Amenzi de 30 de mii de lei pentru șase posturi TV care nu au respectat Regulamentul privind reflectarea alegerilor
Șase posturi de televiziune – „Pro TV Chișinău”, „TV 8”, „TVR Moldova”, „N4”, „TV Elita” și „R Live TV” – au primit amenzi a câte 5 000 lei fiecare, pentru nerespectarea Regulamentului privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat de Comisia Electorală Centrală.
Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au aprobat vineri, 18 octombrie, Raportul de monitorizare privind reflectarea alegerilor prezidențiale și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024, pentru perioada 7 – 13 octombrie, se arată într-un comunicat de presă.
Controlul a vizat programele de știri și actualități, precum și dezbaterile electorale, difuzate de 18 furnizori de servicii media (FSM) ale căror declarații privind politica editorială pentru alegerile pentru funcția de președinte al Republicii Moldova și referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024 au fost aprobate de CA.
În perioada de control, cele 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au difuzat, în programele de știri și actualități, 284 de subiecte cu caracter electoral, cu 80 de subiecte mai mult decât în perioada a doua și cu 86 de subiecte mai puțin decât în prima perioadă. Volumul total alocat materialelor electorale difuzate de SMA vizate a fost de 11 ore 12 minute 55 secunde, ceea ce constituie aproximativ 26 % din durata totală a buletinelor informative difuzate în perioada monitorizată.
Toate SMA au difuzat subiecte cu caracter electoral în perioada de raport. Cele mai multe materiale electorale au fost difuzate de „Cinema 1” – 35 subiecte (12,3 %), urmat de „TV8” cu 30 subiecte (10,6 %), iar cele mai puține subiecte electorale au fost difuzate de „TV Găgăuzia” – 3 subiecte (1,4 %). În perioada a treia de monitorizare, cel mai mare spațiu subiectelor cu caracter electoral a fost alocat de „Exclusiv TV” – 01 oră 33 minute 29 secunde sau 13,9 % din durata totală a subiectelor electorale difuzate în perioada de raport, iar cel mai mic spațiu – de „TVC 21”, 14 min. 26 sec. (2,1 %).
Opt posturi – „PRO TV Chișinău”, „Jurnal TV”, „TVR Moldova”, „Cinema 1”, „SOR-TV”, „Drochia TV”, „Media TV” și „ATV” – au reflectat toți cei 11 concurenți electorali înscriși în cursa electorală. 2 SMA, „Moldova 1” și „N4”, au reflectat 8 concurenți electorali; 3 SMA – „TVC 21”, „TV Elita” și „Studio-L” – au mediatizat 6 concurenți electorali, iar „Exclusiv TV” și „TV8” – au mediatizat câte 5 concurenți electorali. „TV Găgăuzia” nu a reflectat niciun concurent electoral.
12 servicii media – „Moldova 1”, „PRO TV Chișinău”, „Exclusiv TV”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1”, „N4”, „SOR-TV”, „Drochia TV” și „Studio-L” – au oferit timp concurenților electorali pentru expunerea activităților de campanie, cu prezența directă și indirectă. 2 SMA, „Media TV” și „TV Elita”, au nominalizat concurenții electorali în cadrul subiectelor electorale. Ca durata de reflectare, cel mai mare spațiu concurenților electorali a fost acordat de „Cinema 1” – 37 minute 07 secunde, iar cel mai puțin spațiu a fost acordat de „Studio-L” – 01 minut 10 secunde.
Cu referire la prezența concurenților electorali în calitate de protagoniști în știri, numărul total al aparițiilor concurenților electorali a fost de 243, cu 11 mai puține prezențe decât în perioada a doua de control și cu 255 de prezențe mai puține decât în prima perioadă. Cele mai multe mențiuni ale concurenților electorali au fost prezentate de „PRO TV Chișinău” – 32 apariții (3,2 %), iar cele mai puține apariții ale concurenților electorali s-au atestat la 3 SMA – „Exclusiv TV”, „TV8” și „Studio-L” – fiecare cu câte 6 apariții (0,6 %).
Ca frecvență, cel mai reflectat concurent electoral în perioada de raport a fost Maia Sandu – de 34 de ori (13,9 %), urmată de Victoria Furtună – de 28 de ori (11,5 %). Cele mai puține prezențe, 14 la număr (5,7 %), i-au revenit Nataliei Morari.
În perioada de raport, 9 SMA au reflectat participanții la referendum în cadrul știrilor cu caracter electoral difuzate. 3 SMA, „TV-Găgăuzia”, „Media TV” și „ATV”, au menționat, în cadrul subiectelor cu caracter electoral, pe toți cei 15 participanți la referendum înregistrați. 2 SMA, „Moldova 1” și „Jurnal TV”, au reflectat câte 5 participanți la referendum. „Cinema 1” a mediatizat 3 participanți la referendum, iar 3 SMA – „Exclusiv TV”, „Drochia TV” și „TV Elita” – 1 singur participant la referendum. 7 SMA – „PRO TV Chișinău”, „TVC 21”, „TV8”, „TVR Moldova”, „N4”, „SOR-TV” și „Studio-L” – nu au mediatizat niciun participant la referendum. Ca durată, „Jurnal TV” a alocat cel mai mare spațiu participanților la referendum – 03 minute 10 secunde, iar cel mai puțin timp a fost alocat de „TV Elita” – 10 secunde.
În perioada 01 – 13 octombrie, 4 – „Moldova 1”, „N4”, „Jurnal TV”, „R Live TV” – din cele 10 SMA monitorizate („Moldova 1”, „TV-Găgăuzia”, „Canal Regional”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „N4 „R Live TV”, „Pro TV Chișinău”, „TV8”, „TVR Moldova”) au difuzat cumulat 21 de dezbateri electorale, 6 dintre acestea vizând alegerile prezidențiale și 15 – referendumul constituțional. 2 SMA, „Moldova 1” și „R Live TV”, au difuzat dezbaterile la altă oră decât cea indicată în Declarație.
„„N4” a admis devieri difuzând dezbateri electorale în alte zile decât cele indicate în declarație, iar moderatorii dezbaterilor de la postul dat au manifestat, în repetate rânduri, lipsă de imparțialitate”, a concluzionat CA.