Nr. 63 (1 decembrie 2005)

 Divers

«Oameni ai nimanui» din R. Moldova
Evenimentul cultural central, cel mai mediatizat saptamana trecuta, a fost premiera spectacolului "Oameni ai nimanui", montat de Teatrul "Eugene Ionesco" Continuare 

Din Tara Piramidelor
Interviu cu Excelenta Sa, Fawzi Mohamed El Saied Mohamed Gohar, Ambasadorul Republicii Arabe Egipt in R. Moldova Continuare 

«Oameni ai nimanui» din R. Moldova

Evenimentul cultural central, cel mai mediatizat saptamana trecuta, a fost premiera spectacolului "Oameni ai nimanui", montat de Teatrul "Eugene Ionesco", dupa piesa cunoscutului dramaturg Dumitru Crudu, in regia lui Vitalie Drucec. Trei zile consecutiv, reprezentatia teatrala a fost jucata cu salile arhipline. Succesul se datoreaza, in primul rand, accesibilitatii spectacolului, care se adreseaza maselor largi si nu doar unui public intelectual de elita.

Publicul receptiv, dornic de a se reintalni cu trupa favorita, a urmarit imagini artistice de exceptie, crampeie ale exodului, fara precedent, al moldovenilor in strainatate. A fost antrenata intreaga trupa ionesciana, in rolurile principale cu Gheorghe Pietraru, Dumitru Mamei, Maia Grosu, Lucia Pogor, Victor Neofit. Spectacolul a starnit deja discutii in mediul artistic. In opinia noastra, actorii de la "Eugene Ionesco" se vor bucura din plin de un nou produs cultural pentru export, nu inainte de a fi cunoscut de toate localitatile din R. Moldova.

Un produs cultural de export

Regizorul Petru Vutcarau, directorul artistic al teatrului, s–a declarat satisfacut de reusita spectacolului, care abordeaza una dintre cele mai importante probleme sociale ale tarii, institutia aducand in scena si in cursul anilor precedenti texte aproape de cele mai grave realitati ale basarabenilor. Reusita este cu atat mai notabila, cu cat este a treia montare a lui Vitalie Drucec, cunoscut in special in calitate de actor.

Organizatia Internationala pentru Migratiune (OIM) in Moldova, prin intermediul lui Martin Andreas, seful Misiunii OIM, spera ca spectacolul sa aiba impactul scontat in societatea noastra, pe viitor fenomenul in cauza sa fie dezbatut intr–un mod mai amplu si la o scara mai larga, acesta afectand fiecare cuplu si localitate moldoveana.

Spectacolul a convins usor, s–a produs imediata apropiere de sufletul spectatorilor, reactiile carora s–au exteriorizat prin lacrimi si ovatii de lunga durata. Plasmuind imagini artistice, Dumitru Crudu isi exprima si propria atitudine fata de realitatile cunoscute, analizate si transpuse. Una dintre cele mai mari temeri ale autorului este viitorul unei tari ramase fara elita sa intelectuala.

Ca in anii `40, un popor ramas fara elita intelectuala

Cei mai distinsi pictori, actori, chirurgi, profesori universitari isi abandoneaza cariera in tara lor pentru a deveni ulterior in orasele europene civilizate maturatori sau chiar vanzatori de bilete la vecee. Autorul subliniaza problema deprofesionalizarii. Una dintre solutiile propuse ar fi legalizarea migratiei, pentru evitarea scandalurilor internationale.

Dramaturgul si–a conceput piesa in urma unei cercetari ample privind aspectele migratiei ilegale a multor dintre concetatenii nostri. Oameni vii si situatii reale au fost readuse pe scena in forme artistice moderne, inclusiv cu proiectii video, personajele devenind in cateva clipe bunii si vechii nostri prieteni.

Publicul a retrait pe viu emotii legate de sutele si miile de cazuri ale mamelor, fratilor si surorilor noastre, deveniti nu doar prestatori de servicii in afara, dar si victime ale traficului si situatiilor ilegale. Tendinta autorului si regizorului a fost de a prezenta cu ajutorul sentimentelor consecintele fenomenului migratiei asupra sanatatii familiilor, precum si asupra viitorului intelectual al natiunii.

"Eu stau la Roma, iar sotul meu la Lisabona. De trei ani incercam sa locuim impreuna si nu reusim." Un alt personaj lucreaza la negru, ingrijind de–un batran nebun italian, pentru a–si intretine sotia alcoolizata si fiul elev la scoala generala. Intre timp, sotia moare intr–o situatie de decadere morala. Cele mai frumoase moldovence se prostitueaza din aceleasi motive. Barbatul moldovean este luat in raspar. Deseori, el accepta sa–si prostitueze sotia pentru bani, fenomen rar intalnit la popoarele europene. Acestea sunt cateva puncte de plecare ale dramaturgului, care involuntar ne duc cu gandul la anii `40, de foamete, generatorii canibalismului la propriu si nu la figurat ca in spectacol.

Cei interesati vor putea viziona reprezentatia teatrala "Oameni ai nimanui" in cursul saptamanii viitoare, pe 6, 7, 8 si 9 decembrie la Teatrul "Eugene Ionesco". Amintim ca autorul piesei Dumitru Crudu a fost declarat in 2003 drept cel mai bun dramaturg roman, cunoscut in Romania si in R. Moldova datorita volumelor de poezie si de dramaturgie. Este unul dintre cei mai prodigiosi dramaturgi de la noi, fiind invitatul celor mai prestigioase teatre din Romania.

Angelina OLARU


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. 31 august, nr. 129, bir. 914/c, Chisinau
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com