Initiativa recenta de "Promovare a antreprenoriatului feminin in R. Moldova" a Biroului de Cooperare Tehnica al Germaniei (GTZ) devine tot mai populara, or, sustinerea intreprinzatoarelor care intentioneaza sasi intemeieze afaceri proprii si, astfel, sa creeze noi locuri de munca, este o munca de mare actualitate.
Pe parcursul acestei saptamani, in incinta Uniunii Scriitorilor se desfasoara cursul "Cum sa organizam si cu succes sa gestionam o afacere proprie?".
"Rostul cursului este de a explica, in primul rand, cum se poate pozitiona femeia de afaceri vizavi de barbatul de afaceri, cum se pozitioneaza pe piata generala a businessului moldovenesc, ce sanse are femeia, daca le are, si cum ar trebui sa actioneze ca sa faca fata atat concurentei, cat si cerintelor din ce in ce mai dure ale consumatorilor din R. Moldova. Cred ca nu se pune accentul acolo unde este nevoie in ceea ce priveste promovarea femeii de afaceri. La baza ideii de promovare stau, de fapt, competentele. Femeile trebuie sa inteleaga ca, daca sunt la inceput de drum si nu au habar de business, lucru care nu este condamnabil, trebuie sa vina la astfel de cursuri si sa incerce sa capete noi abilitati, iar dupa finisarea acestora sa se intrebe "pot sau nu pot?". Primul efect al acestor cursuri este de a declansa un sir de intrebari la care sa se poata da raspunsuri", a declarat formatorul Silvia Harnau, directorul Centrului de semiotica economica.
"Obiectivul de baza al proiectului, fiind imbunatatirea serviciilor de promovare a antreprenoriatului feminin, a adunat mai multe solicitante de a se afirma in business. Ele nu au lipsit nici de la cursul "Cum sa organizam si cu succes sa gestionam o afacere proprie?". Trebuie sa demonstram ca putem reusi. In aceasta privinta cursul este binevenit. Am propria afacere care e de succes. Mia venit o buna idee de a participa in cadrul acestui proiect si sper sa am mai mult noroc dupa finisarea acestui curs", afirma Nina Diaconu.
"Impreuna cu alte femei am pornit o afacere care consta in prestarea serviciilor de spalatorie. Problemele pe care le intampinam tin de atragerea clientilor. Concurenta ne face sa ne dam seama ca trebuie sa prestam servicii de o calitate exceptionala. Am venit la curs pentru a invata cat mai multe si a vedea unde am gresit atunci cand am lansat afacerea. Cred ca toti cei care participa la curs vor afla multe lucruri noi. De exemplu, cei care inca nu au o afacere ar putea invata modul de lansare a unui mic business. Siar da seama de punctele pozitive si negative ale acestuia. Cred ca femeile trebuie sa se implice mai activ in lumea afacerilor. Rolul lor nu consta doar in a avea grija de copii si de casa. Este stiut, atunci cand vine la conducere o femeie multe lucruri se schimba in favoarea societatii", spune alta participanta, Natalia Juncu.
Elementele de promovare, sustinute de partea germana, constau din consultanta acordata retelei de promovare a antreprenoriatului feminin, activitati de formare profesionala si servicii de asistenta in initierea afacerilor. In plus, femeilor care decid sasi initieze propria afacere, li se acorda finantare nerambursabila pentru completarea capitalului propriu.
"Multe femei isi fac iluzii. Se apuca de treaba si arunca banii in stanga si in dreapta. Se intampla insa, ca atunci cand pornesc aceste activitati fiind necontrolate, isi dau seama de esec doar dupa ce au cheltuit inutil sume mari. Abia atunci isi adreseaza diverse intrebari", a mai spus Silvia Harnau.
Necesitatea de stimulare a antreprenoriatului feminin este benefica, deoarece pe piata exista numeroase oferte de consultanta, calificare si creditare, dar nu se realizeaza o promovare explicita a femeilor. "Promovarea antreprenoriatului feminin" vine sa implineasca acest gol, urmand sa constituie un proiectpilot pentru alte institutii finantatoare. Durata proiectului este de doi ani.
Anastasia NANI