Nr. 41 (26 mai 2005)

 Divers

Maria Cebotari a mai primit un premiu
Filmul documentar "Aria" a castigat trofeul editia a IV–a a Festivalului international de film documentar "Cronograf" Continuare 

La Balti, o Biblioteca Universitara de formatie europeana
Pe fondul acestei traditii culturale nu este de mirare faptul ca la Balti, in R. Moldova, se acorda o deosebita atentie necesitatii unei Biblioteci Universitare de prima marime... Continuare 

«Oltea», un spectacol dedicat mamelor noastre
La 23 mai pe scena Teatrului National "Mihai Eminescu" din Chisinau s–a jucat in premiera spectacolul "Oltea" Continuare 

Voronin a patronat–o pe boonika
Dulcea victorie a Zdubilor a fost castigata prin munca silnica, intr–un termen limita, prin repetitii fara sfarsit si ... o campanie de promovare fara bani. Continuare 

Maria Cebotari a mai primit un premiu

Ziarul de Garda a oferit un premiu special autorilor filmului documentar «Cine vrea sa–mi publice jurnalul», realizat de Dite Dinesz si Marius Danci (TVR Timisoara)

Vlad Druck si Virgil Margineanu

La 22 mai, au fost anuntati castigatorii celei de–a patra editii a Festivalului international de film documentar "Cronograf", care s–a desfasurat la Chisinau, in perioada 19 — 22 mai curent, eveniment organizat de OWH TV Studio, in parteneriat cu TV5, UNICEF, Alianta Franceza din Moldova si Uniunea Cineastilor. Timp de cateva zile, au fost proiectate peste 20 de filme din 14 tari: R. Moldova, Romania, Finlanda, India, Serbia&Muntenegru, Italia, Marea Britanie, Germania, Estonia, Israel, Cuba, Belarus, Cehia, Elvetia.

Premiile: multe si diverse

Pentru prima data de la demararea acestui festival, trofeul "Cronograf" a ramas in R. Moldova. Juriul a decis sa acorde marele premiu regizorului filmului "Aria", Vlad Druck (un documentar despre ilustra Maria Cebotari, cunoscuta, din pacate, mai mult in strainatate decat acasa). Potrivit regizoarei belaruse Galina Adamovici, membru al juriului, filmul "Aria" este o lucrare profesionista, iar pentru a–l realiza "trebuie sa fii un om deosebit de talentat si inteligent".

Premiul pentru imagine a fost acordat lui Vladimir Perovic (Serbia&Muntenegru), regizorul filmului "Disparitia", un documentar fara prea multe cuvinte, dar cu multe imagini sugestive, despre imbatranirea satelor noastre.

Premiul pentru regie a fost acordat documentarului israelian "Numarul 17", un film care, potrivit lui Valerian Sava, membru al juriului, corespunde sarcinii de baza a unui documentar, "de a cerceta realitatea imediata a zilei de astazi", fiind o investigatie in vederea stabilirii identitatii unei victime desfigurate a unui atac terorist din Israel.

Premiul special al juriului a fost oferit filmului "Bunicii" (Italia), o declaratie de iubire a unei nepoate pentru bunicii sai, care au imbatranit impreuna.

Juriul de la sectiunea "Productia studiourilor TV locale" a decis ca premiile sa ramana pentru anul viitor. A fost acordat doar un premiu de incurajare, care a revenit studioului "Sor TV" (Soroca), pentru filmul–pamflet "Vin alegerile" (autori: Iurie Babii, Vadim Sterbate).

Castigatorii de la sectiunea "Spot social/publicitar" (desemnati de catre public) au fost declarati: "Urban Pulse" (realizat de "Ciuleandra Studio"), "Telemedia Grup" (autori: Leontina Vatamanu, Vitalie Stelea), "SunInternet" (autor: Dmitri Volosin).

Cele mai bune clipuri muzicale, in opinia publicului prezent in sala la proiectii, au fost: "Die Katze" (al interpretului Peter Gabriel; autorul clipului: Ina Lupu), "Wamintirile" (formatia "Alternosfera"; clip realizat de Igor Cobileanschi) si "Buna dimineata!" (al formatiei "Graieste moldoveneste"; realizat de Nadia Calestru).

