|
Hebron, intrare la
mormintele patriarhilor |
Tara Sfanta, Muntele Celor Patruzeci de Zile
7 ianuarie
2008. Dupa masa pornim spre muntele Carantania sau Muntele
Celor 40 de Zile. Copiii palestinieni au aruncat cu pietre
in autocar. Omar, sofer palestinian, este socat, nu i se mai
intamplase asa ceva. Cere scuze si declara ca le stie
naravul, dar si leacul. Oricum, pentru ca nu le dadusem
«one dollar», astfel te acosteaza sati cerseasca
un banut. Nu accepta decat dolari si rostesc intro engleza
greu descifrabila «I'm hungry» (Sunt infometat!). Diminetile
asalteaza curtea, manastirea este protejata de un zid din
piatra, dupa care se vad doar turlele Bisericii si Clopotnitei.
Portile din lemn se deschid doar cand este nevoie, la solicitare
si cu bagare de seama, dar maicutele ne amintesc
de fiecare data sa fim atenti la genti si sa nu iesim
singuri in oras.
Escaladam muntele. Ne tinem unul de altul! Telefericele sunt
de culoare rosie si gasesc ca seamana cu niste fluturi,
care urca si coboara pe aripi transparente pelerini de alde
noi. Cineva, obosit de inaltime, sugereaza ca am fi putut
urca cu funicularul. «In Basarabia exista un fel
de evlavie pentru drumul spre manastire si cei mai in varsta
intotdeauna prefera sa mearga pe jos, astfel Maica Domnului
iti numara pasii
». Aici aflu ca Valeria Bobosila are
«radacini» in Basarabia, mama ei sa
nascut intro comuna din Campia Sorocii si a absolvit
liceul de fete din Balti. Sus, istoria acestor locuri se suprapune
peste cea a fiintei umane: prima manastire a fost construita
de Sfantul Hariton, care ia dat numele de Lavra
Dokului, provine de la denumirea in ivrit
a muntelui Doc. Dupa ce Mantuitorul a fost botezat in Iordan,
de Sfantul Ioan Botezatorul, a venit aici, in pustia
Ierihonului, sa posteasca si sa se lepede de diavol
(aici se afla si locul unde se inalta Cetatea Canaanului,
mai tarziu sau descoperit zidurile vechii cetati
cucerite de catre poporul evreu cand se intorcea din robia
egipteana). Isus a fost ispitit de trei ori: diavolul a spus
sa zica pietrelor sa faca paine, iar Mantuitorul a raspuns:
«Nu numai cu paine se hraneste omul, ci si cu cuvantul
care este de la Dumnezeu». Tot aici, cel rau ia
aratat imparatia lumii, zicandui: «Daca te vei
inchina mie, vei avea imparatia acestei lumi». Isus ia
raspuns: «Numai Domnului Dumnezeului tau trebuie sa te inchini
si Lui trebuie sai slujesti!». A treia
incercare a fost in Ierusalim, pe Templul deja zidit,
duhul raului ii propune sa se arunce de pe zid,
ca ingerul il va prinde si astfel nul va lasa
sasi zdrobeasca calcaiul sau de piatra
Isus ia raspuns: «Nu trebuie sal ispitesti
pe Domnul Dumnezeul tau!». Si Imparateasa Elena, cand
a venit pe aceste locuri sa caute lemnul Sfintei Cruci,
a inaltat pe munte o biserica, alaturi de altele
pe care lea zidit in Tara Sfanta.
La anul 614 persii o distrug. Si Biserica inaltata de Sfantul
Hariton a fost daramata. In 1887, un preot a construit
o alta biserica
Acum, asezamantul monastic de pe munte
are hramul Bunei Vestiri si apartine Patriarhiei Ierusalimului.
In manastire ne inchinam, ne atingem de piatra unde
a stat Mantuitorul cand era ispitit de diavol. Fiecare isi
atinge fruntea de piatra rece, cea pe care a stat Isus.
Ciudat, si aici vad hartiute avand tot felul de forme, dar
si cele mai arzatoare dorinte ascunse printre crapaturile pietrei.
