NUMAI DORUL LUI nul SPUNE
NIMANUI
Pe 14 martie 2008 Mihai Dolgan a implinit 66 de ani
In noaptea de 16 martie, Mihai nea lasat sa meditam in singuratate: de ce plang chitarele si de ce un artist «dorul lui nul spune nimanui». Regele legendei «Noroc» a plecat sa asculte vioara in Paradis. Pace si Dumnezeu sa te aseze cu dreptii la Portile Raiului, unde sta floarea soarelui, Mihai. Lacrimile noastre, iubirea noastra si dorul nesfarsit sati tina de cald acolo unde esti acum
18 martie 2008
LEGENDA
se numeste NOROC
«Noroc»ul a fost produsul unui
timp marcat de evenimente precum razboiul din Vietnam, miscarea
hippie in Occident, festivalul de la Woodstock, din 1969.
Muzica devenise in acea perioada o forma de protest.
In imperiul sovietic, dar si in statele intregului lagar
socialist, se incercau diferite modalitati de rezistenta impotriva
procesului de deznationalizare. Identitatea nationala era furata
si inlocuita cu sloganul «moi adres ne dom i ne ulita,
moi adres sovetski soiuz». Acum, dupa patru decenii de la acel
inceput fulminant al formatiei «Noroc», putem afirma
cu certitudine ca ei au fost cei care au spart
tiparele in intreg spatiul sovietic. «Aparitia "Noroc"ului
a insemnat foarte mult. A fost un moment adecvat unei
realitati, indiferent daca era in URSS sau in Occident. Mijloacele
de informare moderne, in special radioul de la noi,
radio Romania si «Europa Libera», au rupt frontierele.
Nu se mai putea tine omul si sufletul lui inchis in niste
spatii imprejmuite cu sarma ghimpata. Mihai Dolgan si formatia
sa au avut curajul sa faca ceea ce credeau ei ca trebuie.
Mare indrazneala pentru 196770, un curaj dea dreptul
sinucigas! Chiar daca temerarii din formatie au avut probleme mari,
fiind impusi sa emigreze din Moldova. In alte republici sovietice
acesti inaintemergatori au fost intampinati cu entuziasm,
au fost bineveniti pentru ca toti vroiau acelasi lucru: sa traiasca
intrun timp real si nu in unul
impus, cenzurat. «Muzica lor era simbolul libertatii, ei promovau,
primii in muzica, imaginea unei constiinte libere», spune
pictorul Mihai Tarus. «Noroc»ul a fost
acel model de rezistenta prin cultura, care ia marcat
tineretea acestui artist plastic. Dar si pe a unei generatii
intregi.
Stil «BEAT» de cea mai buna calitate
Nasterea «Noroc»ului la Chisinau, in RSS
Moldoveneasca, in perioada cand in Anglia se producea
revolutia «Beatles», succedata de «Rolling Stones»,
a fost un eveniment de rasunet. In Romania acelor
ani erau in voga formatiile «Rosu si Negru», «Mondial»,
«Sincron». In Uniunea Sovietica se producea pe atunci
«Poiuscie ghitari», apoi au urmat cei de la «Pesneari».
«Noroc»ul, insa, a venit sa sparga
tiparele. Acum, se aud voci care afirma ca ei au imitat
formatia engleza «The Beatles». E adevarat, «noroc»osii
aveau in repertoriu cateva piese straine, dar formatia interpreta
preponderent compozitiile lui Mihai Dolgan. Acel stil se numea
«beat», astfel il «poreclisera» tinerii
de atunci, fanii formatiei. «Noroc»ul
a fost trupa cea mai interesanta, foarte originala prin stilul
de interpretare. Si «Poiuscie ghitari» era o formatie
care se impusese, dar muzica acestora era mai seaca, ei nu au putut
scapa de nuanta «ruseasca». Pe cand «Noroc»
putea sa cante in orice tara, fiind perceputa ca o formatie
universala, si nu ca una eminamente moldoveneasca. Ca stil
si ca aranjament muzical, creatia lor corespundea din toate
punctele de vedere stilului «beat» , de foarte
buna calitate. Fenomenul sa produs, precum afirma
mai multi admiratori ai trupei, pentru ca Mihai Dolgan si Victor
Rusnac au avut curajul (in anul 1967, in odiosul imperiu
sovietic!) sa bata pe la mai multe usi, sal convinga
pe Alexandr Fediko, directorul de atunci al Filarmonicii,
si infruntand toate cataclismele, sa inregistreze o formatie
vocalinstrumentala de tip «beat» in RSSM.