Presedintele Uniunii Artistilor Plastici, Anatol Rurac, a oferit doua premii speciale: unul pentru filmul "Sufletul pietrei" (autori: Iurie Babii, Vadim Sterbate, studioul "Sor TV") si al doilea pentru filmul "Aria". De mentionat ca si publicul a ales documentarul "Aria" drept filmul cel mai bun al festivalului, opinie care a coincis cu cea a juriului.

Violeta Cojocaru, purtatorul de cuvant al UNICEF–Moldova, a declarat la ceremonia de premiere ca organizatia internationala pe care o reprezinta "a gasit printre participantii la festival cativa regizori care ar putea fi ambasadori ai UNICEF. Ne–a fost foarte greu sa decidem, pentru ca am vazut cateva filme la fel de bune, in opinia noastra. Pana la urma, a trebuit sa alegem intre doua filme, ambele venite din Serbia". Premiul special al UNICEF a fost acordat filmului "Frumoasa Dyana".

Un premiu special, din partea Editurii "Arc", a fost oferit regizorului Vasile Arhire (TVR Iasi), pentru filmul "Capitan de cursa lunga".

Filme nascute din tristetea si singuratatea copiilor

In cadrul festivalului "Cronograf", adolescenti din cinci tari (Ucraina, Rusia, Belarus, Uzbekistan si Moldova) au prezentat 18 filme de un minut despre migratia parintilor si efectele acesteia asupra copiilor, realizate de ei in cadrul unui atelier international "One Minutes Junior" (un proiect comun sustinut de UNICEF si Fundatia Culturala Europeana), care a avut loc la Chisinau, inaintea "Cronografului".

Potrivit organizatorilor trainingului, R. Moldova a fost aleasa drept gazda a atelierului din mai multe motive: pentru ca tinerii din Moldova au produs in ultimii ani filme de valoare, care au participat cu succes la multe concursuri si festivaluri internationale; pentru ca din numarul total de 41 de cereri de participare, venite din cinci tari, 27 erau ale copiilor din R. Moldova; dar si pentru ca adolescentii din R. Moldova sunt afectati in mod special de efectele migratiei parintilor.

Sapte dintre cei 18 participanti la atelier au unul sau ambii parinti plecati peste hotare de mai multi ani. Ei si–au impartasit istoriile proprii si trairile celorlalti tineri in cadrul unei sedinte de dezbateri cu tema migratiei, dupa care instructorii de la Institutul Sandberg din Amsterdam au stimulat copiii sa–si transpuna ideile in scenarii si apoi in imagini video.

In opinia lui Chris Schuepp, coordonatorul Retelei Regionale de Media a Tinerilor, sustinute de UNICEF, "aceste filme trebuie aratate in continuare cat mai mult pe ecranele TV, cele ale festivalurilor de cinema si prin toate mijloacele posibile, pentru a face adultii, in special, cei cu putere de decizie, sa schimbe situatia".

Pentru Dorina Vechiu, de 15 ani, "migratia inseamna singuratate si departare, pentru ca ambii parinti sunt peste hotare, si fara sprijinul lor ma simt foarte singura. In aceasta saptamana m–am simtit minunat alaturi de toti cei optsprezece prieteni, care au participat la proiect, si alaturi de formatori. Cred ca cel mai bine este sa fii printre prieteni, deoarece ei iti alunga tristetea. Daca as putea sa le transmit un mesaj video parintilor mei, acesta ar fi: veniti mai repede acasa, am nevoie de voi".

Galina Postica (15 ani, R. Moldova) este autoarea unui film in care a incercat sa redea tristetea unei fetite, parintii careia nu sunt alaturi de ea. Primeste de ziua ei de nastere o cutie cu cadouri din Italia: o pereche de pantofi de printesa, o cutiuta muzicala in forma de inima si o ilustrata. Deschide albumul de fotografii si lipeste ilustrata intr–un sir lung de scrisori. Numai primele cateva pagini sunt cu fotografii de familie, pe celelalte sunt lipite numai scrisori...

O casa pustie, care mai pastreaza doar in memorie zarva de altadata, cand parintii erau acasa si sarbatoreau ziua de nastere a copilului lor… Zile extrem de lungi, in asteptarea parintilor… Copii ingrijind alti copii, fratii lor mai mici… Deosebit de triste au fost filmele facute de copiii din R. Moldova. Admirabila, insa, sustinerea de care s–a bucurat fiecare autor al filmelor de un minut din partea celor aflati in sala, arhiplina in seara zilei cand au fost proiectate acestea.

