Reabilitarea bulevardului Ştefan cel Mare şi Sfânt: Incertitudini şi standarde europene
În decembrie 2013, Primăria Chişinău anunţa organizarea unei licitaţii internaţionale privind reabilitarea a 3 străzi centrale: bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, str. V. Alecsandri şi bd. Negruzzi. Câştigătoare a licitaţiei a fost desemnată SC „Delta ACM 93” SRL din România, care s-a angajat să execute lucrări de reabilitare a bd. Ştefan cel Mare şi a celorlalte două străzi în termen de 12 luni, la un preţ evaluat la 11,5 milioane de euro, bani împrumutaţi de primărie de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), Fondul Special de Energie Verde (FSEV) al Uniunii Europene şi Banca Europeană de Investiţii (BEI). După mai multe întârzieri, acum lucrările sunt în toi, dar chişinăuienii încă nu ştiu cum va arăta principala arteră a oraşului, pentru că autorităţile locale nu au făcut un concurs al proiectelor de renovare şi nici nu a fost prezentat un proiect grafic. Totodată, nu se ştie exact cât va costa reabilitarea bulevardului central, pentru că lucrările de reparaţie au fost incluse în acelaşi pachet cu reparaţia altor două străzi şi s-a făcut o licitaţie comună.
Bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt are o lungime de 3.8 km şi este cea mai importantă arteră a capitalei. De-a lungul bulevardului sunt amplasate cele mai importante obiective sociale, politice, economice şi culturale din Chişinău. Aici sunt situate clădirea Parlamentului, a Preşedinţiei, ale unor ministere, dar şi câteva universităţi, teatre şi obiective de cult. Dorin Chirtoacă, primarul general al capitalei, menţiona, în decembrie 2013, că proiectul de reabilitare a celor 3 străzi, printre care şi bd. Ştefan cel Mare, este de cea mai mare anvergură în ceea ce priveşte reconstrucţia străzilor în municipiu. „Vorbim despre un proiect european implementat pe bulevardul principal al municipiului Chişinău şi, respectiv, al Republicii Moldova”, declara atunci primarul.
Licitaţie cu acelaşi câştigător
Ca urmare a desfăşurării licitaţiei privind reabilitarea celor trei străzi, în mai 2014 primăria a anunţat drept câştigătoare firma românească SC „Delta ACM 93” SRL, aceeaşi care anterior a reparat şi strada Alecu Russo din sectorul Ciocana al capitalei. La licitaţie au participat în total 6 firme: câte două din Bulgaria şi România şi câte una din Spania şi Italia. Deşi preţul cel mai mic a fost propus de o companie din Bulgaria, funcţionarii capitalei au atribuit lucrările companiei „Delta ACM 93”. Chiar dacă rezultatele licitaţiei au fost contestate de cele două firme din Bulgaria, în iunie 2014, contractul cu firma bucureşteană „Delta ACM 93” a fost semnat.
În Moldova, firma românească este reprezentată de filiala locală „Delta MCM 93”, pe care „Delta ACM 93” a fondat-o în 2012. Administratorul din acte al firmei moldoveneşti este Ionel Pirpiliu, unul dintre fondatorii firmei bucureştene „Delta ACM 93”. Adresa juridică a companiei „Delta MCM 93”, str. Uzinelor 205/1, coincide cu cea a unei alte firme de construcţii, „Lusmecon” SA, proprietara câtorva hectare de teren şi a mai multor imobile de la această adresă şi care aparţine familiei fostului deputat democrat Anatolie Ghilaş, în prezent director general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.
Costuri şi termene incerte
Din totalul de circa 7 km de stradă care urmau să fie reabilitaţi, inclusiv trotuarele, reţelele subterane şi iluminatul public, 3.8 km sunt ale bulevardului Ştefan cel Mare şi Sfânt. Deşi, conform contractului semnat după desfăşurarea licitaţiei, reabilitarea străzilor trebuia să înceapă încă în vara anului 2014 şi să dureze 12 luni, pe artera principală lucrările propriu-zise au început abia în primăvara acestui an şi, deocamdată, nu se cunoaşte când se vor încheia. Până acum a fost turnat primul strat de asfalt pe segmentul cuprins între str. Ciuflea şi Mitropolit Bănulescu-Bodoni, lucrările de asfaltare continuând în ultimele zile până la str. Maria Cebotari. De asemenea, sunt înlocuiţi pilonii care susţin liniile de troleibuz şi sunt trase cabluri subterane pentru iluminatul public, lucrări efectuate de către o altă companie decât „Delta MCM 93”, şi anume SA „Compania Electrică”, o firmă subcontractată de „Delta ACM”. Am încercat să aflăm detalii despre colaborarea dintre antreprenorul general „Delta ACM 93” şi SA „Compania Electrică”, însă, pe parcursul mai multor zile, la telefonul companiei ni s-a spus că administratoarea Maria Eni nu este la birou şi că o altă persoană cu care am putea discuta la acest subiect nu este.
