Drama kgb–istilor sau a victimelor lor? |
Legea Lustratiei ar trebui sa conditioneze suspendarea fostilor agenti si colaboratori KGB din functiile importante ale statului. Legea Lustratiei ar trebui sa asigure accesul cetatenilor la propriile dosare din arhivele securitatii. Avem nevoie de niste acte de justitie care ar ameliora climatul politic si social din R. Moldova, punand punct unei perioade de erori si prestatii dubioase ale politicienilor nostri pretinsi democrati. Oportunitatea Legii Lustratiei la noi a fost abordata sporadic si cu timiditate. Una dintre cauzele tacerii este si teama ca nu cumva tema sa fie luata in serios. |
propria excludere din viata politica»
"Prezenta agentilor KGB si, as adauga, a fostilor inalti cinovnici ai Partidului Comunist sovietic in structurile puterii de la Chisinau, posibilitatea de a manipula cu dosarele politiei politice in interes de grup si electoral, reprezinta de departe cauza principala a blocarii R. Moldova in ariergarda proceselor de reforma in curs de desfasurare in intreg spatiul esteuropean. Nimeni din actualii sefi de partide moldoveni, cu ascendenta in vechiul CC sau Soviet Suprem, nu a sustinut pana acum ideea unei reforme morale, pe care o implica Legea Lustratiei, adoptata sa amintim, in toate tarile membre ale fostului Tratat de la Varsovia. Ar fi ridicol sa credem ca acesti demnitari vor vota propria excludere din viata politica. De aceea nu ei, in opinia noastra, poarta raspundere pentru faptul ca nu avem o Lege a Lustratiei in Basarabia, ci intelectualii democrati, liderii de opinie, care au refuzat sa pledeze pentru administrarea unui "purgativ" necesar salubrizarii scenei politice, asa cum sa procedat in Estonia, tara care a furnizat un precedent spatiului exsovietic. Faptul ca aceasta lege nu a constituit un punct urmarit cu consecventa in agenda partidelor politice de la noi se datoreaza exclusiv acestor exponenti ai societatii civile, pe care nimeni nu ia impiedicat sa aduca in dezbatere publica aceasta chestiune, decat poate propriul trecut inavuabil."
Vitalie CIOBANU, noiembrie 1999
si deconspirarea securitatii ca politie politica
Proiectul prezentat de PPCD se bazeaza pe experienta
celorlalte state din fostul bloc comunist, care au initiat legi privind
deconspirarea organelor de securitate ca politie secreta, numite si
legi ale lustratiei. Legea urmareste asigurarea dreptului fiecarui
cetatean de a avea acces la informatiile din propriul dosar tinut
de politia secreta. Presedintele republicii, deputatii, membrii Guvernului,
reprezentantii puterii judecatoresti si ai massmedia, alti demnitari
cu functii de raspundere in stat, inainte de a accede in posturile
lor, trebuie sasi declare si sasi certifice neapartenenta
la structurile fostei politii secrete, garantand astfel capacitatea
de a fi liberi in luarea deciziilor in interesul statului si al cetatenilor
lui.
Proiectul reglementeaza si accesul la dosarul persoanelor
care candideaza pentru functii publice.
Legea defineste si notiunile de "colaborator" si
"agent al organelor de securitate ale statului".
Pentru a administra implementarea proiectului de
lege propus, art. 7 prevede crearea Consiliului National pentru Studierea
Arhivelor Politiei Politice. In fine, pentru a evita abuzurile si
a asigura o eficienta aplicare a legii, art. 24 prevede raspunderea
penala, civila si administrativa pentru nerespectarea prevederilor
legii.
Atunci, desi toate Comisiile permanente ale Parlamentului au sustinut
acest proiect de lege, Comisia pentru securitatea statului
si asigurarea ordinii publice (condusa de Maria Postoico,
reprezentanta a PCRM), care a prezentat raportul asupra proiectului
de lege in plenul Parlamentului, conchidea ca "proiectul de lege privind
accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie
politica in varianta propusa, la moment, nu este actual pentru R.
Moldova si adoptarea lui este inoportuna".
