Intre Guvern si beneficiari, ajutoarele umanitare
Din cauza secetei, familiile cu venituri mici
Potrivit siteului www.tender.gov.md, din septembrie 2007 si pana in prezent, R. Moldova a primit prin intermediul Agentiei Rezerve Materiale, Achizitii Publice si Ajutoare Umanitare (ARMAPAU), ajutoare materiale pentru depasirea consecintelor secetei, in suma de aproape 31 milioane lei. Potrivit lui Ion Turcan, directorul general ARMAPAU, pana la 6 februarie 2008, din cantitatea totala de ajutoare umanitare, (vezi caseta 1), au fost distribuite cca 2 622 tone.
«Ajutoarele (faina de grau, cartofi proaspeti, orez si lapte praf) au fost distribuite conform planurilor aprobate de catre Comisia interdepartamentala pentru ajutoare umanitare (CIPAU), beneficiari fiind azilurile de batrani, centrele de plasament pentru copii si persoane cu disabilitati, internate psihoneurologice, societati ale invalizilor etc, in total, peste 218 institutii» se arata in raspunsul ARMAPAU catre Ziarul de Garda din 6 februarie 2008.
Solicitat sa ne indice exact care au fost beneficiarii finali ai ajutoarelor umanitare, directorul ARMAPAU
Vizitand
Ajutoare «pastrate», putrezite si apoi distribuite
La 11 octombrie 2007, Romania a acordat cetatenilor R. Moldova asistenta materiala pentru atenuarea consecintelor secetei din vara trecuta. Lotul de ajutor umanitar a constat din 600 tone faina de grau, 1500 tone de grau alimentar, 400 tone de cartofi proaspeti si 40 tone de lapte praf. Ajutoarele au fost stocate la depozitele ARMAPAU, o comisie speciala urmand sa intocmeasca listele institutiilor care urmau sa primeasca produsele acordate de Romania.
Centrul de reabilitare socialmedicala pentru persoane in etate si disabilitati «Renastere» din orasul Rascani, este unul dintre beneficiarii ajutoarelor umanitare oferite de statul roman. Directoarea centrului, Ludmila Tanasoglova
«Cartofii erau putrezi, curgea apa urat mirositoare din ei»
De Anul Nou, cartofi asteptati din octombrie
Ludmila Tanasoglova
Ea spune ca din sacii cu cartofi curgea «suc de cartofi»,
deja. «Am chemat
Aceeasi situatie
«Legumele erau aproape putrede. Ei, dar in orice caz multumim si de atata. Ca sa nu se strice ceilalti cartofi,
Facerea de bine
Pana a fi distribuiti catre beneficiari, cartofii au fost pastrati la baza de depozitare a ARMAPAU, in cadrul combinatului «Liman». Constituit in 1946, depozitul a fost o subdiviziune secreta a Sovietului Komisarilor Norodnici al Uniunii Sovietice si tocmai in 1992, conform unui decret prezidential, a fost inclus in sistemul pastrarii rezervelor de stat ale Republicii Moldova. Principala activitate a combinatului este acumularea, stocarea si pastrarea ajutoarelor umanitare transmise in adresa statului.
Directorul combinatului «Liman» Nicolae Cornegruta, a declarat pentru Ziarul de Garda ca legumele oferite de statul roman erau «bunicele». «Oricum, nu erau mai rai decat cartofii nostri care se comercializeaza in Piata. Ajutoarele sub forma de cartofi au venit la in luna octombrie. Noi nu incasam plati pentru faptul ca depozitam si pastram ajutoarele umanitare. Institutiile carora li se ofera ajutoarele singure trebuie
Surse din cadrul aceleiasi institutii, solicitand anonimatul
Cartofi pentru cei cu surplusuri
Printre cei care au primit 200 de kg de cartofi se numara si Scoala de Meserii nr. 10 din or. Briceni. Alexandru Burdujan, directorul institutiei
Potrivit expertului economic IDIS «Viitorul», Viorel Chivriga, organele care efectueaza administrarea si coordonarea activitatii de receptionare si distribuire a ajutoarelor umanitare sunt ARMAPAU, comisia interdepartamentala pentru ajutoarele umanitare, comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare si comisiile specializate. «In opinia mea, tot ce este legat de ajutoarele umanitare constituie subiecte destul de sensibile si necesita a fi analizate cu atentie. Privitor la actiunile sau inactiunile organelor care efectueaza administrarea si coordonarea activitatii de receptionare si distribuire a ajutoarelor umanitare, este dificil sa vii cu calificari, din simplul motiv ca, nu exista o transparenta totala asupra beneficiarilor finali» a mentionat expertul.
Solicitat de Ziarul de Garda, seful directiei Ajutoare Umanitare din cadrul ARMAPAU, Mihail Malic a mentionat ca pana in prezent la Agentie nu au parvenit plangeri din partea beneficiarilor referitoare la calitatea ajutoarelor umanitare.
Intrebat de ce calitate au fost ajutoarele umanitare oferite de statul roman, Mihail Malic a declarat ca absolut toate loturile de ajutoare care sunt oferite R. Moldova, fie in adresa statului sau a formatiunilor obstesti, inainte de a fi introduse in tara trebuie sa detina un set de documente, inclusiv acte cu privire la originea, calitatea, inofensivitatea lor sanitara, etc. «Eliberam autorizatie pentru import numai dupa ce ne incredintam in inofensivitatea ajutoarelor. De fapt,
Seful Directiei Ajutoare Umanitare a confirmat faptul ca cartofii oferiti de Romania au fost pastrati in depozitele combinatului «Liman». «Cat priveste cartofii, atat din Romania, si mai ales cei din Turcia, au fost incarcati in masini pentru a fi trimisi spre R. Moldova imediat ce au fost culesi in camp. Cartofii din Romania veneau de la Harghita din Transilvania, si va dati bine seama ca din pamantul cald au fost incarcati in saci, pastrati vreo saptamana in masina, apoi transportati in alt mediu de temperatura. Evident ca atunci cand au fost descarcati cu sacii in depozit, numaidecat
Oficial, ajutoarele
Pentru distribuirea cartofilor oferiti de Romania a fost creat un grup de lucru din care faceau parte viceministrul Educatiei, Valentin Crudu, angajati ai Ministerului Protectiei Sociale si Familiei, Administratiei Publice Locale, de la ARMAPAU si SANEPID.