Aceste mesaje impanzesc Tara Sfanta: Zidul Plangerii este acoperit cu mesaje
incredintate unui peticut de hartie si apoi ascunse intre
pietre, la fel si la Mormantul lui Lazar, la Mormantul
Maicii Domnului mesaje si monede de tot felul
acopera locurile sfinte)». Calugarii batrani sunt greci, dar vorbesc
si engleza, unii chiar si romana. Vorbesc foarte putin, au fete
aspre, mari. Au invatat ceva de la tacerea pietrei. Ma uit
la fetele lor, amintindumi indemnul din
Canonul de pocainta: «Voi, calugarii, sunteti chemati sa puneti
jar pe lemnul mort al lucrurilor!». Se produce
un mic incident cand cineva dintre pelerini cumpara tot felul de obiecte
de cult. Batranul calugar se supara si paraseste locul.
Cel care la suparat ma roaga sai
explic, in ruseste, ca nu are nicio vina. Ma apropii,
incerc sai cer iertare. Parintele roseste si spune
raspicat ca nu e nevoie, sa plecam cu Dumnezeu.
Parintele Roman ne explica ca ei coboara foarte rar in lume,
doar «dupa trebuinta». Viata lor este o continua rugaciune.
«Toate Acatistele care leati dat acum vor fi citite
la Vecernie, aici se respecta cu mare strictete cererea
crestinului, nimic nu e trecut cu vederea». Pe coridoarele
inguste de piatra intalnesc o familie de arabi, crestini,
care vin si ei sa se inchine. Ii rog sa pozeze.
Imi place ca se tin de maini cu cinci copii, destul
de firavi, dar care au urcat Muntele. Pozeaza cu placere,
zambesc si ne doresc sa ne ocroteasca Dumnezeu.
De ce se vorbeste in soapta? Ne tinem si noi
de maini, sa nu alunecam. Stefania si Cristina,
Parintele Isaia si maicuta Maria, de la manastirea Stramba
Jiu din judetul Gorj, ne sprijinim unul de altul, niste oameni
pe care Pamantul Tarii Sfinte mi ia scos
in cale! Pasesc peste pietre in aceasta zi de Craciun,
cu fratii mei romani, credinciosi cu care am urcat si mam
inchinat peste piatra rece din manastirea Ispitirii. La intoarcere,
sarbatorim ziua Alonei, din Bucuresti. Are o voce minunata, am vazuto
si am admirato in strana, cantand
alaturi de maicile de la Ierihon. Adunam buchete de flori
de munte, le rupem de pe copacii decorativi. Se aseamana
cu niste pete de vopsea rosie, care vibreaza peste piatra
caramizie. Dulciurile si sucurile ni se par o binecuvantare!
Alona, emotionata, spune ca na avut niciodata
o zi mai frumoasa. Piatra, doar piatra in jur. Sus, in munte,
pasarile vin la culcare si canta. Apropo, piatra aici are
culori deosebite: galben, roz pal, caramiziu spre portocaliu si alb.
Jos, la poalele muntelui, cativa palestinienii vand suc din mandarine
si rodii. Ne roaga sa cumparam. Au si varza,
rosii, ardei. Ei strang roada de 34 ori
pe an
Tot la poalele muntelui stau cativa copii care
cer «un dolar» sau mai zic «please, caramela»!
Nu poti scapa de ei, intind mainile si se agata
cu disperare de haina, de brat. La fel e si la poarta
manastirii din Ierihon. Cand vine autocarul seara tarziu, mainile intinse
nu te lasa sa treci. (Pe 18 ianuarie, cand
veneam de la Iordan, pe strada iesise zeci de copii
palestinieni, vindeau buchete de busuioc. Busuiocul in Palestina
are acelasi miros ca si in Basarabia, numai ca e verdeintens
spre violet. Pelerinii romani, care venise in numar mare la asezamantul
din Ierihon, au fericit copiii Ierihonului, cumparand buchete de busuioc
in floare. Ii auzeam cum se minunau. Si mai marele
peste Biserica Romana de la Ierusalim, care oficiase serviciul
divin de sfintire a apelor, stropea crestetele mirenilor cu busuioc
inflorit din gradinile palestinienilor!) Copiii vand de toate:
margele, fructe, flori
Trec in tacere spre camera 306. Muntele
celor Patruzeci de zile ramane sus. Asez alaturi de alte vestigii
adunate din Tara Fagaduintei cele cateva lumanari si cartile postale
care imi vor aminti de ziua de 7 ianuarie 2008. Fac notite
si ma surprind amintindumi visul din noaptea
de 6 spre 7 ianuarie.
Drumul spre Hozeva este inchis!