Pe lângă termenul de executare a lucrărilor, nu vom putea şti exact nici cât a costat reabilitarea bulevardului, din moment ce aceste lucrări fac parte dintr-un proiect mai mare, care cuprinde reabilitarea a 3 străzi. Igor Gamreţki, şeful Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie din cadrul Primăriei Chişinău, spune că, deşi valoarea contractului este de 11.5 milioane de euro, costurile finale ar putea fi mai mari. „Nu este separat bulevardul Ştefan cel Mare. Este pachetul 1, în care-s trei străzi, şi este costul comun la toate trei străzi. Costul pachetului e de 11 milioane şi jumate. Proiectul e-n derulare, când va fi gata, am să dau costurile finale. Până ce lucrăm cu costurile pe care le avem conform devizului. Din start am spus deja că sunt careva lucrări adiţionale care n-au fost prevăzute, care apar în momentul desfacerii străzii, şi asta-i tot ce pot să vă dau”, ne-a spus funcţionarul. Am încercat să aflăm şi data finalizării lucrărilor pe principala arteră a capitalei, dar şi alte date din proiect, însă funcţionarul a pus punct discuţiei, motivând că este foarte ocupat. „Nu vă supăraţi, dar de dimineaţă până seara eu am doar telefoane şi mă fac dispecer. Eu am de lucru. Eu dau interviuri doar luni”, ne-a spus Gamreţki şi a pus capăt discuţiei. Cu o zi înainte de această discuţie însă, chiar într-o zi de luni, l-am sunat de mai multe ori pe Igor Gamreţchi, dar funcţionarul nu a răspuns la telefonul mobil.
Proiect tehnic ţinut în secret
În ultimele luni mai mulţi consilieri municipali socialişti şi ai Partidului Popular European (PPEM), dar şi unii reprezentanţi ai societăţii civile, au acuzat primăria de lipsă de transparenţă în atribuirea contractului, dar şi în modul de desfăşurare a lucrărilor pe bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt. Consilierii s-au arătat nemulţumiţi şi de faptul că proiectul de reconstrucţie nu a fost făcut public. „Noi în nenumărate rânduri am solicitat să vedem proiectul de reabilitare a bd. Ştefan cel Mare şi nu ni-l ofereau. Am făcut o interpelare oficială şi, după ce am aşteptat vreo 40 de zile, am primit răspuns cu proiectul de reabilitare. Am rugat colegii specialişti în domeniu să-l analizeze şi vom vedea cum procedăm în continuare. Toate lucrările de reabilitare a drumurilor în ultimii ani în Chişinău le câştigă doar compania românească Delta ACM. Pentru str. Alecu Russo costurile s-au dublat pentru că, chipurile, nu s-au proiectat de la bun început toate lucrările şi adâncimea săpăturilor şi, astfel, costul a crescut cu 60 de milioane de lei, bani plătiţi din bugetul public. Ei să nu proiecteze în cosmos, dar să proiecteze o porţiune de drum, şi sunt ingineri şi companii care foarte clar pot să facă calculele”, afirmă Ruslan Codreanu, consilier PPEM. De cealaltă parte, consilierul liberal Ion Cebanu spune că unii consilieri urmăresc alte interese, iar lucrările de reabilitare a bd. Ştefan cel Mare sunt făcute la standarde europene. „Eu observ că unii consilieri din alte fracţiuni au grijă mai mare să facă un referendum care o să fie sortit eşecului decât să-i intereseze problemele oraşului. Cu asta se ocupă unii consilieri din alte fracţiuni şi nimic mai mult. Cât despre bulevardul Ştefan cel Mare, va fi reparat, va fi dat în exploatare şi va fi la standarde europene”, spune Cebanu.
„Se schimbă un strat vechi de asfalt cu unul nou”
Victor Chironda, activist civic specializat pe probleme de dezvoltare urbană, spune că principala arteră a capitalei putea fi îmbunătăţită radical dacă se făcea un concurs al proiectelor care ar fi fost discutat cu chişinăuienii. „În mod normal, ei, având banii ăştia, trebuiau să facă un concurs public, deschis, dar ei din start au dat la Chişinău Proiect (n.r.: întreprindere municipală care a realizat proiectul tehnic de reabilitare a bd. Ştefan cel Mare), care a făcut acest proiect fără a moderniza absolut deloc strada. Toată investiţia se face în beton, în pavaj ş.a.m.d., dar nu există nicio îmbunătăţire a străzii. Nu se schimbă de fapt utilitatea infrastructurii sau securitatea ei, dar pur şi simplu se schimbă un strat vechi de asfalt cu unul nou”, afirmă Chironda.
Am încercat să vorbim şi cu Dumitru Mutu, reprezentantul „Delta ACM – 93” în R. Moldova, dar acesta nu a fost de găsit. La singurul număr de telefon al companiei „Delta MCM 93”, pe care am reuşit să îl aflăm, ne-a răspuns o angajată, Natalia, care ne-a spus că nu ne poate da numărul de telefon al lui Dumitru Mutu, dar că îi va transmite acestuia că l-am căutat. După această discuţie nici la acest număr de telefon nu ni s-a mai răspuns timp de câteva zile. Abia luni, 11 iulie, am vorbit din nou cu Natalia, care ne-a spus că l-a înştiinţat pe Dumitru Mutu că îl căutăm, dar pentru a ni se răspunde la întrebări, Natalia ne-a îndemnat să facem o solicitare în scris.