Angajații CFM și-au primit salariile abia pentru luna martie. Ce spune Andrei Spînu
Angajații Întreprinderii de Stat „Calea Ferată a Moldovei” (CFM) şi-au primit salariile abia pentru luna martie. În total, restanţele salariale la această întreprindere depăşesc 130 de milioane de lei. Precizarea a fost făcută pentru TVR Moldova de ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, care susţine că se caută soluţii pentru această problemă.
„Acum, din câte cunosc, se închide luna martie. Deci ce putem spune foarte clar este că nu se acumulează datorii suplimenatre la salarii. Rămân aceleaşi patru luni care nu au fost achitate şi care se trag încă de anul trecut, iar aproape în fiecare lună oamenii îşi primesc un salariu lunar şi compania face tot posibilul ca împreună cu APP-ul ca să găsească soluţii”, a afirmat Andrei Spînu.
Directorul Agenţiei Proprietăţi Publice, Roman Cojuhari, a declarat anterior că pentru a echilibra situaţia financiară a căii ferate mai multe bunuri ale întreprinderii urmează să fie scoase la licitaţie, iar din banii obţinuţi se vor achita salariile.
În martie 2024, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că angajații CFM și-au primit salariile restante pentru luna noiembrie și că se începuseră achitarea plăților pentru luna decembrie.
„Săptămâna trecută au fost închise definitiv (restanțele – n.r.) pentru luna noiembrie și au început să fie achitate, în mare parte, salariile pentru luna decembrie. Din discuțiile pe care le am, până la finalul acestei luni vom închide, inclusiv, luna decembrie”, a spus ministrul Spînu în cadrul emisiunii „Rezoomat” de la RliveTV.
Criza financiară la Calea Ferată s-a acutizat odată cu începutul războiului din Ucraina, care a provocat scăderea fluxului de mărfuri. În prezent, salariul mediu lunar al unui angajat la Calea Ferată este de opt mii de lei, precizează TVR Moldova.
În ianuarie 2024, Ziarul de Gardă scria că toți angajații CFM nu și-au primit salariile timp de două luni. O recunoștea chiar Eduard Calancea, vicedirector al CFM responsabil de activitatea economică.
„Noi lucrăm în continuare cu conducerea companiei ca să reducem aceste restanțe salariale. Există un program întreg de acțiuni care se desfășoară. Asta e ce pot să vă spun acum, la moment, pentru că nu am dreptul să întru în aceste detalii. Credeți-mă, noi la CFM avem două priorități: salariații companiei, aici se depun toate eforturile ca oamenii să primească în timp remunerarea muncii și menținerea activității operaționale a companiei. Pe aceste două elemente ne focusăm în continuare. Cauza reținerilor salariale este conjunctura economică, ca urmare a conflictului care este în regiune. Au scăzut drastic transporturile de marfă, care ne-au afectat direct”, a spus Eduard Calancea.
Fostul șef al întreprinderii CFM Oleg Tofilat și-a dat demisia în luna ianuarie. În februarie, Serghei Tomșa a fost numit director interimar CFM. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, spune că este prea devreme pentru a pune achitarea salariilor pe seama venirii noului.