Nr. 172 (20 martie 2008)


 Investigatii

In serviciul statului, partidului si al familiei
Doar 5 ore pe luna si doar in raza Chisinaului — atat poate calatori un deputat cu masina statului, potrivit regulamentelor interne ale Legislativului Continuare 

Figuri gonflabile la 
Casa Nationalitatilor
«Casa Nationalitatilor» din R. Moldova tine sub acoperisul sau tot mai putine etnii Continuare 

In serviciul statului, partidului si al familiei

RM A, RM G si RM P 

Doar 5 ore pe luna si doar in raza Chisinaului — atat poate calatori un deputat cu masina statului, potrivit regulamentelor interne ale Legislativului. Cu toate acestea, automobilele cu numere de inmatriculare ale Parlamentului pleaca in fiecare vineri, spre raioanele si satele din care provin deputatii comunisti, revenind in garaj, cu tot cu alesii poporului, abia peste trei zile — luni seara.

RM A 140 — 14 martie 2008, masina Primariei Balti parcata sub indicatorul «parcare interzisa» la magazinul MEXX
Devizul de cheltuieli al Parlamentului pentru 2008 se pare ca incurajeaza calatoriile «acasa», deoarece prevede 4 560 000 lei pentru intretinerea masinilor din baza auto, ceea ce ar insemna circa 4 tone de combustibil pentru un cap de deputat. Economistii spun ca o asemenea cantitate ar fi suficienta ca fiecare alegator sa se plimbe macar o jumate de ora pe an cu masina Parlamentului.

Si la Guvern masinile sunt bine alimentate pentru vizite «in teritoriu». Pentru cele 68 de automobile din baza auto a Aparatului Guvernului in 2007 s–au cheltuit peste 2 mil. de lei, sau aproximativ cate 35 mii de lei de fiecare.

Pe parcursul ultimelor saptamani, am surprins automobile cu numere de inmatriculare RM P si RM G in diverse spatii departe de a fi in misiuni de serviciu: seara, in fata magazinelor de bijuterii, dimineata — in fata hotelurilor, la amiaza — pe la constructii, piete, scoli, in ajun de 8 martie — pe la florarii. Aceste date confirma supozitiile ca functionarii de stat folosesc automobilele in scopuri personale si de partid.

RM P 071 — 29 februarie 2008, inainte de orele 8.00,  automobilul Parlamentului la hotelul «Codru»
Expertul IDIS «Viitorul», Viorel Furdui, sustine ca «destinatia principala a autoturismelor de stat este asigurarea exercitarii eficiente a atributiilor persoanelor cu functii de raspundere care activeaza in interes public si in acest sens au nevoie de a se deplasa pe teritoriul R. Moldova. Aceste automobile pot fi utilizate doar in interes public si nicidecum in interes personal sau, cu atat mai mult, in interes de partid. Totodata, daca o persoana cu functii de raspundere are nevoie de un autoturism pentru a se deplasa in interes privat, o poate face doar din cont propriu, compensand cheltuielile, inclusiv benzina, amortizarea, reparatia. Este un lucru clar pentru toata lumea».

Mii de lei «arsi» spre bastina deputatilor comunisti

Daca un deputat PCRM suna vineri la garajul Parlamentului ca sa solicite o masina pentru a se deplasa in teritoriu, acestuia i se oferi un automobil. In acelasi timp, unui deputat din opozitie i se raspunde, de obicei, ca toate autoturismele sunt plecate sau ca limita sa de 5 ore s–a epuizat.

Deputatul PCRM Valeriu Calmatui, bunaoara, pleaca in fiecare vineri acasa, la Ungheni, cu Volga parlamentara. «Vineri comand, spun la ce ora am nevoie si plec», explica deputatul. De fapt, alesul poporului zice ca merge in fiecare zi de vineri la Ungheni, pentru a solutiona problemele cetatenilor. «De vineri pana luni lucrez in teritoriu», afirma el, chiar daca unghenenii spun contrariul. Vicepresedintele r. Ungheni, Anatol Arhire, isi are oficiul la Executivului raional, alaturi de cabinetul «din teritoriu» al deputatului Calmatui. Arhire zice ca deputatul vine acolo «doar in zilele de luni».

