„Nu este o rușine să fii elev sau student la o instituție cu profil agricol, ci dimpotrivă” – schimbarea la față a învățământului agricol
În trecut, agricultura era asociată cu sărăcia, iar părinții nu-și prea încurajau copiii să facă studii în domeniul agriculturii. În ultimul timp, lucrurile s-au schimbat. Calitatea studiilor agricole s-a îmbunătățit, iar în urma investițiilor făcute de Uniunea Europeană (UE) școlile profesionale și centrele de excelență au modernizat laboratoare, au achiziționat echipament nou pentru desfășurarea orelor de practică și au modernizat programele de studii. Astfel, elevii pot învăța direct de la agenții economici și chiar pot fi susținuți să-și inițieze o afacere. Mai mult, pentru prima dată în ultimii 40 de ani, aceste instituții de învățământ oferă posibilitatea adulților să urmeze programe de instruire adaptate cerințelor pieței.
„Agricultura se confruntă cu multe provocări. Aceasta trebuie să fie competitivă într-o lume globalizată, să producă mărfuri pentru piețele internaționale și să fie integrată în lanțurile de aprovizionare regională. Domeniul agricol se confruntă cu revoluția tehnologică: de la mecanizare la digitalizare, urmând să respecte standardele de calitate și să satisfacă cerințele consumatorilor”, a menționat Ilona Gruenewald, manageră de proiecte în cadrul Delegației UE în R. Moldova.
Instituțiile de învățământ profesional tehnic agricol beneficiază de programe de formări, suport tehnic, participare la expoziții și instruiri în cadrul proiectului DEVRAM (Dezvoltarea Zonelor Rurale din R. Moldova) finanțat de UE. Șapte instituții educaționale și-au modernizat baza tehnico-materială, au dotat laboratoarele și atelierele cu utilaj și echipament nou.
Formări, echipament modern și condiții mai bune de trai pentru elevi
Şcoala Profesională din comuna Bubuieci, municipiul Chişinău, este singura instituție de învățământ din R. Moldova care formează muncitori în domeniul floriculturii. Grație proiectului DEVRAM, profesorii au beneficiat de formări, iar astăzi își pot împărtăși cu elevii abilitățile practice conform noilor tendințe în domeniu. Tot în cadrul proiectului în serele în care se instruiesc elevii a fost montat un sistem de irigare care le permite elevilor să aplice în practică cunoștințele teoretice obținute la orele de studiu.
Cu echipament modern a fost dotat și Colegiul Agroindustrial din Ungheni. Au fost procurate mașini și utilaje agricole, a fost modernizat și dotat un laborator tehnico-chimic, fiind instalat și un sistem IT.
Centrul de Excelență în Viticultură și Vinificație din Chișinău a fost dotat cu 16 locuri individuale, asigurând echipamentul necesar pentru efectuarea tuturor procedeelor agrotehnice în timpul orelor practice.
Cu suportul UE au fost îmbunătățite condițiile de trai și de studiu pentru elevii Colegiului Tehnic Agricol din Svetlîi. Urmează a fi achiziționate seturi de echipamente didactice pentru desfășurarea orelor practice.
Elevii învață de la agenții economici
Pe lângă faptul că instituțiile de învățământ au fost dotate cu echipament, acestea au actualizat și programele de studii conform cerințelor pieței muncii. În ultimii ani curricula modernizată se orientează spre cerințele Cadrului național al calificărilor. A fost instituită instruirea modulară și cea prin sistem dual. Adică, elevii sunt instruiți pe etape, oferindu-li-se posibilitatea să însușească cunoștințele „pas cu pas”, dar li se oferă și posibilitatea să obțină cunoștințe teoretice și practice cât în instituțiile de învățământ, atât și în cadrul unor companii.
Astfel, o parte dintre elevii Centrului de Excelenţă în Horticultură şi Tehnologii Agricole (CEHTA) din Țaul își desfășoară orele de practică în Gospodăria Țărănească „Maria Darii”, gestionată de Tudor Darii. Antreprenorul spune că le propune tinerilor să învețe din experiența producerii ecologice și să compare experiența din agricultura convențională.
