 14 februarie, un protest în centrul capitalei, prin care cer soluționarea „imediată” a problemei restanțelor la salarii.

De cealaltă parte, directorul general interimar al ÎS „Calea Ferată din Moldova” Serghei Tomșa s-a adresat printr-un mesaj colegilor săi din cadrul întreprinderii, prin care a declarat că în timpul apropiat va veni cu detalii despre următorii pași, în special despre când va fi posibilă începerea platei restanțelor salariale.