Nr. 174 (3 aprilie 2008)


Linia fierbinte a ministerului:
Numar temporar suspendat

Printr–o indicatie a ex–prim–ministrului, Vasile Tarlev, institutiile de stat au indicat cate un numar de telefon pentru «Linia fierbinte». Lista de telefoane a «Liniilor fierbinti» apare la Anticamera Online de pe site–ul Guvernului. Oleg Rotaru, sef–adjunct al Aparatului Guvernului, spune ca aceasta lista a fost elaborata in baza informatiilor oferite de institutiile de stat. «Aceste telefoane sunt stabilite de fiecare institutie in parte si, da, aici se declara si cazuri de coruptie», ne–a informat Oleg Rotaru, informandu–ne ca au fost desemnate si persoane responsabile de acest serviciu. Mare ne–a fost uimirea ca, o buna parte din numerele de telefon, chiar daca sunt apelate in mod repetat, raman fara vreun raspuns. Numarul de telefon a «Liniei fierbinti» a Curtii de Conturi (237–748), de exemplu, este temporar suspendat, la fel si cel al Ministerului Educatiei si Tineretului (232–472). La Agentia Constructii si Dezvoltare a Teritoriului (204–504) aflam ca numarul de telefon este inexistent.

— Alo, buna ziua. Vreau sa va comunic un caz de coruptie, dar vreau sa stiu mai intai pasii pe care ii veti intreprinde. Ma puteti ajuta?

«Sunt viceministru»

(277–137) Ministerul Industriei si Infrastructurii: (la telefon, viceministru, Vasile Mamaliga)

— Pai ce pasi voi intreprinde daca sunt viceministru? Mai intai de toate ar trebui sa stiu care dintre cei 70 de oameni din subordinea mea este vinovat.

«Se stabilesc pasii»

(251–118) Ministerul Transporturilor si Gospodariei Drumurilor: (Anticamera ministrului Vasile Ursu)

— Solicitarea se inregistreaza si se da spre examinare ministrului. El urmeaza sa stabileasca pasii…

«Veniti la minister»

(721–010) Ministerul Sanatatii:

— Vreau sa relatez despre cazul unui medic corupt…

— Si cu ce va putem ajuta? Veniti la minister si va prezentati dupa care vedem cu ce va putem ajuta. Sau ati putea merge la medicul sef.

«Numar gresit»

(250–311) Ministerul Culturii: Numarul format apartine Departamentului Probleme Speciale ale Aparatului Guvernului.

«Neajunsurile vor fi inlaturate»

(252–333) Ministerul Apararii:

— Neajunsurile vor fi inlaturate. Persoanele vinovate vor fi pedepsite.

«Aici e unitatea de garda»

(228–322) Ministerul Dezvoltarii Informationale: (la telefon, persoana de servici)

— Nu e «Linia fierbinte»! Ati sunat la unitatea de garda. (Solicitatat sa ne dea un numar de la «Linia fierbinte», ne–a declarat ca nu detine un astfel de numar.)

«Daca aveti incredere in noi…»

(250–423) Ministerul Reintegrarii:

— E «Linia fierbinte» a ministerului…?

— Nu, nu, nu! A Ministerului Reintegrarii? Da, da, da!

— Care sunt masurile pe care le intreprindeti?

— Sa vedem mai intai problema si apoi stabilim masurile!

— Nu sunt sigura…

— Daca aveti incredere in noi, faceti publica! Daca nu…

«Sunati la CCCEC»

(214–111) Ministerul Administratiei Publice Locale: (la telefon, ministrul Valentin Guznac)

— Buna ziua. «Linia fierbinte»?

— Da, va ascult!

— E un caz de coruptie.

— E mai bine sa sunati la CCCEC…

«Ei, dap' clar»

(574–174, 275–576) Serviciul Vamal: (la telefon ofiterul de serviciu)

— Ma ajutati sa rezolv un caz de coruptie?

— Da, vom incerca!