Pentru 8 ianuarie aveam in program pelerinajul
la manastirea Hozeva. Parintele ne anunta ca drumul spre
Hozeva este inchis. Locul este foarte important si prin faptul
ca la Hozeva sa nevoit si un calugar
roman, Sfantul Ioan Iacob de la Hozeva. Aflam ca, din
9 ianuarie, George Bush va vizita Israelul si ca pe multe
drumuri circulatia e interzisa. Exista si alta versiune, potrivit
careia apele au inundat drumul. Vom reveni mai tarziu la Hozeva
si ne vom inchina, sarutand moastele Sf. Ioan Romanul
(caci luand crucea /ai urmat lui Hristos/si lucrand ai invatat
/sa nu se uite la trup/caci este trecator! (Troparul
Sf. Ioan de la Hozeva).
«Plecam spre Hebron». Parintele ghid ne atentioneaza
ca e o regiune foarte periculoasa, trebuie sa fim
cu mare bagare de seama, daca ne desprindem de grup,
am putea fi luati ostatici. Nu exista siguranta ca vom
ajunge, dar dorim atat de mult sa ne inchinam la mormintele
Patriarhilor si sa admiram stejarul din Mamvri, locul unde
Sf. Treime li sa aratat lui Avraam si Sarei
in chip de Ingeri. Hebronul este teritoriu palestinian si are
o situatie mai «speciala» din punct de vedere
politic. Orasul se afla la 40 km de Ierusalim,
in partea de sudvest, spre fasia Gaza,
si are o populatie de 30 mii de locuitori,
majoritatea arabi musulmani. Totusi, Hebronul se deosebeste de celelalte
teritorii. Aici nivelul de viata e mai avansat datorita acestui
mare punct de pelerinaj, Mormintele Patriarhilor si ale sotiilor
lor. Si arabii musulmani, si evreii, si crestinii se inchina
la aceste locuri sfinte! Ei traiesc impreuna, dar intro
continua supraveghere din partea Armatei israeliene. Autocarul nostru
este oprit de cateva ori. Pe la intersectii stau oameni
inarmati. Te cuprinde o stare ciudata.
Patriarhii
«Nu va fie frica, sunteti in Tara Sfanta!», ne calmeaza Parintele. La intrare suntem verificati la serios. Fiecare este radiografiat, se verifica pasapoartele. Gentile si aparatura este trecuta printro nisa speciala. Dincolo, dupa portile metalice rulante, cu sistem de alarma si protectie electronice (am vazut doar pe la puscarii), trecem mai departe, urcam niste scari atat de vechi incat piatra
sa facut neteda si sa slefuit sub povara timpului. Paza minutioasa incearca sa evite ciocnirile sau provocarile. Evreii nu au vrut pentru nimic in lume sa paraseasca aceste locuri. Ei tin foarte mult la aceste morminte Sfinte. Cladirea unde se afla mormintele lui Avraam, Isaac si Iacov, recunoscuti drept sfinti de toate cele trei religii monoteiste, este impartita in doua. Jumatate apartine evreilor, jumatate arabilor musulmani. Politia si armata supravegheaza si pe unii, si pe altii. «Partea unde se roaga ei, ne arata spre cei cateva zeci de musulmani ingenuncheati ghidul, un evreu de vreo 80 de ani care, cand nui ajung cuvinte, imprumuta cu usurinta fraze din latina sau ebraica. »Aici ne rugam noi, spune evreul si se inchina intrun mod ciudat! In incapere e semiintuneric, la morminte ard candele. Mormintele sunt inchise cu lacate, astfel ca te poti atinge doar de locul in forma de stea, la fel este si locul unde sa nascut Pruncul in Pestera de la Betleem. (Si totusi cum au putut ei sal rastigneasca alaturi de talhari si targoveti, de hoti, daca el era un copil nascut in pestera, semn al smereniei celei preainalte?)
La intrare, in sala care adaposteste mormintele, suntem rugati sa ne scoatem incaltamintea, aici se intra descult pentru ca asa cere legea! (Cand ajungem pe muntele Sion, unde se afla mormantul regelui David, facem la fel, numai ca aici se mai adauga o noua lege: femeile sunt directionate spre o usa, barbatii intra sa se inchine Regelui David pe alta Usa.) Aici imaginea Tarii Sfinte se transforma in mister, ceva de neinteles, ceva suspect, dar nu prea ai timp sa intelegi, ca esti rugat sa parasesti locul, acolo, la portile metalice, asteapta sute de oameni.