RM G 017 — in ajun de 8 martie 2008, automobilul Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare la florarie
«Cu masina Parlamentului plec si revin din raion», spune Calmatui. Pana la Ungheni sunt 125 km. Vineri, masina il lasa pe deputat si se intoarce la Chisinau. Luni, automobilul se duce dupa Calmatui si il aduce la Chisinau. O Volga consuma aproximativ 12 l de benzina la o suta km. Deci, pentru cei 500 km se consuma saptamanal 60 l de benzina, aproximativ 800 de lei. Pe luna — 3200 lei. Cheltuielele sunt si mai mari atunci cand un deputat traieste tocmai la Ocnita sau in alte localitati ale R. Moldova.

Chiar daca la un automobil sunt repartizati mai multi deputati, de cele mai multe ori Calmatui pleaca la Ungheni de unul singur. «Daca vor, pot sa mearga si altii. Daca vor, merg, daca nu vor, nu merg», opineaza acesta.

Orele — reduse pentru opozitie, lungite pentru deputatii PCRM

Ceilalti deputati spun ca sunt nevoiti sa renunte la utilizarea automobilului. «Eu sunt de la Calarasi, Calmatui de la Ungheni», spune deputata Valentina Cusnir, careia i–a fost repartizata aceeasi masina pe care o gestioneaza si Calmatui. «Nu pot merge si eu acasa pentru ca deputatul Clamatui merge cu sotia, cu familia. Asi vrea si eu sa iau sotul, dar nu mai are loc in masina», afirma ea. Cusnir mai spune ca vineri, cand toate masinile sunt in teritoriu, de cele mai multe ori deputatii din opozitie nu mai au acces la automobile. «Deputatii comunisti se duc vinerea la bastina pe banii Parlamentului, ca luni dupa masa, masinile sa plece dupa ei, in timp ce eu vizitez vreo trei raioane din bani proprii, sotul fiindu–mi sofer».

Regulamentul, ascuns de legislatori

Situatii similare ne–au relatat si alti deputati din opozitie, Igor Klipii, Valentina Stratan, Leonid Bujor, Oleg Serebrian, Vladimir Filat. Cu toate ca li s–a vorbit despre o limita de 5 ore in utilizarea masinilor Parlamentului, niciunul dintre ei nu a vazut un regulament oficial, in care acest fapt sa fie stipulat. Klipii, de exemplu, spune ca de fiecare data cand suna la Baza Auto ca sa ceara o masina pentru deplasare, i se spune ca a depasit limita. «Se pare ca doar deputatii comunisti nu depasesc niciodata limitele», afirma deputatul. Si Gheorghe Susarenco, deputat AMN, spune ca in raioane se deplaseaza cu propria masina si benzina cumparata pe banii sai. Cat despre deputatii PCRM, care utilizeaza masini de stat in scopuri private, Susarenco spune: «Nu am auzit ca alti deputati sa ajunga prin sate, acasa, cu masina Parlamentului. Nu e secret ca acest privilegiu il au doar cei din PCRM».

L–am solicitat si pe Nicolae Bondarciuc, deputat PCRM, sef al Comisiei parlamentare pentru politica economica, buget si finante. Pentru ca e sef de comisie, i–a fost repartizat un automobil. «Am masina cu care lucrez. Dimineata ma aduce, seara ma duce. Merg in deplasare prin tara. Impart masina cu alti colegi, daca e necesar», afirma Bondarciuc, chiar daca deputatii din opozitie, din aceeasi comisie, spun contrariul. Intrebat daca stie cata benzina consuma, deputatul a raspuns: «Economisim», dupa care a adaugat: «Incercam sa nu depasim limitele».

