Nr. 160 (20 decembrie 2007)


Justitia executa ordine date dintr–un singur loc, de la Presedintie

Interviu cu Vladimir Filat,
liderul PLDM

— Ce poate urma dupa «razboiul diplomatic» declansat de Chisinau impotriva Romaniei?

— E dificil sa anticipam anumite evenimente, avand in vedere incoerenta si lipsa de logica in actiunile actualei guvernari. Cu certitudine, situatia creata in domeniul relatiilor moldo–romane este sub orice critica. In Parlament, am fost intrebat de mai multi jurnalisti cum calific aceasta situatie. Ei bine, eu nu am un calificativ al actiunilor respective, in schimb noi trebuie sa intelegem foarte clar, noi, cei care ne declaram in opozitie, ca, dincolo de constatari si comunicate de presa, trebuie sa actionam. Nu as vrea sa se inteleaga ca sunt absolut obligatorii manifestari si demonstratii de strada, sunt si alte actiuni, cum ar fi solicitarea presedintelui, a prim–ministrului, a ministrului de Externe de a se prezenta in Parlament, pentru a da explicatii asupra motivului expulzarii a doi diplomati europeni, de la Ambasada Romana. De asemenea, am cerut explicatii pe marginea inactiunilor si a lipsei de atitudine in cazul deschiderii a 24 de sectii de votare, la 2 decembrie, in Transnistria.

— In astfel de circumstante, care, totusi, este cursul politic al R. Moldova?

— Prin prisma actiunilor guvernarii in cazul relatiilor moldo–romane, poate fi vazut usor actul guvernarii in ansamblu. In acest sens, spuneam ca este necesara o noua abordare din partea opozitiei, mult mai complexa si mai profesionista, astfel incat cetateanul R. Moldova sa inteleaga exact ce se intampla in tara sa. Este foarte important de a adresa un mesaj colectiv din partea partidelor de opozitie catre autoritatile de la Bucuresti, prin care sa facem cunoscut autoritatilor de acolo care este punctul de vedere al nostru vizavi de relatia cu Romania, si care este punctul de vedere al cetatenilor R. Moldova la acest subiect. Speram foarte mult ca luarile de atitudine ale partidelor politice, facute publice imediat dupa ce a fost comunicata trista veste a expulzarii, vor determina autoritatile de la Bucuresti ca «razboiul diplomatic» sa nu afecteze cetatenii R. Moldova, fiindca punctul de vedere al cetatenilor este cu totul altul decat punctul de vedere bolnavicios, infectat de o romanofobie nejustificata al guvernarii comuniste.

— Detineti cetatenia romana?

— Nu detin cetatenia romana, insa sotia si copiii mei sunt cetateni romani. De altfel, nu este obligatoriu sa detii si acte in buzunar pentru a te considera roman, si daca e sa vorbim in continuare la acest subiect, marele nostru pacat este ca am ajuns, dupa atatia ani de la proclamarea independentei, sa nu stim inca cine suntem sub aspect identitar, ce limba vorbim si incotro mergem. E o problema la care iarasi este necesar, cu o viteza cosmica, sa dam raspunsuri clare si transante.

— Cunoasteti demnitari de stat care detin cetatenia Rusiei?

— A cunoaste nu inseamna a si proba. Cu siguranta, cunosc multi functionari de stat care detin cetatenia altor state. Pot sa spun ca sunt destui care detin cetatenia Romaniei si slujesc cu veselie si mare cutezanta guvernarea comunista. Prin aceasta prisma, voi monitoriza strict cum va fi aplicata legea. Conform prevederilor legale, persoanele care detin deja functii publice au la dispozitie sase luni in care urmeaza sa–si clarifice situatia, avand in vedere conflictul de interese, precum reiese din lege. Insa aici este o problema juridica, incercam in parlament sa o explic, dar nu prea aveam cui. Incompatibilitatea dispare in momentul in care cetatenia altui stat a fost retrasa, si cei care nu inteleg ca in R. Moldova vorbim limba romana, desigur ca nu pot intelege ca si procedura de retragere a cetateniei este foarte complexa, iar pe alocuri poate depasi procedura de obtinere a acesteia. In acest sens, va spun cu toata taria, avand ca argument si cunostintele pe care le detin: statul R. Moldova, prin intermediul guvernarii actuale, si–a manipulat cetatenii. Mai intai, in 2003, atunci cand le–a oferit dreptul la dubla cetatenie, si acum, cand a modificat legislatia. Am exemplificat acest lucru si in Parlament. S–ar putea ca un cetatean, dorind sa renunte la o cetatenie pentru a avea posibilitatea de a candida la o functie publica, sa nu dispuna de timpul necesar pentru a–i fi retrasa cea de–a doua cetatenie. Scopul acestei legi este unul evident.