Aceeasi concluzie era expusa si in avizul Guvernului,
semnat de premierul de atunci, Dumitru Braghis.
«Rusia are toate sansele de asi mentine aici fortele armate, din simplul motiv ca puterea de stat a R. Moldova e una in exclusivitate prorusa, cu trecut comunistocomsomolist. Ce a fost national, cu viziuni proromane si occidentale, ori a fost inlaturat de la putere, ori nici nu i sa "permis" sa vina, fiind discreditat din start. In acest sens, scoala sovietokaghebista are metode bune si eficiente. Stiu ca unii ma vor intreba: doar avem si noi aripa democratica, prooccidentala, in Parlament si Guvern? Nu, domnilor, noi nu avem la conducere democrati si prooccidentali. Chiar de au fost cativa, apoi ori li sa "permis" de a "baga mana in vistieria statului" si acuma sunt santajabili, ori au un trecut cu angajamente la fostul KGB si deci cu dosarul la Tiraspol, care poate fi dat publicitatii in orice minut daca "stapanul" lui nu se conformeaza rigorilor ce i se cer. Toate nenorocirile noastre din ultimii ani vin tocmai din cauza ca nu avem si noi o Lege a Lustratiei. Sustin intru totul initiativa PPCD de adoptare a Legii Lustratiei. In R. Moldova nu exista atat criza economica si politica, cat o criza morala de proportii a celor din fruntea statului. In esaloanele puterii sunt angajati, ca si pe vremuri, aceiasi turnatori si colaboratori ai KGB (in mare parte), chiar de siau perfectionat "Angajamentul" din 1991 in grafie latina. Ei tot KGBisti au ramas. Vreau sa afirm sus si tare: filiala KGB, apoi MSN, iar in prezent, paremise, i se zice SIS de la Chisinau, asa a si ramas ca mentalitate o filiala a politiei secrete ruse FSB. Toate dosarele turnatorilor si colaboratorilor, cu angajare de pana la 21.08.1991, se afla la Tiraspol. In ele sunt numele a aproape jumatate din intelectualitatea Moldovei. Fiecare al doilea scriitor a fost turnator, fiecare al treilea profesor si functionar public sia turnat colegii si are dosar la Tiraspol. Colonelul Grusevski de la securitatea tiraspoleana (originar din or. Rezina, iar acum cativa ani, securist la Chisinau) confirma faptul: "...V liuboi moment mi mojem opublikovati ih dela v presse, poatomu oni delaiut i budut vesti sebea tak kak nado nam..." Apropo, aceste dosare au fost duse la Tiraspol in timpul puciului ratat din '91 de la Moscova, de catre ministrul de atunci al MSN al R. Moldova, la indicatia lui Kriucikov, fost sef al KGBului sovietic de atunci. Pentru aceasta si pentru sustinerea puciului, M. Snegur a declarat public ca ii va judeca. Si intradevar, Procuratura R. Moldova, condusa pe atunci de D. Postovan, a deschis dosare penale tuturor celor ce au sustinut puciul, ca T. Botnaru, A. Usatii s.a. Ce a urmat, adica rezultatul acestor asazise dosare, il cunoasteti. Sus si tare se afirma ca suntem ori tindem catre o tara civilizata, cu viziuni politice, morale si sociale europene. Toate fostele tari socialiste din Europa au adoptat demult Legea Lustratiei, au fost judecati ori sunt puse pe rol dosarele numerosilor colaboratori ai serviciilor secrete proKGBiste. La noi, insa, esti privit ca un lup doar daca indraznesti sa vii cu un asemenea proiect de lege. Asadar, tot "bomondul" politic si public al R. Moldova este usor SANTAJABIL de catre fortele proruse, separatiste de la Tiraspol. De aceea, nu va mai mirati de asazisele "cedari rationale" ale conducerii Moldovei in fata liderilor tiraspoleni. Asa va fi si mai departe, daca de la puterea si din viata publica "maldaveneasca" nu vor fi inlaturati toti cei ce au colaborat cu structurile KGBiste si comuniste sovietice. Acestea sunt niste axiome, ce nu au nevoie de demonstrare.»
