Artista Ludmila Tonceva
sau despre frumusetea inspirata
Ludmila Tonceva isi invita
astazi prietenii la vernisajul «Dialog cu lumea inconjuratoare».
La sediul misiunii OSCE sunt asteptati toti cei care apreciaza
creatia artistei, una dintre cele mai interesante din generatia lui
Dumitru Peicev, Dumitru Nicolaev, Inesa Tipin.
Ea a inceput
sa picteze in ulei si pana astazi nu sia schimbat
optiunea. Initial a fost influentata de postimpresionism,
intuind particularitatile acestui curent artistic deosebit. «A pornit
pe calea sintetizarii traditiilor picturii franceze si ale
celei romanesti de la hotarele sec. 1920
si a imbinarii acestor traditii cu arta populara»
(Ludmila Toma). In anii sasezeci ai secolului trecut, acest
principiu artistic era dezvoltat de Mihai Grecu, Valentina RusuCiobanu,
Ada Zevin. Tonceva se mentine alaturi de marii maestri, dar
ramane fidela propriilor principii estetice. Intrun timp,
a fost acuzata de UAP de «estetism formal».
Doar spre sfarsitul anilor optzeci talentul ei este recunoscut,
fiind efectuate si achizitii de lucrari, inclusiv pentru Caleria
Tretiakov. Indiferent de atitudinea ostila a celor de la conducerea
UAP de atunci, Ludmila Tonceva isi urmeaza consecvent si cu pasiune
evolutia artistica.
Am avut bucuria sa o admir in anii 1987 la Casa de creatie Korovin, din Gurzuf, Crimeea. Ludmila se impusese prin originalitate si expresivitate. In acel grup unional, alcatuit din vreo 50 de artisti, a avut o prestatie de exceptie. Picta cu un dinamism uluitor, avea linii precise, culori contrastante. «Ludmila iubeste pictura, uite cu cata dragoste picteaza! Cu pasiune si interesant», astfel mia prezentato atunci colegul ei, Andrei Sarbu.
Au trecut 21 de ani din acea toamna cand neam intalnit in Gurzuf. Intro duminica, iam facut o vizita la atelier, in cartierul Rascanu. Era un frig patrunzator, pe masa un buchet de toporasi. Ludmila picta cu aceeasi vigoare si pasiune. Neam amintit de Crimeea, a inceput sa scoata tablourile pictate atunci. Culorile de ulei sau asezat si mai sigur pe suprafata panzei. «Pictez si pana azi cu vopsele de ulei, sunt cele mai bune culori. Se usuca mai greu, dar nu exista ceva mai frumos decat aceste vopsele. Nu miam schimbat nici stilul, nici vopselele, doar pasiunea pentru pictura a devenit o necesitate vitala!».
In toate lucrarile ei uimeste pasiunea cu care au fost realizate, toate vadesc o mare vointa si impresioneaza prin frmusete inspirata. Inspirata de orasul vechi Chisinau, de satele basarabene sau de Crimeea. Frumusete inspirata de oameni, de flori si peisaj.
Antonina SARBU