— Cum poate fi contestata aceasta lege?

— Urmeaza ca, in regim de urgenta, sa intreprindem actiuni in instantele locale, astfel incat, ulterior, sa actionam si la CEDO. Daca vom fi prompti, efectele ar putea fi resimtite deja inainte de alegerile parlamentare din 2009. In caz contrar, ne vom confrunta cu o situatie destul de delicata in care foarte multi cetateni de valoare din R. Moldova, care detin cetatenie romana (nu am intalnit prea multi cetateni «calitativi», prin prisma intereselor nationale, detinatori de alte cetatenii, cum ar fi cea rusa), nu vor avea posibilitatea sa aspire la functii publice.

— Cine sunt cei mai buni patrioti astazi in R. Moldova: rusii sau romanii?

— Inainte de a da un raspuns la aceasta intrebare ar trebui sa discutam ce inseamna notiunea de patriotism. Mi se pare ca patriotismul in intelesul unora are un sens, iar in viziunea altora — altul. Pe mine, bunaoara, m–ar interesa in mod special care este contributia cetatenilor R. Moldova la dezvoltarea si stabilirea normalitatii in tara. Apropo, vizavi de normalitate, programul nostru politic, adoptat recent la congres, are menirea clara sa aduca la normalitate R. Moldova, fiindca noi meritam si avem dreptul sa traim intr–un stat normal, functional. Asa ca, revenind la intrebare, nu cred ca ar exista un raspuns categoric. Sub ce aspect tratam patriotismul? Daca cineva considera ca sunt mai buni patrioti cei care detin doar o singura cetatenie, se inseala, deoarece prin posesia unui document nu iti poti demonstra patriotismul sau dragostea adevarata fata de tara. Patriotismul, in sensul in care il inteleg eu, consta in a–ti iubi tara, in a–ti identifica viitorul in aceasta tara, alaturi de familie, copii, si, de ce nu, in a accepta anumite neajunsuri, fiind pregatit si de anumite sacrificii intru realizarea acestor deziderate.

— Cum ar fi mai moral si mai etic: sa renunti la o functie publica sau la cetatenia altui stat?

— Depinde ce anume urmeaza sa faci. Cunosc cetateni ai R. Moldova care detin cetatenia romana din convingere, nu din interes material sau de alta natura. Insa, totodata, cetatenii respectivi ar reprezenta, in alegerile din 2009, un puternic argument pentru a atrage voturi si a diminua sansa comunistilor de a se mentine preponderent pe scena politica. Este o intrebare retorica. Pe de o parte, sunt convingerile, iar pe de alta parte — sunt si anumite scopuri. Vorbind de patriotism, eu consider ca legea respectiva este una discriminatorie, care duce din nou la separarea cetatenilor in ai nostri si ai lor. Cred ca dupa alegerile din 2009, aceasta va fi imediat anulata. Revenind la intrebare, consider ca, pentru tara, este mai importanta in prezent renuntarea la cetatenie, pentru ca persoana sa aiba posibilitatea sa voteze, ca sa incheiem capitolul cu participarea comunistilor in luarea deciziilor de interes public in R. Moldova si ulterior sa facem ordine in aceasta tara.

— Celelalte forte politice le considerati sanatoase?

