Diversiune antistatală la WC-ul băii din Basarabeasca
Întreprinderea de Stat „Calea Ferată” şi-a păstrat profitul anual de 185 milioane lei
Cu câteva săptămâni în urmă veceul băii publice de pe strada Gogol, din Basarabeasca, cu valoarea de 148 lei, a fost trecut din proprietatea întreprinderii „Calea Ferată” în proprietatea statului. Hotărârea Guvernului cu nr.980 din 13 august arată că veceul cu pricina are deja 53 de ani şi a apărut la Basarabeasca cu un an înainte de baia publică de care ţine acum. Potrivit documentului, şi gardul de pe strada Lenin, din Basarabeasca, cu valoarea de 133 de lei şi-a schimbat proprietarul. Gardul are aproape 40 de ani, şi costă ceva mai mult de 10 euro. Iată însă că reţeaua de canalizare a băii publice, care are aceeaşi vârstă, s-a devalorizat rău – şi este evaluată acum la 0 lei.
Cei care au făcut evaluarea acestor proprietăţi, sunt certaţi cu statalitatea. Or, Secţia de sterilizare a produselor alimentare, precum şi boxa de prelucrare sanitară, alături de reţeaua locală de canalizare, care au fost construite acum 69 de ani, sunt funcţionale şi au valori de aproape 20.000 lei fiecare. Problema e că aceste trei obiective au fost construite în 1939, pe când Basarabeasca cu toate celelalte localităţi ale actualei R.Moldova se aflau în componenţa României. Cei care au făcut evaluarea acestor bunuri şi au pus valoare mai mare unor imobile şi reţele construite cu 7 decenii în urmă, de români, în comparaţie cu celelalte, construite doar cu 30 de ani în urmă, sovietici, au avut intenţii nesănătoase.
Să vedeţi, de exemplu, că „aleea din ciment şi beton” de pe strada Lenin din Basarabeasca, construită în 1970 valorează doar 491 de lei, în timp ce un garaj din aceeaşi stradă valorează chiar absolut nimic, adică 0 lei. În general, obiectivele din strada Lenin, construite la Basarabeasca în anii socialismului dezvoltat au primit valori ruşinos de mici, de parcă ar fi fost construite atunci a lehamite.
Aceste obiective, 12 la număr, unele de pe timpul românilor, altele de pe timpul sovieticilor, s-a decis să fie transferate la balanţa Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” în proprietatea publică a oraşului Basarabeasca”. Acum, experţii în urbanizare pot pune la îndoială existenţa de facto a unui oraş Basarabeasca, de vreme ce această localitate are un veceu cu valoarea de 10 euro şi un gard pe strada Lenin (centrală, deci) de 7 euro. Cu toate acestea, o comisie specială, constituită în termen de o lună, se va ocupa de „primirea-predarea bunurilor imobile şi vor asigura efectuarea transmiterii în cauză”. De succesul operaţiunii sunt responsabile 3 ministere semnatare ale Hotărârii de Guvern în cauză: cel al Economiei, al Transportului şi al Finanţelor. La această echipă se mai alătură Agenţia de Cadastru şi Consiliul orăşenesc Basarabeasca.
„Unele aspecte” cu profit de sute de milioane
Cu această armată ministerială în componenţa comisiei de primire-predare, am înţeles că nu se pot face nici un fel de favoruri în interesul Întreprinderii „Calea Ferată” de la balanţa căreia au fost rupte aceste 12 obiective din strada Lenin. Veceul, baia, garajul, gardul şi încă câteva obiective au fost luate cu titlu gratuit de la „Calea Ferată” şi gata.
Dar, o altă hotărâre de Guvern, adoptată la 29 iulie 2008, vine să atenueze injustiţia, căci în timp ce „Calea Ferată” a fost prejudiciată prin retragerea veceului de 10 euro, iată că a fost favorizată cu o sumă de 185 milioane lei.
Or, această sumă, constituie 90 la sută din valoarea profitului net obţinut de către această întreprindere de stat pe parcursul anului 2007. Guvernul a stabilit ca aceste aproape 200 de milioane să fie lăsate la „Calea Ferată”, în baza unei hotărâri anterioare cu privire „la unele aspecte ce ţin de repartizarea profitului net anual al întreprinderilor de stat şi al societăţilor pe acţiuni cu cotă de participare a statului”. Poate că cu aceste sume întreprinderea de stat „Calea Ferată” reuşeşte să îşi recupereze imobilele pierdute la Basarabeasca.
Alina RADU