Ilie Ilascu,
Tiraspol, celula nr. 13, 28 aprlie 2000
Anatol Plugaru, exministru al Securitatii Nationale:
«O lege de acest gen este oportuna si avem nevoie de ea. Ar trebui sa tinem cont, insa, ca divulgarea sau descifrarea unor informatii ar putea conduce la complicarea situatiei socialpolitice din R. Moldova, situatie care si asa nu este prea simpla. Multa lume ar putea intelege gresit sau nu ar intelege deloc greutatile de atunci, santajul la care, eventual, erau supuse anumite personae. O atare stare de lucruri nu ar aduce liniste si pace sociala. Pe de alta parte, categoria de persoane care a servit KGBul a facuto, intrun fel, cu bune intentii, fiind convinsi ca ideea comunista este una pozitiva. Din aceasta cauza ei au servit constant regimul de atunci, fara a presupune ca lucrurile se vor deturna, se vor devaloriza. Astazi acesti oameni ar putea fi calificati drept personae de o calitate suspecta. Odata cu deconspirarea dosarelor, eu nu cred ca functia de judecatori ar trebui sa o aiba cetatenii neinitiati…
Pe de alta parte, divulgarea secretelor securitatii ar conduce neaparat la descoperirea mai multor date compromitatoare. Ar mai trebui de demonstrat, insa, ca cei care au complotat cu regimul au comis crime. Astazi eu nu stiu cine ar putea investiga si da verdicte obiective in acest sens…
Mai e o nuanta. Divulgarea surselor de informare a oricarui serviciu special duce, inevitabil, la distrugerea sistemului, la compromiterea lui. Orice cetatean care isi iubeste tara, poporul si sta in fata dilemei de a servi sau nu acest regim, nu va accepta sa aiba de a face cu un sistem bazat pe tradare. Foarte putine state admit divulgarea unor informatii serioase si importante. Una dintre sarcinile statului, a legiuitorului, este protejarea acestei categorii de personae, care a servit tara in forma respectiva. Logic ar mai fi ca acesti oameni sa fie pusi in serviciul statului. Statele destepte niciodata nusi divulga agentii. Nu pun la indoiala dreptul cetatenilor de a avea acces la informatii. Daca sar tine cont de cele enumerate mai sus, iar accesul la dosare ar fi reglementat, as fi de acord cu adoptarea unei astfel de legi…
Mai repet, insa: o consecinta a deconspirarii dosarelor ar trebui sa fie acuzarea criminalilor. Cum, insa si cine ar fi judecatorii? O parte din informatia secreta, prin 198990, era dusa la Tiraspol. Multe hartii au fost arse. Aceasta sa intamplat pana la venirea mea in functie. Fiind deja ministru, am ordonat readucerea dosarelor la Chisinau. Au si fost pedepsiti si eliberati din functii persoanele care nu executau aceste indicatii. Am tratat si cu seful securitatii ruse de atunci, Bakatin, readucerea dosarelor, dar nu am reusit. Lam amenintat si pe Smirnov cu pedeapsa pentru refuzul de a restitui dosarele securitatii, dar fara rost. Desi au declarat ca transmit arhivele la Moscova, este stiut ca Sevtov a facut copii ale dosarelor. Este usor de constatat acest lucru dupa felul in care, in raport cu anumite persoane, sunt trase mereu sforile pentru a pune in functie anumite scenarii. Este simplu de depistat persoanele manipulate, urmarind biografiile, evolutiile, sursele de existenta, faptele si contradictiile din cariera lor.
