An de an, numarul celor care aspira sa ajunga vedeta a muzicii autohtone este in crestere, dar ascensiunea in aceasta sfera poate fi inclusa usor in calapodul unor simple ecuatii matematice. Scurt, aceste ecuatii pot fi formulate astfel: in lipsa surselor financiare talentul tau poate insemna prea putin, sau banii pot determina succesul, chiar si in lipsa talentului.
De obicei, aceste scheme nu suporta abateri, desi exista unele rare exceptii. Am cunoscut artisti care incearca sa se integreze cu forte proprii, desi le sunt garantate numeroase obstacole. Destui dintre acestia au suferit esecuri, insa, dupa un timp "sau aprins" din nou, constatand ca nu pot trai fara muzica. "Cineva te cauta pentru un backvocal sau pentru a inregistra o noua melodie, iar apoi iarasi uita de tine. Mai trece timpul si incerci sa te ridici din nou, cu speranta ca vei reusi", spune un tanar artist, solist al unei trupe care sa lansat acum cateva luni dupa ce, timp de cinci ani, a tot incercat sa patrunda in lumea scenica de la noi.
Interlocutorul meu recunoaste ca cel mai dificil obstacol este lipsa banilor, dupa care vin altele, la fel de complicate. Odata inregistrata, piesa trebuie promovata. Cel mai eficient mijloc de lansare este, la etapa initiala, radioul. Dar nici asta nu e usor. Dupa ce bati la usa mai multor posturi de radio, ramai cu melodia in mana, din cauza refuzului din partea reprezentantilor studiourilor. Intrarea in vigoare a legii ce prevede respectarea unei proportii de 30% la difuzarea melodiilor autohtone de catre posturile de radio, a determinat mai multi patroni din audiovizual sa accepte piesele tinerilor, chiar daca nimeni nu te asigura ca, fiind acceptat, cantecul tau va ajunge sa fie si difuzat.
Garantiile pot sa apara, daca esti "pregatit" sa achiti o suma pentru mediatizarea melodiei, circa 100 de dolari pentru o luna, ceea ce presupune cate 23 auditii saptamanale. Daca, insa, doresti sa stabilesti propriul orar de difuzare a melodiei, trebuie sa platesti mai mult.
Alt aspect care persista si in domeniul muzical este cumetrismul. Termenul nu este nou si isi pastreaza semnificatiile sin aceasta sfera. Pentru cei ce au relatii de cumetrie si preturile de promovare pot fi mai mici. Interlocutorul meu isi mai aminteste o nuanta importanta, in opinia sa. In cazul unor concerte speciale apare sansa de a deveni cunoscut si ea sporeste doar atunci cand, in program, esti inclus imediat dupa vreo personalitate afirmata deja. Insa si acest truc poate esua atunci cand suferi de lipsa de cumetri.
De obicei, cunoscand aceste tertipuri, tinerii artisti se deceptioneaza.
Optimismul reapare atunci cand dupa difuzarea melodiei te alegi cu oferte de participare la concerte. Te bucuri, pentru ca nu stii ca participarea in cadrul unor spectacole presupune noi si mari cheltuieli, caci si vestimentatia, si coafura, si machiajul costa destul de mult. Imbracati, machiati, coafati, ajunsi in sfarsit in scena, tinerii artisti descopera alte probleme. Aparatajul autohton, spre exemplu, trebuie schimbat cu unul mai performant pentru a asigura o calitate mai buna sunetului. Posibilitatile de a canta live sunt foarte mici, pentru ca cei responsabili de asigurarea tehnica vor insista ca nu esti mai deosebit decat ceilalti si trebuie sa canti playback (90% dintre melodii sunt cantate astfel). In asa mod aproape ca nu ti se permite sa fii deosebit. "Esti nevoit sa fii in rand cu ceilalti ori mai jos", a mai declarat tanarul muzicant.
Anume astfel isi urmeaza calea insuccesului cei care vor sa se afirme in muzica, insa nu pot din cauza "pisicilor negre" care detin monopolul intregului sistem muzical din Moldova.
"Nimic nu este usor de realizat. Uneori nu mai rezist si las totul balta. Am suflet de Orfeu si cant, incercand sa fac muzica buna", nea marturisit interlocutorul meu care a dorit sai pastram anonimatul.
Corina CHIRIAC