— Pana la urma, alegatorul va stabili calitatea partidelor politice. Eu am mai spus–o si cu alte ocazii: nu ma apuc sa fac analize politice, las acest lucru pe seama analistilor politici. Este o problema principiala. La noi, din pacate, politicienii s–au tot confundat pe parcursul anilor cu analistii politici. In ultima perioada am vazut mai multe analize politice decat actiuni, rezultatele politice electorale fiind, in consecinta, foarte si foarte modeste.

— Cum poate fi redata cetatenilor increderea in actul de justitie?

Redandu–i cetateanului increderea in actul guvernarii in general. Sa spunem ca politica nu poate sa aiba componenta morala este o greseala. Exact ca si in alte activitati. Sunt oameni de afaceri onesti, corecti, care sunt si buni contribuabili. Totodata, sunt si afaceristi care nu respecta legislatia si isi construiesc business–ul pe seama oamenilor, pentru ei conteaza doar beneficiul si nimic mai mult. Exact aceeasi situatie este si in politica. Exista oameni diferiti. Sunt absolut sigur ca odata cu revenirea moralei in politica, a asumarii responsabilitatilor, cetatenilor nu numai ca li se va reda increderea in actul guvernarii si in justitie, ci li se va reda si posibilitatea sa influenteze in modul cel mai direct actul guvernarii. In ceea ce priveste justitia. Eu am fost printre acei care au semnat initiative legislative pentru ajustarea legislatiei la standarde europene, pentru a i se acorda justitiei, asa cum spunem noi, o autonomie totala si o independenta reala. Din pacate, constatam ca lucrurile au fost facute din nou de fatada, din simplul motiv ca efectul este cel care este. In R. Moldova, justitia nu face dreptate. Eu constat, si imi asum responsabilitatea pentru aceasta afirmatie, ca justitia in R. Moldova nu face dreptate, ci executa ordine care vin dintr–un singur loc — de la Presedintia R. Moldova. Acest lucru il vom demonstra cand vom avea acces la arhive.

— Cand si cum a venit ideea constituirii PLDM?

— Ideea respectiva am resimtit–o in permanenta. S–a vorbit in permanenta de schimbarea clasei politice. Ca argument la cele spuse vreau sa va marturisesc ca in doua luni am reusit sa constituim organizatii teritoriale in toate raioanele — la Tighina, Tiraspol, Comrat au aderat la partidul nostru peste 15 mii de cetateni ai R. Moldova, oameni de calitate.

— Dar din PD?

— Nu calificam oamenii prin prisma apartenentei lor anterioare la un partid. Noi am lansat o idee, la care au aderat oameni. Au venit si din PDM, si din PNL, si din PSL. Eu nu am dus evidenta apartenentei de partid. Noi calificam cetatenii R. Moldova ca pe niste oameni liberi.

— Ati vrea sa vina si din PCRM?

— Din PCRM? Depinde pe cine aveti in vedere. Daca pe Voronin sau pe vreo cativa din astia mai bengosi, nu ma intereseaza. Mai mult decat atat, am anuntat public ca vom insista asupra unei initiative legislative ce ar avea ca scop sa se interzica persoanelor care au dat si au executat ordine ilegale, de pe urma carora au avut de suferit oameni nevinovati din R. Moldova, sa acceada la functii publice. Am spus–o clar la toate conferintele din raioane. Ca raspuns am avut o reactie foarte solidara cu aceasta idee. Pentru refacerea morala a clasei politice, nu trebuie sa permitem ca aceste lucruri sa perpetueze.

— Daca ar fi sa faceti intr–un an un guvern, ati avea potential uman?