Inteleg sentimentele celor care au fost surghiuniti prin Siberii si consider importanta restabilirea drepturilor lor. Nu ar trebui, insa, sa pornim un taraboi in societate. Ar urma, inevitabil, un moment de dezamagire a populatiei fata de unii pretinsi lideri de opinii, lideri politici, considerati deai nostri, dar care sunt tinuti constant de sfori. Din aceasta cauza ei au o drama, o tragedie personala, pentru ca traiesc o viata dubla, chiar tripla. Multi dintre ei erau racolati foarte simplu pentru ca purtau un maiou cu vreun mesaj scris in grafie latina, pentru apartenenta la anumite grupari ale minoritatilor sexuale sau pentru comportament "indecent"… Erau amenintati cu exmatricularea sau cu disponibilizarea… Altii au devenit agenti sau informatori din convingere. Toti ei parca ar avea o stanca de asupra lor care, clintita fiind, ar putea cadea pe capul lor. Iam urmarit timp de mai multi ani. Am constatat ca incercau sau chiar faceau lucruri bune, pozitive, pentru a se curati de pacate. Mai trebuie de stiut ca aceasta "kantora" a avut de furca doar cu oameni destepti, cu cele mai rasarite varfuri ale lastarilor. Peste ani, a urmarit, a favorizat ascensiunea lor politica, economica si de creatie. Totul era aranjat nimic intamplator.»
Tudor Butnaru, exdirector SIS:
«In opinia mea, in R. Moldova avem o astfel de lege. Ma refer
la Legea despre activitatea SIS, care, de altfel, permite si deconspirarea
agentilor, daca, desigur, acestia accepta. In cazul in care opinia publica
vrea sa afle cine sunt acesti agenti, poate afla doar cu acordul lor…
In caz contrar, e dreptul fiecaruia sasi pastreze tainele. Legea
Lustratiei trebuie adoptata de Parlament. Dar… Imi amintesc, in acest
context, spusele expresedintelui Lucinschi care admitea ca, daca
ar fi adoptata o astfel de lege, riscam sa ramanem fara intelectualitate.
Nu pot sa stiu ce a avut in vedere Lucinschi, stiu doar ca, in cazul
in care Parlamentul va adopta aceasta lege, ea va fi respectata de serviciile
speciale. In viziunea mea, chiar daca sunt tari in care e adoptata Legea
Lustratiei, aceasta nu actioneaza in egala masura. Franta, SUA si Marea
Britanie, chiar daca sunt considerate cele mai deschise in acest sens,
au secrete care nu se divulga nici peste sute de ani. Sunt secrete de
stat, dar si cele referitoare la agenti. Peste 100 de ani dupa moartea
acestora, sau peste 70 de ani, in unele cazuri, pot fi deconspirate
numele lor. Stalin a murit in 1953. Intre timp, au aparut unele semnale
potrivit carora a fost agent al "ohrancei" din Siberia si ca datorita
acestui fapt, de sase ori, a putut evada de acolo… pentru asi
indeplini misiunile. Aceste date, insa, nu sunt confirmate oficial de
serviciile speciale.»
Viorel Ghimpu, presedinte al Partidului European:
«A pretinde de la politicienii actuali sa voteze Legea Lustratiei
e ca si cum a le cere sasi sape sie insesi groapa. Legea Lustratiei
poate fi votata doar de oameni necompromisi, liberi de trecutul sovietic
kgbist. Noi, cei din Partidul European, nu avem ce ascunde.»
Nicolae Andronic, presedintele Partidului Popular Republican:
«Cred ca aceasta lege, ca si multe alte legi, a fost folosita
doar ca retorica electorala. Toti vorbeau de ea pana in momentul in
care trebuia adoptata, apoi fugeau ca dracul de tamaie. Pe de o parte,
o astfel de lege poate exploda societatea si poate arunca din curs niste
oameni si niste procese. Nu e secret faptul ca erau racolati, in mare
parte, intelectualii. Tinand insa cont si o spun in cunostinta
de cauza ca, de prin '90 incoace, umbla cu etichetarile altora,
ca sunt securisti, tot acei care au scris donoase pe timpul sovietic,
cred ca, odata si odata, aceasta lege trebuie adoptata.
De ce nu a fost adoptata pana in prezent? Nu a existat vointa politica si o majoritate clara. Consider ca astazi, reiesind din prietenia dulce dintre Rosca si Voronin, aceasta lege ar putea vedea lumina zilei. Exista o majoritate parlamenatara, care sa declarat adepta cursului spre Europa. Or, o astfel de lege corespunde rigorilor europene. Dar, nu va fi adoptata, pentru ca, in acest caz, nu va mai ramane acea majoritate. Pacat ca minoritatea nu insista. Posibil, vom ramane si fara aceasta minoritate.