Si in Hebron observ un element de decor pe care il gasesc prezent peste tot in Tara Stramosilor, fie in Ierusalim, Tel Aviv, Ierihon, Betleem: femeile intind rufele in cateva randuri pe sfoara, in curte, la balcoane sau chiar in plina strada! La fel cum peisajul Tarii Sfinte este impanzit de turme de capre, pascand prin pustie. Detaliile contrasteaza cu luxul cartierelor evreiesti bogate, modernizate, prin care trec oameni avand la tample suvite lungi, impletite in cosite, iar pe cap purtand palarii cu boruri mari. Dupa traditia iudaica, in zilele de Sabat se duc la rugaciune, insotiti de copii, de regula cate 45, si de sotii, imbracate in haine negre, purtand berete de aceeasi culoare pe cap.
|
Stejarul din Mamvri |
Stejarul din Mamvri sau Prietenul lui Dumnezeu
Ne apropiem de stejarul Mamvri. Cand Avraam a venit
prima data in Tara Fagaduintei, sia pus
cortul la Hebron, iar la Stejarul Mamvri i se arata
Sfanta Treime. Ne apropiem de stejar, facem poze, cumparam
din ce ne ofera cativa palestinieni, coaja din stejarul de Mavrit
Palestinianul incearca sa ne explice ca e buna de leac,
dar nu stie ce fel de leac si rosteste «all»,
adica «toate». Locul unde se afla stejarul este numit
orasul al 4lea, cartierul al patrulea,
din punct de vedere al importantei biblice. Arabii ii spun
El Halil, prietenul lui Dumnezeu. «Avraam era inaintat in varsta
si nu avea copii, el se ruga sai dea
un urmas care sai continue semintia. Dumnezeu
ii asculta rugaciunea! Stejarul creste pe locul unde sa salasluit
Avraam si ia omenit pe cei trei ingeri
ai Domnului, inainte de catastrofa Sodomei si Gomorei.
(vezi Facerea). Initial aici era locul de inchinare al evreilor,
insa in epoca elenismului acesta a fost transformat intrun loc
pagan, legat de jertfe si tranzactii comerciale. Regele David
la imprejmuit cu ziduri, iar in sec.
al IVlea Sfanta Elena, daramand constructiile,
ridica pe locul lor Biserica Inchinarea. Dupa invazia araba, biserica
a fost distrusa si locul a incetat sa mai existe.
Sapaturile arheologice din perioada 192628 au descoperit
ruinele bazilicii inaltate de catre Sfanta Elena. Parintele Roman
ne povesteste despre Avraam si Sara, despre cei doi fii, Agar
si Ismail, apoi ne spune ca atunci cand vom merge spre
Egipt, spre muntele Sinai, vom vedea stanca de sare in care
sa prefacut Sara pentru neascultare
Stejarul
nu seamana deloc cu cei care cresc in codrii nostri
Pana in anul 1998 a avut pe varf un ram verde
Ploua, aud ghidul care explica unui grup de pelerini rusi: «Aici
este locul unde Dumnezeu sa intalnit fata in fata
cu omul
Asa cum sa aratat proorocilor
asa cum auzea si Adam, primul om creat, glasul lui Dumnezeu,
noi insa nu putem vedea Dumnezeirea, El se descopera
doar oamenilor alesi».
Parintele Roman le da cativa secheli copiilor, avertizandune ca arabii,
si cei mari, sunt foarte agresivi daca nu le dai un banut.
Ne explica inca o data situatia teritoriilor palestiniene,
vrand sa intelegem mai bine drama acestor arabi palestinieni din
Hebron, Betleem, Ierihon si Fasia Gaza. «Vizita unui obiectiv
"in teritorii" e foarte complicata si uneori
necesita o zi. Arabii sunt foarte nemultumiti de viata
si trebuie sa le faci toate mofturile. Sunt arabi evrei
si arabi palestinieni, cei care au acceptat cetatenia, un fel
de permis pentru Israel, pot iesi din teritoriu, dar foarte multi
nu au acceptat, dupa formarea statului Israel, niciun fel
de colaborare cu evreii, consideranduse stapanii
acestor locuri. Ei nu au voie sa paraseasca teritoriile.
Intre ei si evrei apar turbulente.»
9 ianuarie. Bush a sosit in Israel,
va fi cazat la hotelul Cemp David, aud de dimineata
stirea la un post de radio. Ne urmam calea spre
Nazaret si Galileea, Muntele Tabor si Marea Galileii.
(Va urma.)
Antonina SARBU