(Urmare din numarul 20)
Voronin, Cristea, Beniuk, Haheu si consilierul Tkaciuk, atunci cand doresc sa promoveze vreo idee antinationala, fac trimitere la Consiliul Europei, precum faceau trimitere pe timpul URSS la deciziile programatice ale congreselor PCUS sau la operele lui Lenin, Stalin, Marx si Engels. Fara sa realizeze ca timpurile sau schimbat.
Saptamana trecuta ma sunat un coleg, un om batran, profesor universitar, si mia propus sa particip la elaborarea manualelor cursului integrat. Mia spus ca comunistii "platesc foarte bine". Cand iam reprosat ca acest curs este o aventura politica, el mia explicat ca, chipurile, acest curs se elaboreaza cu sustinerea Europei, ca este predat in Romania. Iata ca comunistii apeleaza la "argumentul romanesc" atunci cand au nevoie, dar tot de o maniera mincinoasa. In pofida faptului ca in prezent sunt somer, nu doresc sa fiu implicat in aceasta afacere politica comunista care va prejudicia moral si spiritual tanara generatie.
De remarcat ca metodologia cursului integrat nu poate sa corespunda cu recomandarile CE. Expertii CE nu pot sa sustina niste "curriculum"uri agramate sau copiate. In Europa se invata nu dupa programele comuniste, dar conform cerintelor stiintei contemporane. Mitul despre "sprijinul" CE, colaborarea frateasca cu alte structuri europene este propagat pentru a justifica distrugerea cursului de Istorie a romanilor. CIE a organizat niste seminare "secrete", fara participarea istoricilor, savantilor, profesorilor de istorie din universitatile R. Moldova. Irosind banii statului, V. Haheu si prietenele ei au organizat pentru unii profesori stagii de formare in Occident (la Asociatia Euroclio, Institutul German "G. Eskart" si altele). Ca rezultat, invatatorii au primit niste "curriculum"uri agramate, imperfecte, antistiintifice, elaborate de oameni nepregatiti pentru aceasta munca (V. Dandara, M. Veverita si altii).
Nu corespunde intereselor elevilor, principiilor didacticii contemporane nici cerinta cursului integrat de a preda "de la local la universal". V. Olaru a recunoscut ca in timpul asanumitului experiment sau ivit multe probleme din punct de vedere didactic, care "tineau de faptul ca principiul "de la universal la local" se realiza mai greu. E vorba de o suprasolicitare a elevilor, care si asa au o incarcatura de instruire foarte mare. Totodata, profesorii si elevii nau acele materiale "locale" pe care ar avea posibilitatea sa le studieze.
Autorii conceptiei nau lamurit ce inseamna materialul "local", "national", "regional" sau "european" si "universal". De unde sa valorifice aceasta informatie istorica axata pe principiile subiectivismului comunist, daca copiii si profesorii nau manuale accesibile?!
Toate aceste directii de studiere a istoriei in scoala depasesc valoarea reala, necesara pentru un elev. Ele nu corespund curriculumului scolar contemporan. Acest principiu de predare de la local la universal aduce daune procesului de instruire prin istorie, pentru ca este prea subiectivist. Daca, sa spunem, un oarecare Vatav, invatator de istorie, va dori sa predea istoria URSS sau a Rusiei, el va putea face acest lucru reiesind din principiul "de la local la universal". In 20012004, in unele scoli ruse se preda in totalitate dupa manualele aduse din Rusia, ceea ce este o incalcare a Constitutiei R. Moldova.
Practica invatatorilor care au participat la experimentul cursului integrat a aratat ca aceasta conceptie nu este elaborata corect si nu poate generaliza studierea corecta a Istoriei romanilor. Sistemul educational istoric integrat pentru ciclul preuniversitar este o mare primejdie, in primul rand, pentru elevi. Ei, elevii, vor pierde cunostintele, continutul istoriei nationale, vor deveni mai prost pregatiti. Nu intamplator, ministrul Beniuk a inlocuit examenul pentru bacalaureat la Istoria romanilor cu cel de Geografie. Din cauza a 338 de experimentatori ai cursului integrat sufera elevii, viitorii specialisti. Decizia abuziva despre excluderea Istoriei romanilor din grila pentru bacalaureat mai vorbeste despre esecul experimentului cu "istoria integrata". "Implementarea graduala" a acestui curs integrat in scolile republicii este o tentativa rusinoasa de a suprima Istoria romanilor. Guvernantii nau avut rabdare sa foloseasca acest experiment si au decis sa minimalizeze rolul Istoriei romanilor, inlocuindo in grila de bacalaureat cu Geografia. Asanumitul concept integrat na elucidat definitiv dilema "ce istorie sa invatam". Acest concept eronat a condus numai la divizarea corpului didactic intre profesori instruiti si cei "integrati". Analizand lista invitatilor la seminarul din iulie 2004 de la Holercani, descoperim ca sunt inclusi acei invatatori care sunt slab pregatiti metodologic si didactic, nau experienta in cercetarea stiintei istorice si didactice contemporane.
Aceasta cerinta inaintata de tovarasul Beniuk este gresita abinitio, deoarece elevii din clasele liceale (XXII) sunt personalitati bine pregatite si trebuie sa le prezentam Istoria Romanilor prin problematica ei complexa, controversata si falsificata in trecut de comunistii sovietici. Pe de alta parte, factorii academici si universitari siau expus deja aprecierea asupra evenimentelor "controversate" din istoria Basarabiei, Transnistriei, Bucovinei. Misiunea profesorilor este de a prezenta elevilor aceste probleme in asa mod, incat acestia sa le inteleaga. Dar aceasta e o problema de ordin profesional, didactic si cu dar de la Dumnezeu.
Daca invatatorul este patriot si are acest dar dumnezeiesc de a fi profesor, el va depasi greutatile curriculare si va pleda pentru Istoria Romanilor, iar, in caz, contrar se va apuca de cursul integrat. Comunizarea istoriei
Prin introducerea cursului integrat, Voronin si Beniuk au inceput sa realizeze in practica comunizarea cursului de istorie, cat si promovarea conceptiei marxiste, bolsevice privitor la diferite razboaie, conflicte religioase, sociale, politice etc. Ei folosesc acest curs cu scopuri meschine, politice, pentru a educa elevilor spiritul moldovenismului primitiv. Insa populatia R. Moldova, in special tanara generatie, are nevoie de o Istorie a romanilor pentru a cultiva spiritul national la elevi, ca ei sa cunoasca cine sunt, de unde vin si incotro merg.
Daca un profesor nu este de acord cu conceptia Istoriei romanilor, el trebuie sa demisioneze, deoarece predareainvatarea Istoriei romanilor in scoala este o problema de stat si nu a unui invatator aparte sau a unui partid comunist bolsevic de orientare antiromaneasca si antinationala. Consider ca V. Voronin si ortacii lui nu vor intelege aceste lucruri stiintifice. De aceea ma adresez tuturor alegatorilor sa nul mai voteze pe Voronin si pe comunisti, in general.
Comunistii nau asigurat o guvernare potrivita. Ei trebuie sa plece la lada de gunoi a istoriei, asa cum au plecat comunistii din Romania, Bulgaria, Rusia, din alte tari ale fostului bloc comunist. Partidul comunistilor nui in stare sa ne apere drepturile nationale. Ei nau o pregatire democratica, nu cunosc limba romana, Istoria romanilor, facand jocul unor forte straine. Iata de ce ei nau dreptul moral sa ne mai conduca.
Anton MORARU,
doctor habilitat in istorie, profesor universitar