La aceeasi intrebare, un alt deputat PCRM, Gheorghe Popa, vicepresedintele Comisiei parlamentare pentru politica economica, buget si finante, ne–a raspuns: «Nu ma plang, baietii lucreaza bine. Masina o utilizez la fel cum o utilizeaza si alti deputati».

Chiar daca deputatii comunisti nu recunosc ca in zilele de vineri utilizeaza automobilul Parlamentului ca sa ajunga la bastina, Vasile Braguta, seful Bazei auto a Parlamentului nu neaga acest fapt: «D'apoi au casa acolo! Ce sa faca ei cu gospodariile? Sa le paraseasca?» — s–a exprimat el, adaugand: «Da… asa e la ei», cu referinta la limita de 5 ore pentru utilizarea automobilului doar in mun. Chisinau. Pentru ca l–am contactat intr–o zi de vineri, pe la 15.00,  l–am intrebat cate masini erau la acel moment in garaj. «Sunt… sunt…», a repetat el. «Ei, sunt asa, ca vinerea, vreo patru», a raspuns Braguta nesigur. Amintim ca baza auto a Parlamentului are in gestiunea sa 70 de autovehicule. «Stiu ca trebuie sa ii ajut pe toti», a mai spus seful Bazei auto, dand de inteles ca nu tine partea comunistilor si nici a opozitiei.

Timp de cateva saptamani am surprins automobile cu numere de inmatriculare RM P si RM G in diferite spatii departe de a fi in misiuni de serviciu. La 14 februarie, de Ziua Indragostitilor, automobilul RM P 027 era parcat in fata unui magazin de bijuterii din aur, pe la 19.00.  O alta masina a Legislativului, cu numere de inmatriculare RM P 071, a fost vazuta in luna februarie, aproape zilnic, pe la 7 dimineata, in fata hotelului Codru. Automobilul cu numerele de inmatriculare RM P 011 se afla la 29 februarie in fata sediului PPCD. La 14 martie, masina RM P 008 a stationat ceva timp in fata Casei Presei.

Si masinile Guvernului pot fi vazute frecvent in locuri care nu sugereaza neaparat indeplinirea misiunilor de serviciu. In ajun de 8 martie, masina Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare, RM G 017, era parcata in fata florariei de pe str. Banulescu Bodoni, putem intui doar ca angajatele de la acest minister au primit atunci cele mai frumoase flori. Nu putem insa considera ca angajatele Primariei Balti au primit de Dragobete cate un articol vestimentar de la MEXX, chiar daca la 14 martie, masina Primariei Balti, RM A 140, era parcata chiar sub indicatorul parcare interzisa, langa acest magazin din str. Puskin,. Tot pe 14 martie, RM G 036, masina Curtii Supreme de Justitie, era parcata la o farmacie. Sambata, 15 martie, in ziua Congresului PCRM, la parcarea hotelului Codru, din apropierea Palatului Republicii, unde a avut loc evenimentul, fusese parcata masina Academiei de Administrare Publica, RM A 204.

«Artileria grea» in campania electorala

Multi deputati sustin ca, in ajunul campaniilor electorale, masinile Parlamentului circula si mai mult prin raioane. Un exemplu relevant este cazul Rezina, in perioada alegerilor din 11 noiembrie 2007, pentru Consiliul raional. Atunci s–a amanat chiar si sedinta Parlamentului. «PCRM a utilizat »artileria grea« pentru a castiga. Raionul a fost vizitat in ajunul scrutinului de presedintele Voronin, premierul Tarlev si de un »desant« de deputati PCRM, care faceau agitatie in favoarea propriei formatiuni», afirma analistul politic Igor Botan.