— Ma indoiesc, daca merita sa il fac public sau nu…

— Ei, dap' clar ca face…

— Soferii au solicitat bani atunci cand traversam frontiera ca sa se imparta, cred eu, cu vamesii…

— Spuneti concret! Daca i–ati dat in mana, da… daca nu…

«Concretizati ca sa stiu pe cine sa pedepsesc»

(259–675) Serviciul Graniceri: (La telefon capitanul Lotca)

— Da da, spuneti ce vi s–a intamplat! La care anume frontiera vi s–a intamplat? Concretizati ca sa stiu pe cine sa pedepsesc!

«Reveniti»

(403–151) Biroul National de Statistica: (La telefon «persoana responsabila»)

— Reveniti daca considerati ca merita sa faceti public acest caz de coruptie.

«Veniti la noi»

(257–257) CCCEC: (La telefon ofiterul de serviciu)

— Trebuie sa veniti cu copia buletinului pe str. Stefan Cel Mare, 198. Spuneti ofiterului de serviciu ca ati dori sa declarati un caz de coruptie. Daca doriti anonimat, acesta va este garantat.

«Ne putem intalni unde doriti»

(272–426) Agentia pentru Silvicultura «Moldsilva»: (La telefon «persoana care raspunde de aceste chestiuni»)

— Alo, pot sa relatez un caz de coruptie?

— Numaidecat. Putem sa ne intalnim daca doriti (n.r.  rade). Ne putem intalni unde doriti, cu mare placere.

«Eroare»

(222–269) Curtea Suprema de Justitie: (Anticamera)

— Aici e anticamera, nu e «Linia fierbinte»…

(Ridica Vasile Gutu)

— Alo, linia fierbinte?

— Aici e Curtea Suprema de Justitie. Va prezentati, va rog, sau care e problema?

— Un judecator mi–a cerut mita…

— Eu cred ca daca e un caz de coruptie, apelati la organele de drept. Curtea Suprema de Justitie judeca doar.

— Aveti la Curte o linie fierbinte? Am gasit numarul pe site–ul Guvernului.

— Pe site–ul guvernului? Cred ca e o eroare… Nu, nu e linia fierbinte.

«Nu ati spus nimic»

(223–135) Procuratura Generala:

— Nu ati spus nimic si deja vreti masuri…

— Un procuror ne–a solicitat bani prin intermediul avocatului…

— Foarte bine. Asta e de competenta noastra. Trebuie sa examinam legalitatea actiunilor acestui procuror.

«Nu ne ocupam de coruptie»

(239–625) Serviciul de Informatii si Securitate:

— Noi ne ocupam doar de securitatea statului. Referitor la coruptie, sunati la linia fierbinte la CCCEC, organul autorizat.

«Doar la Procuratura»

(277–438) Judecatoria Economica de Circumscriptie: (Anticamera)

— Cazuri de coruptie doar la Procuratura Anticoruptie, noi ne ocupam doar de examinarea cauzelor intre agentii economici.

«Nu stiu despre coruptie…»

(251–346) Agentia Nationala pentru Reglementare in Telecomunicatii si Informatica:

— Linia fierbinte a fost initiata pentru a comunica neregulile din domeniul telecomunicatii. Nu stiu despre coruptie… Daca ati decis sa faceti acest lucru public, putem inregistra cererea dvs. Anterior, ni s–a vorbit despre nereguli, dar nu stiu daca acest caz poate servi drept exemplu pentru coruptie…

Peste cateva zile am revenit la «Liniile fierbinti» din aceeasi lista. Ne–am prezentat in calitate de reporter la Ziarul de Garda si am incercat sa aflam cat de des sunt utilizate aceste «Linii fierbinti».