13% dintre absolvenți inițiază o afacere în domeniul agriculturii
Peste 800 mii de euro au fost investiți în elaborarea curriculei noi, în instruirea profesorilor și capacitarea elevilor. Absolvenții sunt susținuți în lansarea afacerilor, iar unii dintre ei pot beneficia de suport pentru achiziționarea echipamentelor
„O pregătire profesională adecvată orientată spre cerințele pieței poate asigura un viitor. Dacă în anul 2011 statistica arăta că sub un procent dintre absolvenți crează o afacere, în anul 2020, 13% din absolvenții școlilor profesionale își inițiază o afacere în domeniul agriculturii”, a menționat Rodica Reșitca, șefa serviciului știință, educație și extensiune rurală în cadrul Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
Pentru prima dată în curriculă a fost introdusă disciplina „Bazele antreprenoriatului”. Elevii pentru prima dată învață de la agenții economici toate activitățile care au loc într-o companie. De asemenea, ei sunt familiarizați cu metode ecologice de producere.
„Mentalitatea este una dintre probleme. Ideile preconcepute ale societății civile, dar și a părinților atunci când este vorba de învățământul agricol și profesia de fermier. Nu este o rușine să fii elev sau student la o instituție cu profil agricol, ci dimpotrivă”, spune Rodica Reșitca.
Agricultura a devenit un domeniu foarte modern și inovator
Agricultura este adesea asociată cu cei săraci, însă acest lucru nu mai este valabil astăzi, spune Otilia Sîrbu, manageră de proiect din cadrul Agenției Austriece pentru Dezvoltare. Ea precizează că în ultimul deceniu studiile agricole au devenit mult mai calitative, iar agricultura a devenit un domeniu foarte modern și inovator, bazat pe tehnologii înalte și digitalizare.
Ecologia și agricultura sunt indivizibile. Agricultura modernă este o sursă decisivă de securitate alimentară și energie verde regenerabilă precum sunt: biogazul, biomasa, sau produsele organice. Pentru a acoperi aceste nevoi sunt necesari agronomi calificați, iar cererea pe piața muncii este mai mare ca niciodată.
„Sunt necesari specialiști în marketing agricol capabili să creeze piețe și rețele, parteneriate între producători și consumatori. De specialiști în agricultură au nevoie și industria farmaceutică, meteorologia, reducerea riscului de dezastru, inginerieamecanică, mecatronica, industria alimentară, mașini agricole, tehnologii de mediu, electrotehnică, industrie chimică, ingineria plantelor, finanțe și știință. Sunt necesari experți agricoli și ei sunt din ce în ce mai căutați în diverse sectoare”, a precizat Otilia Sîrbu
Instruirea adulților- schimbările climatice și promovarea produsului propriu
Pentru prima dată instituțiile de învățământ profesional tehnic vin cu o ofertă de instruire continuă a adulților.
„Sperăm că practicienii în domeniu se vor interesa de tematicile pe care instituțiile profesional tehnic agricole le pun la dispoziția adulților și să se înscrie la aceste cursuri. Cadrele didactice sunt foarte bine pregătite și instituțiile sunt dotate pentru a pune accent pe o educație agricolă de calitate”, menționează Daniela Preașca, manager de proiect, Pro Didactica.
Monica Boian Pîslaru, șefa interimară a Secției educație din cadrul Colegiului Agroindustrial Ungheni a precizat că studiind piața locală și regională a constatat că antreprenorii au nevoie de cadre calificate, iar pentru ei nu se organizează cursuri de formare continuă. Ultimele formări în domeniul agriculturii au fost organizate mai bine de 40 de ani în urmă. Agenții economici s-au arătat interesați de aceste studii, mai ales de subiectele ce țin de provocările climatice și promovarea produsului propriu. Instituția are posibilitatea să organizeze aceste formări în incinta sa, cu deplasare în teritoriu, iar în pandemie conținuturile au fost adaptate învățământului la distanță.
CEHTA Țaul a organizat cursuri de formare continuă pentru adulți în domeniul cultivării fructelor și legumelor și a standardelor de calitate în domeniul agroalimentar. Colegiul Tehnic Agricol din Svetlîi a elaborat curricula pentru meseria de electrogazosudor.
„Ne dorim ca o întreagă republică să cunoască despre dezvoltarea de care a avut parte instituția prin intermediul mai multor proiecte cu suportul UE și mulțumim tuturor celor care au avut încredere în colegii mei, în noi ca și instituție și au acordat această posibilitate de dezvoltare”, a menționat Ludmila Iurcișin, directoră adjunctă a CEHTA Țaul.
Unul dintre rezultatele scontate ale programului DEVRAM este îmbunătățirea capacităților de inovare și educație în domeniul agriculturii. Forță de muncă calificată pentru o activitate eficientă în sectorul agroalimentar. Programul este implementat de Agenţia Austriacă de Dezvoltare în parteneriat cu Donau Soja Organization și Centrul Educaţional PRO DIDACTICA.Perioada de implementare a acestuia este aprilie 2018 – februarie 2021.