Opinia membrilor juriului

Un film bun este cel care va place

Galina Adamovici este regizor de peste 10 ani in Belarus. A fost membru al juriului editiei din acest an, detinatoarea trofeului "Cronograf — 2004", precum si autoarea unui emotionant film documentar, "Boje moi", prezentat in afara concursului (filmul aduce in atentia publicului crampeie din cotidianul unei batrane tarance dintr–o localitate izolata, care, potrivit Galinei Adamovici, este "probabil, unicul sculptor in ciment din lume"; taranca sculpteaza chipul lui Isus Hristos). Inainte de a fi anuntati premiantii, i–am solicitat opinia despre festival. Iata ce a declarat Galina Adamovici: "Desi festivalul este unul tanar, au fost filme bune. Am avut de unde alege pe cele mai bune. Membrii juriului au discutat foarte mult asupra filmului care ar trebui sa ia marele premiu. In ceea ce priveste celelalte premii ale festivalului, toti membrii juriului au fost unanimi in pareri. Toate aceste filme sunt lucrari de valoare si nu doar pentru festivalul de la Chisinau. Ele ar fi apreciate si la renumita intrunire a documentaristilor de la Amsterdam, spre exemplu. Dar au fost si vreo trei–patru filme foarte proaste, care nu trebuiau sa treaca de preselectie."

In opinia Galinei Adamovici, un film documentar bun este cel care te emotioneaza. "De acest lucru am tinut cont si ca membru al juriului. Nu am un alt criteriu de apreciere a calitatii filmului. Cu toate acestea, nu premiile vorbesc despre calitatea filmului, pentru ca aici intervine subiectivismul unui juriu. Un film bun este cel care va place Dvs., fiecarui spectator", ne–a mai spus regizoarea din Belarus.

Referindu–se la numarul spectatorilor prezenti in sala in timpul proiectiilor, uneori destul de mic, Galina Adamovici a tinut sa precizeze urmatoarele: "In timpul festivalului de film documentar de la Amsterdam, este imposibil sa gasesti un bilet in vanzare. Toate sunt vandute cu mult timp inainte de inceputul acestuia de catre cetatenii olandezi, multi dintre care sunt simpli admiratori ai acestui gen de arta. Dar ei au acest obicei de a merge la astfel de manifestari, pentru ca festivalul exista de la inceputul secolului trecut. In anii regimului sovietic, filmul documentar era un instrument propagandistic al puterii, ceea ce nu poate ramane fara urmari in spatiul postsovietic. Oamenii simpli nu stiu ce inseamna un film documentar in adevaratul sens al cuvantului. Ei nici nu prea au multe ocazii sa vada la televizor filme noi, care i–ar face sa vina in salile de cinema, sa se convinga ca un film documentar poate fi la fel de atractiv ca si un film de fictiune. Ce poate fi mai interesant decat viata reala, prezentata intr–un film documentar bun?! "

Organizatorii sunt obligati sa ne cheme si la editiile viitoare

Mihai Poiata, vicepresedintele Uniunii Cineastilor din R. Moldova, presedintele juriului: "Am avut noroc de niste colegi deosebiti in juriu, care au stiut sa imbine principialitatea, delicatetea, exigenta si bunavointa, dorinta de a stimula si sustine ceea ce este mai bine realizat, indiferent de tara de origine a filmului. Vreau sa le multumesc pentru aceasta tuturor membrilor juriului.

Trei filme au fost apreciate unanim de catre toti membrii juriului. Al patrulea a intrunit voturile in urmatoarea proportie: trei — pentru, doi — impotriva.

Iar organizatorii acestui festival sunt obligati sa se ocupe de organizarea editiilor viitoare, pentru ca acesta sa fie un eveniment central in viata noastra culturala. Spectatorilor le doresc sa aiba un destin care sa aiba sansa sa devina arta in filmele cineastilor nostri."

Ce zic organizatorii

Leontina Vatamanu, coordonatorul festivalului "Cronograf":

"Facem un efort considerabil sa mentinem in viata un festival al filmului documentar la Chisinau si sa nu renuntam la el, desi ne viziteaza din ce in ce mai des ideea de a face film, in loc de festival de film…"

Maria PRAPORSCIC, pentru Ziarul de Garda


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com