«Nu oricare cetatean are acces liber la ministru»

Ministerul Administratiei Publice Locale, ministrul Valentin Guznac:

«Saptamana trecuta ne–a telefonat cineva si a intrebat care vor fi actiunile mele. I–am propus sa se adreseze la CCCEC», ne–a spus ministru Guznac anuntandu–ne ca apelul nostru la «Linia fierbinte» era al doilea in acea zi. «Ei, odata ce ati telefonat aici, nu mai puteti pune la indoiala», ne–a spus ministrul Guznac cu referire la faptul ca el este persoana responsabila de «Linia fierbinte». «Stiti ca nu oricare cetatean are acces liber la ministru…» Intrebat daca este remunerat suplimentar pentru activitatea sa la «Linia fierbinte», el a spus ca este remunerat in conformitate cu legislatia.

«De la dispozitia Guvernului, doar trei apeluri»

Ministerul Industriei si Infrastructurii, viceministrul Vasile Mamaliga:

«S–a cautat un numar liber atunci cand a aparut dispozitia Guvernului de a avea o linie fierbinte. Asa am devenit eu responsabil. Dar de cand exista linia asta fierbinte, am primit doar trei apeluri telefonice, daca e sa–l includ si pe al dvs.»

«Zilnic 45—50 de persoane»

Ministerul Sanatatii, Vladimir Carp:

«Zilnic, la »Linia fierbinte« telefoneaza 45—50 de persoane», aflam la «Linia fierbinte» de la Ministerul Sanatatii. «Incercam sa solutionam aceste probleme. Linia functioneaza 24 din 24 de ore». Tot aici aflam ca acest numar de telefon este mediatizat.

«"Gruziti" la vama»

Serviciul Vamal, ofiter de serviciu, Victor Suceveanu:

«Nu se suna prea des. Da, avem si o persoana responsabila. In curand va fi instalat o alta linie fierbinte. De multe ori solicitantii ne spun ca i–au »gruzit« in vama. Dar de multe ori sunt implicati nu numai vamesii, ci si granicerii sau reprezentanti ai altor institutii».

«Nu s–a adresat nimeni»

Ministerul Culturii, secretara:

Numarul de telefon al «Liniei fierbinti» de la Ministerulu Culturii, afisat in lista de pe site–ul Guvernului, apartine, de fapt, Departamentului Probleme Speciale ale Aparatului Guvernului. In anticamera acestui minister aflam ca exista o «Linie fierbinte», doar ca, in ultimul timp, nu s–a adresat nimeni. Responsabila de linie este secretara.

«Rar»

Comisariatul de Politie, Centru:

La numerele de telefon ale «Liniei fierbinti» din cadrul Ministerului Afacerilor Interne nu raspunde nimeni. Doar la Comisariatul de Politie Centru, aflam ca «Linia fierbinte» a acestei institutii este apelata destul de rar…

N.R.  Dupa ce am telefonat la toate «Liniile fierbinti» din lista, il contactam din nou pe Oleg Rotaru, sef–adjunct al Aparatului Guvernului, ca sa aflam cine e responsabil de faptul ca numerele de telefon nu reprezinta, nici pe departe, «Liniile fierbinti». «Au fost numite persoane responsabile pentru buna functionare a liniilor din cadrul acestor institutii. Acestea ar trebui sa poarte raspundere», a spus Rotaru, mirat de faptul ca numerele sunt fictive. «Va fi un semnal pentru noi. Vom solicita aceste numere din nou».

Viorel Furdui, expert IDIS «Viitorul» ne–a spus ca nu exista un cadru normativ care ar reglementa functionarea acestor «Linii fierbinti». «Dar am putea pune in discutie modul de functionare a acestor linii. Se presupune ca, la celalalt capat al firului, ar trebui sa raspunda cineva. »Liniile fierbinti«, insa, sunt formale, iar de aici am putea deduce ca si activitatea celor responsabili e la fel. »Liniile fierbinti« presupun accesul cetatenilor la informatie sau la o consultare. In acest caz, daca nu functioneaza, persoana responsabila trebuie trasa la raspundere disciplinara».

Anastasia NANI


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com