La Chisinau, mai aproape de Europa. Cei de la Comitetul
Central erau tot mai ingrijorati. Ei nu doreau sa se produca
o revolutie, sa vina «Noroc»ul
si sa incinga spiritele prin muzica sa. Concertul de la Odesa,
apoi cel de la Dnepropetrovsk, cand Filarmonica a fost
inconjurata de politisti calari pe cai, in vreo trei
randuri, cand a fost scoasa armata ca sa linisteasca
multimea ca un talaz zecile de mii de fani
nu puteau sa treaca fara urmari. Ceva asemanator nu sa mai
produs in Moldova, dar nici in Uniunea Sovietica. Si a urmat
exilul, la Tambov. Era periculos, situatia putea sa scape
de sub controlul ideologilor sovietici. «DE CE PLANG
CHITARELE» iata doar un rand, din cauza caruia
ansamblul «Noroc» putea fi
trebuia sa fie
si a fost interzis. Pentru ca cei de la CC sau intrebat,
la randul lor: «De ce, tovarasi, chitarele lor
PLANG? Dupa cine plang? De ce nu canta? De ce nu se bucura
de viata pe care o traim?». De fapt, aceasta
intrebare («De ce plang ghitarele?») ar fi trebuit
sa sio puna guvernantii de atunci.
Asa cum se intreaba parintii de ce plang copiii. Poate
le este foame? Trebuie schimbate scutecele? Au pierdut o jucarie?
Sau ratacit cumva? Guvernantii, insa, au gasit
o solutie simpla: ca sa nu se auda plansul,
trebuie sa nu mai existe cel care plange! Si au decis
ca moldovenii nu mai au dreptul la
«Noroc».
Explicatia apartine lui Mihai Stefan Poiata, scriitor, ziarist, autorul
si prezentatorul emisiunii muzicale «Orizont Club».
Exista voci care afirma ca exilul formatiei la Tambov are
o alta explicatie. Venitul fabulos pe carel aduceau
cei 11 membri ai «Noroc»ului era egal cu tot
ce realizau celelalte colective artistice luate impreuna. Cei de la «Rosskontert»
nu stateau chiar degeaba. Cum altfel poate fi explicat faptul
ca, desi erau la Tambov, pe afisele lor scria «Rosskontert»,
iar banii din vanzarile de bilete se varsau in punga
acestei institutii?! De aici si insistenta de a schimba
denumirea, vechea denumire nu mai putea fi utilizata. Era
periculos. Fenomenul «Noroc» avea o rezonanta enorma,
un ecou fantastic, care trezea din amortire sutele de mii
de oameni dornici de libertate. Iar celor de la conducere
nu le convenea deloc aceasta revolutie ideologica provocata
de «Noroc». Astfel, formatia a fost desfiintata
cu tot cu denumire. Acum, cand au trecut patru decenii,
e trist sa constatam ca legenda «Noroc» e ceva
despre care e placut sa ne amintim, dar nimic nou nu ne mai
poate astepta. « Noroc» apartine memoriei unei generatii.
Noi nu am avut un guvern in exil
Exilul lor, de fapt, a insemnat desfiintare. Soarta acestei trupe care a revolutionat atat de mult tinerii din spatiul URSS nu a putut sa fie precum cea a tapiseriilor Jangelloniene. Cazul este unul fara precedent in istorie si atesta o proba de curaj, de patriotism de cea mai inalta speta. Cele 136 de tapiserii somptuoase de Arras, comandate de regele Sigismund in anul 1571, au fost salvate de guvernul polonez aflat in exil. In anul 1939, cand germanii au trecut hotarul Poloniei, tapiseriile se aflau in castelul Wawel din Cracovia. Custodele lea impachetat in 70 de cutii metalice si lea imbarcat pe un slep ce plutea pe Vistula cu destinatia Kazimiers. Langa Liublin, slepul a fost bombardat. Incarcatura a fost mutata in camionete si transportata spre Romania. Apoi a calatorit cu vaporul pana in Italia. Vaticanul a refuzat, din motive politice, sa adaposteasca tapiseriile. Acestea au fost redirectionate spre Franta, unde au stat ascunse pana in 1940. Acesta ar fi putut insemna sfarsitul lor, dar exilatii polonezi au ajutat sa fie incarcate si duse in Anglia, unde au fost luate in grija de guvernul polonez aflat in exil. In 1940 sa asigurat transportarea lor spre Canada, cu un vapor polonez, Battory. Noi nu am avut un guvern in exil care sa fi asigurat salvarea acestei formatii minunate, a carei existenta a fost atat de scurta
Marile valori au nevoie de protectori. Astfel, suisul «Noroc»ului a fost oprit de ghinionul vremurilor. Dar a ramas muzica lor minunata, imaginea de libertate si actul temerar pe care lau oferit. Pe strazile statului independent numit Republica Moldova trece Mihai Dolgan, omul care la 1967 vorbea o romana impecabila, un filosof, un artist posedat de creatia sa. Omul care, pentru perioada numita Uniunea Sovietica, a oferit un model de mare curaj si care, in istoria culturii RSSM, a avut un rol capital. Caci a facut o revolutie cu formatia «Noroc»!
Antonina SARBU
(Articol publicat in revista VIP Magazin, aprilie 2007)