— Cu certitudine, sunt suficienti oameni pregatiti, cu verticalitate morala in R. Moldova, care nu au facut parte din randurile comuniste sau nu au recidive in guvernarile de proasta calitate din R. Moldova. O spun iarasi avandu–i in vedere pe colegii care imi stau in preajma, si un lucru pe care tin sa–l mentionez obligatoriu este ca noi am reusit sa realizam un scop — ca in procesul de constituire a partidului sa atragem in circuitul politic din R. Moldova oameni care nu au participat la viata politica neavand oferta clara, nefiind asigurate conditiile necesare pentru a se manifesta sub aspect politic. Si acest lucru ne–a reusit, alaturi de noi sunt foarte multe persoane care si–au demonstrat calitatile morale si profesionale in domeniile in care activeaza. Totodata, avem oameni care au si experienta necesara. De exemplu, la ora actuala avem circa 50 de consilieri raionali membri PLMD si circa 100 de primari, dintre care un presedinte de raion. Avem vice–presedinti de raioane, trei primari de centre raionale, cum ar fi Soroca, Cantemir si Floresti. La capitolul respectiv, va asiguram ca avem si experienta, si dorinta necesare nu numai de a participa in procesul electoral, ci si de a ne asuma rezultatul votului.

— Procuratura Generala sustine ca s–a redus numarul de infractiuni comise de persoane cu functii de raspundere. Sa fie adevarate aceste constatari?

— Cine este controlorul? Cred ca respectivele crime nu sunt descoperite deoarece, atunci cand vorbim de separarea puterilor in stat, vorbim prin prisma oportunitatii unui control intern serios in cadrul acestor institutii. In momentul in care, incepand de la organele de urmarire penala, de ancheta sau de la procuratura, care supravegheaza acest proces, si continuand cu judecatoriile, care sunt subordonate direct unui singur partid politic, este evident ca sunt controlati ai nostri, tot de noi. Cat de performanti sau necomunisti ar trebui sa fie comunistii pentru a arata cat de grava este situatia in cadrul guvernarii dansilor prin prisma coruptiei? Evident ca lucrurile sunt aratate precum se doreste, exact ca si in calcularea PIB–ului sau a statisticii inflatiei. Ma mira cum de, in programul lor de activitate, nu sunt incluse procentele care vor fi realizate in urmatorii trei ani. Cata infractionalitate trebuie sa fie, cum trebuie sa fie dirijata inflatia? Nu cred ca in R. Moldova avem rezultate palpabile la capitolul combaterea coruptiei, si spun acest lucru cunoscand situatia, dar si in urma discutiilor cu oamenii care iau parte in mod direct la acest proces. Este simplu: nu platesti, nu primesti.

— Cunosc acest fenomen organismele internationale care finanteaza proiecte de combatere a coruptiei?

— Cunosc persoane care activeaza in cadrul proiectelor ce au drept obiectiv combaterea acestui fenomen. Din pacate, si in cazul Bancii Mondiale si al Fondului Monetar, dansii evalueaza lucrurile prin prisma cifrelor si datelor statistice. O spun in cunostinta de cauza. Nu s–a reusit pana acum implementarea unei monitorizari si evaluari efectuate inainte de prezentarea unor statistici oficiale. La noi, statisticile arata intotdeauna ca totul este bine. Dar cine le elaboreaza? Problema e mai complexa, fiind una generala, care tine de forta presei si de conditiile in care este plasata presa. Va spun nu pentru a va flata ca Ziarul de Garda demonstreaza curaj suficient, care le lipseste pe alocuri unor politicieni. Acest lucru, insa, nu este suficient. Presa urmeaza sa aiba si forta necesara de a influenta lucrurile si, dincolo de aportul pe care il are presa si pe care ar putea sa–l aiba daca ar dispune de conditiile necesare, e bine sa tinem cont si de faptul ca, fara o societate civila influenta, structurata si organizata, problemele cele mai importante din societate vor ramane inca mult timp nesolutionate.

— Pe cine, totusi, mizeaza PLDM?