De aceea, devin ridicoli politicienii care sperie alegatorii cu agentii KGB, si imi pare rau pentru electoratul care crede ca "predvoditelii" nu sunt cu "tantorii"».
Dumitru Braghis, deputat independent, ex primministru
al R. Moldova:
«Nu stiu daca ar putea fi votata de actuala componenta a Legislativului.
Din cate stiu, o buna parte din arhivele Securitatii nu se mai afla
la Chisinau, ele fiind transportate, prin anii '90, la Tiraspol, apoi
la Moscova. In special, potrivit unor personae versate, cele mai importante
dosare nu mai sunt aici. Personal, nu ma tem de nimic, motiv din care
as vota o astfel de lege. Nu stiu, insa, cat de corecta ar fi aceasta,
pentru ca, in timp, am insusit foarte bine cum actioneaza unele persoane
atunci cand au nevoie sa demonstreze ceva. Ar mai trebui sa se tina
cont de faptul ca multi au colaborat cu Securitatea, fiind impusi de
circumstante. Cat ma priveste, a existat o decizie, se pare ca de prin
1956, a biroului politic al URSS de atunci, care interzicea organelor
de securitate sa racoleze informatori din randul lucratorilor de partid
sau comsomol… Acea decizie fusese adoptata pentru a nu fi utilizate
parghiile KGBului in raport cu persoanele de partid si de stat.»
Gheorghe Susarenco, jurist, deputat PPCD:
«Demult avem nevoie de o Lege a Lustratiei. Multi se invinuiesc
reciproc ca sunt kgbisti sau securisti, deseori neavand argumente.
Mai este vorba si despre dreptul oricarui cetatean de a avea acces la
propriul dosar. Am cunoscut persoane care nu au avut acces la dosarele
lor. Adoptarea unei astfel de legi ar scoate multe semne de intrebare,
suspiciuni si ambiguitati. Sar putea clarifica mai multe lucruri
si in relatiile din lumea politica de la noi. Avem, in acest sens, exemplul
Tarilor Baltice. Mai cred, insa, ca, la noi, actuala componenta a Parlamentului
nu va vota aceasta lege. Unul dintre motive ar fi cel potrivit caruia
mai multe persoane ar putea fi santajate. Proiectul Legii Lustratiei,
pe care PPCD la propus in 2000, mai este actual si acum. Nu pot
sa ma pronunt din numele intregului partid, dar consider ca ar putea
fi votat de intregul grup politic. Cred ca aceasta lege va fi adoptata
doar atunci cand R. Moldova va demonstra prin fapte ca vrea cu adevarat
sa adere la Uniunea Europeana.»
Igor Clipii, deputat PSL:
«Legea Lustratiei nu are sanse sa fie votata in actualul Parlament.
Componenta politica a Legislativului este nefavorabila adoptarii unei
atare decizii. De altfel, o astfel de lege nu va fi votata in R. Moldova
atata timp cat la putere sunt sau vor mai fi destule persoane santajabile,
exponente ale fostului regim.»
Valeriu Cosarciuc, deputat AMN:
«R. Moldova are nevoie de Legea Lustratiei inca din anul 1996
atunci cand a fost adoptata o rezolutie a Consiliului Europei in care
se vorbea si despre oportunitatea acestei legi. Aceasta lege ar trebui
sa prevada ca cei care au fost colaboratori sau informatori ai KGBului
nu au dreptul sa ocupe functii publice. Ei au activat impotriva cetatenilor
R. Moldova, represandui sau internandui in spitale de psihiatrie.
Acesti oameni trebuie sasi cunoasca locul in societate. Alianta
"Moldova Noastra" va propune un proiect de lege cu privire la lustratie,
dar nu stim care va fi reactia Parlamentului. Daca ar fi sa determinam
cine nu are nevoie de o astfel de lege in R. Moldova am constata ca
printre aceste persoane sunt fostii colaboratori ai KGBului. Legea,
insa, ar trebui adoptata in numele celor care au promovat si promoveaza
adevaratele valori.»