Potrivit lui Mihail Malic, tinand cont de faptul ca vremea de afara se racea, grupul de lucru
Potrivit studiului «Identificarea victimelor secundare a consecintelor secetei
Guvernul, ocolit de donatori
Amintim ca unele organizatii internationale si guverne straine cum ar fi UNDP si SUA au hotarat sa distribuie ajutoarele independent, «ocolind» ARMAPAU.
Solicitata de Ziarul de Garda, Ambasada SUA mentionat ca independent
Solicitata sa ne explice in ce mod Guvernul SUA a conlucrat cu Guvernul R. Moldova pentru a distribui ajutoarele umanitare si cit de deschise si operative au fost autoritatile R.Moldova, Ambasada SUA a mentionat «Nu am lucrat cu Guvernul Moldovei pentru a distribui ajutoarele. Noi am informat Guvernul Moldovei despre ceea ce facem, dar am luat deciziile privitor la beneficiari independent».
Si PNUD Moldova a distribuit ajutoare, ocolind ARMAPAU, dar incluzand
mai multe institutii locale si internationale in procedura
de identificare a victimelor secetei si a necesitatilor
acestora. «Beneficiarii care au primit toamna trecuta seminte
de grau, fertilizanti si motorina, in total aproximativ
20 mii 500 de familii de fermieri, au fost identificati
si selectati de catre Ministerul Agriculturii si Industriei
Alimentare, care este partenerul de implementare a proiectului
ONU «Acordarea asistentei de urgenta si a asistentei
tehnice in depasirea crizei secetei". Beneficiarii au fost
selectati de catre o comisie creata la nivel de comunitate,
dupa care lista acestora a fost aprobata de comisii similare
formate la nivel raional si national. Pachetele umanitare
au fost distribuite in 18 raioane din republica, care
au fost identificate ca fiind cel mai grav afectate de seceta
din vara anului 2007,
500 pe hartie, 50 in realitate
«Pierderea» cartofilor oferiti de statul roman in vederea
atenuarii consecintelor secetei nu a fost singura incalcare
pe care descoperita in activitatea ARMAPAU. Dupa o cercetare
mai amanuntita a informatiei plasate pe
Spre exemplu, potrivit siteului www.tender.gov.md, comuna
Romanesti,
Aceeasi situatie
La CeadarLunga am descoperit ca o institutie a primit
de 10 ori mai putini catofi de cat era indicat pe site.
Spre exemplu, potrivit tender.gov.md, Centrul de reabilitare
pentru copiiinvalizi din mun. Comrat a primit din partea
ARMAPAU 500 kg de cartofi. In realitate, institutiei
Solicitat sa comenteze inexactitatile plasate pe
Mentionam ca in raspunsul sau din 6 februarie 2008, directorul
general ARMAPAU, Ion Turcan, a fost cel care
«Pedepsiti» in conformitate cu legislatia in vigoare
Solicitat sa comenteze cine ar trebui sa raspunda pentru sutele de kg de ajutoare umanitare pierdute, si cine ar trebui sa traga la raspundere autoritatile pentru aceste pagube cauzate, expertul IDIS«Viitorul» a mentionat ca problemele legate de ajutoare umanitare sunt reglementate de Legea cu privire la ajutoarele umanitare acordate R. Moldova (din 2002) si regulamentul respectiv adoptat de catre Guvern. "Conform legii, repartizarea ajutoarelor umanitare, nu se face de catre o persoana, ci de catre un organ colegial o comisie, grup de lucru etc. Iar, incalcarea modului de pastrare, evidenta si repartizare a ajutoarelor umanitare, poate duce la aplicarea pedepselor "in conformitate cu legislatia in vigoare», dupa cum se mentioneaza in legea data. Astfel, in acest caz, daca se face o ancheta si se constata vinovatia unor functionari in taraganarea solutionarii problemelor date si in cauzarea unor prejudicii, atunci, fata de astfel de persoane, dupa caz, poate fi aplicata diferite tipuri de raspundere juridica: disciplinara, materiala, administrativa si penala. Tipul si forma raspunderii depinde de gravitatea cauzei, vinovatia, marimea prejudiciului etc. In special, din punct de vedere juridic si in dependenta de fiecare caz concret, actinile sau inactiunile culpabile ale persoanelor implicate, pot fi calificate ca neglijenta in serviciu, abuz in serviciu etc» a specificat Viorel Chivriga.
Diana RAILEAN
Acest articol apare cu sustinerea programului Consolidarea Capacitatii de Monitoring a Societatii Civile in R. Moldova (CCMSCM), finantat de Guvernul SUA prin intermediul Corporatiei Provocarile Mileniului si administrat de Agentia SUA pentru Dezvoltare Internationala (USAID). CCMSCM este implementat de Academia pentru Dezvoltare Educationala (AED), cu suportul tehnic din partea Consiliului pentru Cercetari si Schimburi Internationale (IREX). Opiniile exprimate in material apartin autorului si nu reflecta neaparat punctele de vedere ale USAID, AED sau IREX.