Jurnalistul Tudor Iascenco, de la publicatia «Cuvantul» din Rezina ne spune ca somitati precum Vladimir Voronin, Eugenia Ostapciuc dar si alti deputati PCRM au fost vazuti inca cu doua saptamani inainte de 11 noiembrie 2007. «Desigur, utilizau mijloacele publice de transport», ne–a relatat Iascenco.

«Nu doar la Rezina, ci si in timpul campaniei din Gagauzia s–a constatat acelasi lucru. Recent, Universitatea din Comrat a fost vizitata de presedintele Voronin. Si presedintele Parlmentului a fost acolo, si premierul Tarlev. Sa fie intamplator? Daca–s alegeri la Rezina — sunt acolo. Daca in Gagauzia — acolo sunt ei», mai spune Igor Botan.

Potrivit datelor oficiale, in aprilie — mai 2007, picul campaniei electorale pentru alegerile locale, consumul de combustibil a fost de 33,8 t. Potrivit actelor Curtii de Conturi (CC), in 2006, 8 autoturisme ale Parlamentului au depasit limita de parcurs cu 23,4 mii km, fiind utilizati suplimentar 3,2 mii litri de combustibil in suma de 34 mii lei.

De fapt, in electorala, nu doar masinile Parlamentului au «invadat» raioanele, ci si automobilele Guvernului, sau cele ale administratiilor locale. «In ajunul alegerilor, fosti reprezentanti ai Consiliului raional Ungheni, utilizau masinile sub pretextul ca initiaza un proiect intr–o scoala. Acolo demara campania electorala», sustine Anatol Arhire, vicepresedintele r. Ungheni.

Cazuri similare au fost semnalate si in alte raioane. Consilierul raional Vasile Roman de la Orhei ne spune ca deja e o traditie sa intalnesti masinile Parlamentului si ale Guvernului in special in ajunul campaniilor electorale. «Ion Nasalciuc, seful Directiei teritoriale la Ministerul Administratiei Publice Locale, totodata si prim–secretar al partidului comunist din Orhei, in campania electorala s–a folosit si de masina si de benzina de serviciu, pentru a merge la intalniri cu alegatorii», afirma Roman.

Nasalciuc neaga acuzatiile, dar confirma ca alti functionari fac asta. «Doamne fereste! Eu sunt cel care urmareste respecatrea legii. Cum as putea sa o incalc? Sigur ca nu am folosit masina de serviciu in electorala. Am utilizat–o doar pe a mea. De fapt, am aflat mai tarziu ca alti functionari ar fi utilizat masinile lor de serviciu in alegeri».

Numere «speciale» pentru masinile Guvernului in campanii electorale

In Parlament a fost discutata o actiune nemaiintalnita — schimbarea numerelor masinilor Guvernului in campania electorala. Parlamentara Valentina Cusnir a relatat in plen despre utilizarea a cinci autoturisme din garajul Guvernului in electorala, in beneficiul PCRM. Potrivit acesteia, masinile guvernamentale si–ar fi schimbat numerele de inmatriculare cu unele «civile» si ar fi parcurs mii de km pe intreg teritoriul R. Moldova, cu petrol de stat. Au fost nominalizate automobilele cu numerele: RM A 074 care si–a schimbat numarul in C LU 914, RM A 044 — CU 634, RM A 117 — C WI 757, RM A 092 — C AJ 840 si RM A 073 — C LN 687. Potrivit Valentinei Cusnir, in electorala, in zilele de miercuri si vineri, aceste masini se incarcau cu materiale publicitare ale PCRM de la o tipografie situata pe str. Bucuresti din Chisinau si, dupa un traseu bine stabilit, porneau spre nord sau sud, unde lasau materialele pe la staff–urile locale ale comunistilor.

La acel moment, seful garajului Guvernului, Ion Ursu, a negat acuzatiile potrivit carora masinile cu numere de inmatriculare «RM A» ar fi prestat servicii pentru PCRM.

