Sudan este un stat african bantuit de conflicte armate. Populatia locala lupta pentru apa in provincia Darfur, din vestul tarii, sau pentru petrol in regiunea de sud. Luptele se dau pe viata si pe moarte, iata de ce multe state incearca sa ajute sudanezii. Si R. Moldova e prezenta in Sudan de cativa ani. Relatiile initiate pentru preluarea unei sonde de petrol de catre compania «Ascom» au evoluat. ULIM a deschis in acest stat african o filiala universitara, «Ascom» a dotat aceasta institutie cu calculatoare. Apoi, Sudanul a inceput sa ajute Moldova: pe langa faptul ca a concesionat firmei moldovenesti o rafinarie de petrol, a mai primit cu drepturi de munca si circa 1000 de cetateni ai R. Moldova la aceste munci. Mai nou, o alta companie din Sudan a inchiriat de la Chisinau o aeronava si a angajat mai multi piloti. Aceste activitati de business si fraternitate ar fi ramas, poate, mult timp in anonimat, daca tragedia din 11 aprilie, cand aeronava AN32 cu numerele de inmatriculare
Pana la 11 aprilie 2008 si dupa |
Marti, 22 aprilie, Administratia de Stat a Aviatiei Civile (ASAC) a emis un comunicat despre activitatea comisiei de investigare a accidentului. «Investigarea este efectuata de catre comisia Comitetului Interstatal de Aviatie cu participarea specialistilor ASAC din R.Moldova, ai Complexului TehnicoStiintific Aeronautic "OK ANTONOV" (Ucraina), IS "Ivcenko Progress" (Ucraina), sunt invitati reprezentanti ai Administratiei Aeronautice din Republica Sudan.»
Deci, la 10 zile de la accident, potrivit ASAC, reprezentantii companiei sudaneze abia «sunt invitati». Desi familiile celor 8 persoane decedate au primit ajutoare partiale de la Guvernul R. Moldova, ASAC nu a explicat daca compania angajatoare, «Kata Air», din Sudan, a oferit polite de asigurare acestor familii si daca
Sudan tace, Moscova vorbeste
In acel comunicat
ASAC nu a explicat de asemenea, daca proprietara aeronavei, compania din Sudan, a acceptat sau nu ca acele cutii negre sa fie analizate la Moscova. Din aceasta cauza, mai multi experti considera ca anonimatul acestei companii ascunde o facatura. Se spune ca dupa retragerea, in toamna anului trecut, a licentelor unor companii aeriene care operau preponderant in Asia si Africa, in baza conditiilor de securitate impuse de UE, niste oameni de afaceri din R. Moldova, cu relatii la Moscova,
Compania «Ascom», care are afaceri extinse in Sudan, a declarat pentru presa ca nu are nicio implicatie in acest caz.
Amintim ca aeronave si echipaje moldovenesti care au operat in anii anteriori in statele africane, au ajuns pe listele negre ale ONU si Amnesty International.
Ziarul de Garda a scris despre renumitul Traficant de arme rus, Victor But, care a fost arestat recent in Malaezia. El a fost acuzat de utilizarea aeronavelor din R. Moldova si Ucraina pentru trasnportarea armelor in Sierra Leone, Ruwanda si Sudan. Presa internationala a si titrat la un moment dat «Africanii pot celebra: vanzatorul de arme Victor But e dupa gratii».
Accidente, arme si malarie
In total, cel putin 7 companii din R. Moldova au fost nominalizate in context negativ de rapoartele ONU, iar accidentele aviatice cu nave si piloti de la noi fac o lista si mai lunga. Amintim de echipajul de 6 persoane al companiei Renan care a disparut in 1998 in Angola, cazul nefiind elucidat nici pana astazi.
La 30 octombrie 2003, o nava AN28, cu numere
de inregistrare
Aeronava unei alte companii din Moldova, «Airline Transport», a fost descoperita in ianuarie 2005 la Mwanza, Tanzania, unde a suportat un accident aviatic.
Si Coalitia Internationala pentru Justitie a publicat un raport in care sunt citate in lant aceleasi companii si aceleasi scheme de vanzare a armelor.
Potrivit altui raport ONU, firma «Aerocom» a fost implicata in vanzarea ilegala a 6000 de pistoale automat, 4500 de grenade, 350 lansatoare de mine, 7500 de mine, a milioane de munitii catre Liberia, in pofida embargoului impus de ONU.
Tot in aceste zile, autoritati din institutiile de prevenire a maladiilor spun ca R. Moldova suporta tot mai multe cazuri de malarie, care sunt foarte greu supuse tratamentului. Medicii confirma ca bolnavii de malarie vin din Africa. Cativa piloti moldoveni au murit, nu din cauza accidentelor, ci a acestei maladii.
Toate aceste cazuri nu au fost elucidate plenar la Chisinau,
nici de catre ASAC, nici de catre Procuratura, nici de catre
comisiile de la Moscova. Acum, ultimul accident este din nou
in vizorul tuturor factorilor nominalizati, doar ca nimeni
nu a facut public contractul cu compania din Sudan. Nu a fost
dezvaluit cine anume sta in capul sau in spatele acestei companii
si ce activitati desfasura aceasta. Se stie doar ca avionul
care a ars la 11 aprilie langa Bacioi transporta spre
Sudan o incarcatura de «2,3 tone de ulei».
Unele ziare spun ca e «ulei tehnic». Ziarul ucrainean
«Kziv post» spune ca era petrol. Portalul croat «totalportal«
spune ca era 2,3 t.goriva«. Blogosfera din Moldova comenteaza
cu zambet despre aceasta incarcatura de »ulei»:
«De ce sa arzi 5 tone de petrol aviatic
pana in Sudan ca sa duci incolo 2,3 tone de ulei?».
Altii spun ca in butoaiele cu ulei se transporta
cel mai lesne droguri. Sunt toate zvonuri neconfirmate. Si sunt
intrebari pe care
Compania sudaneza inca nu
Reprezentantii ASAC
ZG: In comunicatul din 22 aprilie spuneti ca «sunt invitati reprezentanti ai Administratiei Aeronautice din Republica Sudan». Ce reactie au avut proprietarii navei din Sudan de la 11 aprilie pana in prezent? Au venit in Moldova? Puteti sa ne dati careva date de contact ale persoanelor acestea?
ASAC: Administratia de Stat a Aviatiei Civile a invitat si reprezentanti ai Administratiei Aeronautice din Republica Sudan. Trei specialisti urmeaza sa soseasca saptamana curenta, dar pentru moment nu cunoastem data sosirii.
ZG: Persoanelor care se aflau la bord
ASAC: Membrii echipajului au fost asigurati conform legislatiei republicii sudaneze de catre compania aeriana sudaneza «KATA Air Transport Co.Ltd».
ZG: Compania sudaneza a acordat
ASAC: Nu detinem informatii referitoare la ajutorul acordat de compania sudaneza. Administratia de Stat a Aviatie Civile a Republicii Moldova a acordat familiilor cetatenilor moldoveni cate 10000 lei , iar Guvernul Republicii Moldova cate 30000 lei familiilor celor 8 decedati.
ZG: Ce fel de ulei prezenta incarcatura de 2,3 tone aflataa la bord tehnic, alimentar, petrol? Uleiul a fost procurat din Moldova?
ASAC: Incarcatura de 2,3 tone aflata la bord era ulei tehnic. Referitor la procurarea uleiului, A.S.A.C. nu dispune de informatie.
Alina RADU