Cum au pus pe roate doi tineri o afacere cu fructe şi legume uscate
Ardei, roşii, vinete, dovleac, prune, pere, piersici, pepene galben, mere, cireşe – toate deshidratate şi la mare căutare pe piaţa moldovenească şi nu doar, în perioada rece a anului.
„Fructele şi legumele uscate sunt o alternativă în timpul iernii, când în magazine găseşti doar produse exportate”, ne spune Nicolae Malachi, tânăr întreprinzător care, împreună cu amicul său, Igor Mocanu, şi-a deschis o afacere „promiţătoare” la el acasă – în R. Moldova.
„Ideea acestei afaceri a venit din senin. Într-o zi mă plimbam printre tarabele din piaţă. Am văzut o bătrânică care vindea nişte pere uscate. Mi se făcu poftă şi mi-am cumpărat. Erau delicioase. Mi-au plăcut atât de mult, încât m-am gândit să încerc şi eu. Am început să usuc toate fructele, după care a venit rândul legumelor. Încercam şi vedeam ce gust aveau”, ne povesteşte entuziasmat Nicolae. „Procedura de deshidratare e foarte simplă: spălăm, tăiem, punem la uscat, după ceva timp obţinem produsul. Dacă procesul de deshidratare şi de păstrare a fructelor şi legumelor este corect, atunci acestea pot rezista de la unul la doi ani”, relatează el.
Tinerii susţin că toate produsele sunt cumpărate de la ţăranii din Moldova. „Gustul produselor uscate depinde de calitatea acestora. Cu cât produsele pe care le punem în uscătorie sunt mai bune, cu atât mai gustoase vor fi acestea”, adaugă tânărul.
Afacerea a fost lansată în 2011. Acesta fiind primul an când tinerii au reuşit să usuce un asortiment întreg, pe care îl pot vinde în cantităţi mari. „Capacitatea de producere este de 100-200 de tone. Sperăm să ne extindem, dar acum suntem doar la început”, explică tinerii din Olăneşti, Ştefan-Vodă. Potrivit lor, oamenilor le plac produsele sută la sută naturale. „Oamenii apreciază mai mult producţia autohtonă, ceea ce e cu adevărat gustos şi sănătos, doar că adesea nu prea au din ce alege, deoarece în magazine găsesc mai multe produse importate, decât autohtone”, zic tinerii oameni de afaceri. „Am primit comenzi din Moldova şi Rusia. Sperăm să ne extindem, deoarece succesul se ascunde în calitate şi accesibilitate”, a conchis Nicolae, concentrându-se la cumpărătorii care s-au adunat în jurul mesei din pavilionul unui centru expoziţional, în incinta căruia s-au întrunit circa 200 de producători autohtoni, care au demonstrat că, în R. Moldova, oamenii pot crea, produce şi comercializa, dacă vor să o facă şi dacă li se oferă posibilităţi şi garanţii de a activa.
Tatiana Beghiu