Deputatul a solicitat Procurorului general, CCCEC, CEC si Guvernului sa identifice persoanele implicate in schimbarea numerelor de inmatriculare, sa estimeze care sunt cheltuielile, cine a achitat si din ce surse s–a platit calatoriile. Institutiile vizate sustin ca nu au depistat nereguli. «Faptul schimbarii numerelor de inmatriculare a automobilelor nominalizate pe numere simple si folosirea acestora de catre persoanele oficiale in compania electorala din 2007, in cadrul controlului nu s–a stabilit», este specificat in raspunsul Procuraturii.

Numere «pierdute»

Din raspunsul Ministerului Dezvoltarii Informationale (MDI) aflam ca numarul de inmatriculare CLU 914 ar fi fost al unui automobil «Honda CRV», al cetateanului Ghenadie Nagalisov. Proprietarul automobilului, insa, afirma ca a avut multe automobile si nu exclude faptul ca ar fi avut o «Honda CRV», doar ca nu mai stie cui apartine masina cu tot cu numar de inmatriculare. Nagalisov pare sigur de un singur lucru: «Nu, nu am nicio legatura cu Guvernul si cred ca ati incurcat ceva!»

Ulterior, automobilul «Honda CRV», potrivit MDI, a fost reinregistrat dupa un alt proprietar si cu alte numere de inmatriculare. Nu mai stim unde a ajuns numarul C LU 914.

Referitor la numarul CLN 687, MDI spune ca i–ar apartine Tatianei Diacov, domiciliata pe str. Ciresilor 80/1.  La Biroul de Informatii adresa nu este inregistrata, iar din raspunsul MDI aflam ca automobilul cu acest numar a fost radiat odata cu plecarea peste hotare.

Numarul CWI 757, eliberat pentru automobilul «Hyundai Sante FE», al Stelei Vdovii. Stapana automobilului ne–a asigurat ca numerele masinii sale nu sunt implicate in vreo incurcatura: «Numarul masinii este cu totul altul», ne–a declarat Vdovii.

Doar la SA «Centrala Electrica cu Termoficare nr. 2» ni s–a confirmat ca detin un automobil cu numarul CAJ 840. «Nu a participat in nicio campanie electorala», ne–a asigurat Dumitru Todiras, seful Sectiei Transport.

Despre ultimul numar din lista celor cinci, CU 634, aflam ca nici macar nu a fost inregistrat in R. Moldova. Cu exceptia CAJ 840, celelalte numere par a fi «pierdute».

Totodata, chiar si Actele CC arata ca in unele structuri guvernamentale automobilele nu sunt inregistrate, iar foile de parcurs sunt scrise eronat. Astfel, dupa verificarea activitatii financiare a Ministerului Educatiei si Tineretului, in 2005–2006, CC a stabilit ca «Autoturismul aflat la balanta ministerului n–a fost inregistrat sub raspunderea materiala a unei anumite persoane. Nu este stabilit locul de parcare al acestuia. Foile de parcurs au fost intocmite cu incalcarea Instructiunii privind completarea si prelucrarea foilor de parcurs la autoturismele de serviciu».

Mii de km si la sud si la nord

Deputatul Valentina Cusnir spune ca, in campania electorala, masinile Executivului au parcurs mii de km in R. Moldova. «Care spre sud, care spre nord, impartind materiale electorale», afirma ea. «Uneori le veneau in ajutor si alte masini ale Guvernului».

Contactati de noi, responsabili din Guvern, au confirmat abuzurile, dar ne–au dat de inteles ca orice dezvaluire a identitatii le va pune in pericol nu doar locul de munca, ci si securitatea personala.

