Antreprenorul și activistul civic Ion Andronache acuză primăria capitalei de interese ascunse în oferirea locurilor pentru gherete
Antreprenorul și activistul civic Ion Andronache a anunțat joi, 26 noiembrie, că și-ar închide definitiv mica afacere cu Mini Clătite Olandeze din capitală. Bărbatul a scris pe pagina sa de Facebook că în cele câteva luni de activitate a tricicletei, acesta ar fi avut parte de presiuni din partea autorităților publice locale și de o atitudine ostilă a celor care gestionează orașul.
Andronache spune că și-a sistat activitatea încă de la 1 noiembrie, deși schema de amplasare încă mai este valabilă.
„Regulamentul de desfășurare a activității de comerț în municipiul Chișinău interzice comerțul stradal în parcurile din capitală începând cu 1 noiembrie până pe 1 aprilie a anului viitor. Știm că absolut toate celelalte puncte de comerț din parcuri activează mai departe ilegal, noi am decis să nu o facem chiar dacă avem un act permisiv – schema de amplasare valabilă”, a menționat acesta.
Antreprenorul susține că în primele câteva luni de activitate a tricicletei a avut parte de presiuni din partea autorităților publice locale, dar și de o atitudine ostilă a celor care gestionează orașul.
„Presupun că spiritul meu civic și critica pe care uneori o aduceam funcționarilor de la Primărie pe diverse probleme din oraș nu era pe placul lor. Se luau de noi pe rând. Ba poliția cu controale nejustificate, ba vicepretorul sectorului Buiucani împreună cu șefa secției social-economice din aceeași pretură amenințându-ne cu punerea bețelor în roate la activitatea noastră, ba consilieri municipali se legau de curcubeul nostru cu chemări în judecată”, a adăugat antreprenorul.
Activistul susține că primarul general al capitalei Ion Ceban ar fi scris într-un comentariu pe pagina sa de Facebook că tricicleta cu Mini Clătite Olandeze ar fi activat „încălcând toate recomandările și standardele sanitare”, asta deși în urma controalelor efectuate de Agenția Națională a Alimentelor (ANSA) nu au fost depistate anumite nereguli.
„Nimeni din cadrul primăriei în aceste luni nu a fost în interiorul tricicletei să vadă în ce condiții activăm. Singura autoritate care se pronunță pe acest segment este ANSA (Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor), care ne-au verificat și au zis că-i tot ok la noi, confirmând-o printr-un act. Când l-am acuzat pe primar de afirmații calomnioase, domnișorul a șters comentariul, iar apoi după ce a intrat în polemici cu un alt activist primarul a șters în general postarea. Eu screenshot-uri am reușit să fac. Dar nu-i pe asta”, a menționat bărbatul.
Andronache susține că dacă va vrea să activeze mai departe, va trebui să participe la licitație și să câștige un loc, doar că pentru „locurile bune” suma de la care începe licitația este aproximativ de la 7000 la 8000 de euro pentru un loc.
„În târg circulă vorbe că agenții economici mari (vreo câțiva), care controlează orașul și care până acum au împânzit Chișinăul cu punctele lor de comerț, mituind funcționarii de la primărie și încălcând de nenumărate ori regulamentele locale și dispozițiile primarilor generali, s-au înțeles deja între ei care și ce loc va obține după licitație. În mare parte cu siguranță vor rămâne aceiași și pe aceleași locuri”, a spus Andronache.
Potrivit acestuia, în momentul de față, în Chișinău ar exista gherete care ar activa ilegal, încălcând regulamentele locale și dispozițiile primarilor.
„Schimbări nu vor fi, poate doar de brand și de aspectul gheretelor administrate de aceiași oameni. Exemplu poate fi dată renumita gheretă Bonjour Cafe din spatele Catedralei, care a fost apreciată de foarte multă lume. Însă locuitorii orașului nu cunosc dedesubturile și nici nu prea le pasă. Această gheretă nouă, aparține aceluiași agent economic mare, care are zeci de puncte de comerț în tot orașul și care foarte des și de demult încalcă regulamentul local și dispozițiile primarilor.
O astfel de gheretă cu toate pribambasurile de afară și cu utilajele dinăuntru costă cel puțin 25.000 euro. Ea a fost amenajată acum recent, vreo 3 luni în urmă poate. Asta deși toți cunoșteau că în curând vor avea loc licitațiile pentru fiecare loc din parcuri. Presupun că acest agent economic a fost asigurat de către cineva din Primărie că în urma licitațiilor, el își va păstra locul. Altfel nu-mi explic cine se va încumeta să riște cu atâția bani. Aceeași schemă este peste tot”, a menționat bărbatul.
Ion Andronache mai spune că pentru un agent economic mic care ar vrea să se lanseze în acest domeniu, este aproape imposibil să reușească, asta pentru că „locurile bune” scoase la licitație de către Primărie au prețuri destul de mari.
„Licitațiile pentru cele mai bune locuri se desfășoară toate în aceeași zi. Pentru a putea participa la licitația pentru un singur loc trebuie să ai disponibili următoarea sumă de bani: taxa de 1500 lei care nu se restituie; acontul care constituie aproximativ 15.000 lei; schița de proiect a obiectului comercial, elaborată cu respectarea specificului arhitectonic și cromatic al zonei și clădirilor din preajmă care costă cel puțin vreo 10.000 lei.(…) Plus la toate astea confecționarea unei gherete noi care să corespundă cerințelor primăriei costă de la 10.000 euro în sus. La asta se adaugă încă vreo 5.000-10.000 euro pentru utilaje și tot restul necesar. ”, a spus Andronache.
Întrebată de Ziarul de Gardă dacă au existat anumite înțelegeri între Primăria municipiului chișinău și marii agenți economici în oferirea locurilor pentru gherete, consiliera primarului Ion Ceban, Natalia Ixari, a venit cu următoarea reacție.
„Nicio formă de înțelegere nu poate avea loc, deoarece este creat grupul format din 18 membri care fac parte atât din executivul primăriei, cât și din consilierii municipali. Dosarele depuse de către toți participanții pentru prima licitație – 137 de dosare sunt examinate de către acești membri. Repet sunt 18 membri, respectiv înțelegere eu nu știu cum ar putea fi. (…) De la discuții și vorbe până a prezenta anumite fapte este o mare diferență, respectiv dacă dumnealui sau altă persoană are anumite dovezi, nu are decât să le facă public. Sunt organe competente care pot să se ocupe de acest lucru”.
Potrivit Primăriei municipiului Chișinău, organizarea licitației deschise pentru obținerea dreptului de închiriere a contractului pentru amplasarea unităților de comerț ambulant stradal pe teritoriul orașului, programată anterior pentru joi, 26 noiembrie, ora 10:00, a fost transferată pentru data de 02 decembrie, ora 10:00 în Sala de Ședințe a preturii sectorului Centru.