UPDATE Air Moldova, despre amânarea zborurilor: „Banca, prin includerea în contract a unor clauze abuzive, obligă compania să cerșească propriii bani”. Precizările instituției financiare
UPDATE 16:15 Cu referire la declarația Air Moldova, maib a publicat un comunicat de presă în care subliniază că este un operator de plăți al Air Moldova, procesând plățile cu cardul și acționând în conformitate cu contractul semnat bilateral.
„Contractul cu Air Moldova reflectă clauze specifice pentru industrie și pentru dezvoltarea companiei, conform cărora maib are obligația să protejeze interesele clienților care plătesc pentru serviciu, fără a restricționa tranzacțiile Air Moldova.
Pe întreaga perioadă a parteneriatului nostru, maib a sprijinit Air Moldova în dezvoltarea și creșterea companiei. Deși fiecare client este extrem de valoros pentru noi, maib nu a restricționat niciodată și nu restricționează Air Moldova să lucreze cu orice alt furnizor de plăți”, notează sursa citată.
Articolul inițial:
Reprezentanții companiei aeriane Air Moldova au publicat un comunicat de presă în care spun că susțin poziția expusă de președinta Maia Sandu privind managementul defectuos al fostei întreprinderi de stat și „intenționata îndatorare a acesteia până în 2018”, inclusiv necesitatea tragerii la răspundere a celor implicați. Totodată, operatorul aerian a acuzat o instituție bancară că ar intenționa să „împingă compania spre faliment”.
Air Moldova se arată „solidară” cu șefa statului și solicită Procuraturii să comunice la ce etapă se află dosarele fostului director Air Moldova, Iulian Scorpan.
„La fel ca și doamna președintă, noi așteptăm ca Procuratura să ia atitudine în cazul celor care au adus compania Air Moldova în starea în care a fost până la privatizare.
Cât despre datoriile din prezent, o parte din ele sunt istorice de pe timpul companiei de stat, pe care Air Moldova le-a achitat din 2018 până în prezent, o altă parte din datorii sunt cauzate de pandemie, război și pierderea destinațiilor cheie”, menționează sursa citată.
Air Moldova susține că este dispusă să achite datoriile față de prestatori și să-și onoreze obligațiunile față de pasageri,„dar problemele financiare cu care se confruntă compania la ziua de azi”, ar fi cauzate de acțiunile unei instituții bancare, în timp ce în conturile Air Moldova ar fi blocate 150 de milioane de lei.
„Banca, prin includerea în contract a unor clauze abuzive, obligă Air Moldova să cerșească de la bancă propriii bani pentru a achita operarea zborurilor, iar de fiecare dată când primește un refuz, compania este nevoită să anuleze zborurile.
Din păcate, acțiunile băncii nu sunt nimic altceva decât constrângeri financiare grave pentru companie, create intenționat.
Cu toate acestea, compania continuă să achite datoriile zilnic și întreprinde măsuri pentru a gestiona situația și a nu permite falimentarea operatorului Național.
La ora actuală, în conturile Air Moldova la banca MAIB sunt blocate 150 de milioane de lei, bani care ar permite companiei să achite prestatorii de servicii pentru a nu anula curse zilnic, bani care ar permite suplinirea flotei proprii și bani care ar asigura activitatea companiei fără constrângere.
Faptele vorbesc de la sine, iar acțiunile băncii par a urmări scopul de a împinge compania spre faliment”, spun cei de la Air Moldova.
Pe 120 aprilie, 285 de angajați ai companiei private „Air Moldova” au lansat o petiție online prin care își exprimă îngrijorarea cu privire la „situația critică în care se află compania aeriană” și i-au cerut președintei Maia Sandu să intervină „pentru a salva Air Moldova de la faliment”.
„În caz contrar, în mai puțin de câteva zile, compania va intra în faliment, iar noi 285 de specialiști ai aviației civile vom pierde locurile noastre de muncă, peste 70 de mii de pasageri vor pierde biletele procurate iar bugetul de stat va pierde unul dintre cei mai mari contribuabili”, se arată în petiție.
În petiție se menționează faptul că în prezent compania „Air Moldova” se află în incapacitatea de a achita:
- salariile angajaților pentru lunile februarie, martie și aprilie;
- serviciile Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău”;
- deservirea aeronavelor contractate;
- alimentarea cu combustibil a aeronavelor;
- achitarea datoriilor față de toți prestatorii de servicii.
„Toate cele enumerate duc la anularea zborurilor în masă și incapacitatea companiei de a-și onora obligațiunile față de pasageri, parteneri și angajați. Reieșind din cele menționate, rugăm implicarea dumneavoastră pentru a salva compania aeriană „Air Moldova” de la faliment, prin următoarele acțiuni:
- Deblocarea parțială a depozitului impus de bancă, pentru a putea achita deservirea aeronavelor, fapt care ar opri anularea zborurilor în masă;
- Deblocarea de către organele de stat a activelor companiei, care pot fi utilizate pentru acoperirea datoriilor companiei;
- Deblocarea capitalului social al Air Moldova, care ar permite atragerea investitorilor.
Prin intermediul acestei petiții, noi, cei 285 de angajați ai Air Moldova, membrii familiilor noastre, colegii din domeniul aviației civile și pasagerii companiei, urmărim scopuri comune: zboruri sigure, în favoarea cetățenilor R. Moldova, locuri de muncă pentru specialiștii aviației civile a țării, impozite considerabile pentru bugetul statului. Vrem să ne continuăm activitatea, aici, acasă, în condiții mai bune, într-o țară mai bună”, se mai arată în petiție.
În contextul anunțului companiei aeriane Air Moldova privind anularea tuturor zborurilor în perioada 21-25 aprilie din cauza „problemelor financiare majore ale operatorului aerian”, Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) a transmis că inițiază vineri, 21 aprilie, „un control inopinat”.
Autoritatea Aeronautică Civilă a menționat că a reclamat „în repetate rânduri despre deficiențele grave de ordin financiar ale operatorului”, depistate în cadrul activității de control.
În martie și aprilie la fel au fost anulate mai multe zboruri operate de Air Moldova. Anterior, reprezentanții companiei aeriene au susținut că se confruntă cu „dificultăți operaționale anunțate anterior, motivul fiind deficiența de flotă”.
Autoritatea Aeronautică Civilă a informat anterior că monitorizează îndeaproape situația curentă a companiei, care riscă să îi fie suspendat certificatul de operator aerian.