In schimb, fosti angajati ai institutiilor de stat confirma utilizarea abuziva a transportului de serviciu. Iata ce spune Nicolai Rodomavschi, fost sofer la Ambasada R. Moldova in China:

«Imi amintesc ca, odata, cand contabila de la Ambasada avea nevoie de serviciile mele pentru a pleca la banca cu bani si acte, ambasadorul a spus ca si el are nevoie de masina», relateaza Rodomovschi. «Mi–a spus ca urmeaza sa luam doua fiice ale unui cunoscut de–al sau. Dupa care urma sa mergem la un hotel din preajma Zidului Chinezesc. Ambasadorul mi–a indicat sa tac, in cazul in care fetele vor intreba cine suntem. Mi s–a parut ciudat, pentru ca, presupun, fiica acelui cunoscut ar fi stiut cine e Timciuc». Solicitata de noi, Ambasada Moldovei la Beijing nu a raspuns si nu a comentat in niciun fel aceste acuzatii.

Totodata, Rapoartele CC arata direct ca «unele misiuni diplomatice nu au emis ordine referitor la aprobarea normei de consum pentru mijloacele de transport din dotare. Decontarea combustibilului in suma de peste 400 mii lei s–a efectuat in lipsa foilor de parcurs si a datelor vitezometrului.

L–am solicitat pe Viorel Furdui sa califice utilizarea in scopuri personale sau de partid a masinilor de serviciu. «Daca se dovedeste ca automobilele de serviciu sunt utilizate in afara intereselor publice si de serviciu, atunci, aceste actiuni urmeaza a fi calificate drept abuz de serviciu si sustragere din avutul proprietarului, iar fata de persoanele ce se fac vinovate de astfel de actiuni, se poate si chiar trebuie aplicate anumite sanctiuni. In special, aceste persoane pot fi atrase si la raspundere disciplinara, materiala, administrativa sau penala».

Inchisoare pentru abuz de autoturismele statului

Solicitat sa ne spuna cum ar putea fi pedepsiti functionarii publici care fac abuz de bunurile statului, Victor Branza, procuror in Procuratura Anticoruptie, ne–a citat din Codul Penal, despre coruperea activa si pasiva. Art. 324 care, pentru coruperea pasiva, prevede amenda sau inchisoare, cu o pedeapsa suplimentara cum ar fi interdictia de a ocupa functii de raspundere.

Pentru corupere activa, unui functionar public i se aplica art. 327, Cod Penal, care prevede «pedeapsa cu amenda de la 150 la o mie unitati conventionale, inchisoare de la 3 pana la 10 ani si privarea de dreptul de a ocupa anumite functii timp de pana la 5 ani», ne explica procurorul.

Solicitat sa ne spuna daca in practica sa a intalnit cazuri cand functionarii au fost pedepsiti potrivit art. 324 si 327, procurorul a raspuns afirmativ, fara sa dea detalii. Amanunte urma sa aflam de la Procuratura Generala.

Desi, printr–o scrisoare oficiala, am solicitat sa ni se spuna cati angajati publici au fost pedepsiti pentru utilizarea abuziva a autoturismelor de stat, la expirarea limitei legale de timp pentru raspuns la solicitare, am fost informati ca intrebarile noastre au fost readresate abia acum MAI.

Si la biroul de presa al Legislativului, in repetate randuri, ni s–a spus ca intrebarile trebuie adresate in scrisori oficiale, dar asa si nu am primit niciun raspuns la solicitarea adresata Parlamentului in care ceream lista autoturismelor, numerele de inmatriculare si numele deputatilor care le utilizeaza.

Anastasia NANI

Acest articol apare cu sustinerea programului Consolidarea Capacitatii de Monitoring a Societatii Civile in R. Moldova (CCMSCM), finantat de Guvernul SUA prin intermediul Corporatiei Provocarile Mileniului si administrat de Agentia SUA pentru Dezvoltare Internationala (USAID). CCMSCM este implementat de Academia pentru Dezvoltare Educationala (AED), cu suportul tehnic din partea Consiliului pentru Cercetari si Schimburi Internationale (IREX). Opiniile exprimate in material apartin autorului si nu reflecta neaparat punctele de vedere ale USAID, AED sau IREX.


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com