— Deseori imi puneam intrebarea: din ce cauza, la noi, oameni bine pregatiti nu se implica direct in politica? Mi–am raspuns, iar ulterior concluziile mele au fost confirmate si de colegi. Se pare ca cetatenii nu au avut o oferta potrivita si nu au avut siguranta unui efect sigur al actiunilor dansilor. Oameni de valoare, bine pregatiti, se regasesc in sectorul asociativ, dar nu si in activitatea politica. Cred ca, avand in vedere lipsa de capacitati extraordinare a clasei politice, intr–un fel, intuitiv, s–a creat sistemul acesta valoric in activitatea politica, din care valoarea pleaca, iar nonvaloarea se implica cu mare indrazneala. Cred ca anul 2009 va fi un an de clarificari si in acest sens. Sper ca si restul actorilor politici, ma refer la cei din opozitie, vor intelege ca procesul politic trebuie sa fie privit ca unul foarte responsabil, si daca nu ai capacitate, lozincile, strigatele, pe alocuri post–electoral, aduc o foarte mare dauna procesului in general, si nu un plus de valoare. In acest sens, sper ca si ei vor lansa mesajele respective si vor face tot posibilul ca valorile sa fie atrase in acest proces.

— Cine a protestat in ziua Congresului PLDM?

— Din cate stiu, este un caz unic in istoria moderna a R. Moldova. Nu stiu cine l–a organizat. Nu a fost, de fapt, un protest impotriva crearii partidului, ci o actiune ce a avut ca scop atacul la persoana, si vorbesc de mine in cazul dat. Atunci cand recurgi la lansarea unui mesaj chiar si denigrator, acesta trebuie sa fie unul asumat. Cei care au stat in spatele actiunii trebuia sa aiba curaj si responsabilitate sa transmita acest mesaj direct, sa nu foloseasca copii pentru un asemenea scop si mai ales cu mesaje care le acopereau fetele. Un lucru interesant este ca actiunea a avut o durata foarte scurta, in care au venit anumiti corespondenti, au filmat rapid si mai departe nu i–a interesat ce se vorbeste la congres. Nu am de gand sa cercetez ce partid este in spatele acestei actiuni, pentru ca tine de alt aspect.

— Cine este autorul foilor volante denigratoare lansate la adresa dvs. in ultima campanie electorala?

— Am facut sesizari nenumarate in adresa Procuraturii, Politiei si raspunsurile sunt lipsite de orice relevanta. Ca sa vorbim pe baza banuielilor pe care le avem noi sau a investigatiilor, pot sa va spun ca, cu siguranta, cunoastem cine este in spatele acestei actiuni. Ea a continuat in momentul in care am lansat PLDM, prin intermediul unor anumite publicatii de la Bucuresti. Avand in vedere ca, in 2007, un candidat electoral a fost asistat de o companie de consulting politic din Bucuresti, nu este greu sa deducem cine scrie, cum scrie si, daca vreti, care le–au fost scopurile. Nu as vrea sa ridic problema cu foile volante la rang de problema a partidului sau careia sa–i acordam mult timp si energie. Este regretabil ca unii inteleg sa faca politica in sensul in care o fac si in contextul respectiv. Sper ca in continuare actorii politici isi vor baza activitatea pe lansarea de idei, solutii, programe proprii, si nu pe denigrarea oponentilor politici. Cetatenii R. Moldova sunt mult mai constienti decat considera unii si noi punem miza pe oamenii care au constiinta deplina a ceea ce se intampla si vor lua decizii constiente.

V–ati facut studiile in Romania, cum se simte un tanar care si–a facut studiile in Occident dupa ce revine in R. Moldova?

— Din pacate, nu cunosc care este situatia actualmente, dar pot sa va spun cu certitudine care era situatia atunci. Desi nu erau comunistii la guvernare, metodele erau pur comuniste. Eu am facut dreptul la Iasi, si am mai activat in Romania patru ani. Aproape noua ani am invatat si am muncit in Romania. Prin prisma celor traite de colegii mei de facultate, pot spune ca au existat probleme mari. Initial, erau priviti ca agenti ai Securitatii atunci cand erau priviti prin prisma functiilor care urmau sa le detina in Procuratura sau in Judecatorii. Intr–un final, toti colegii mei sunt aranjati bine–mersi, si asta datorita studiilor de inalta calitate pe care le–au facut. Eu ma mandresc ca am avut marea ocazie si onoarea sa–mi fac studiile in Romania, in special la Universitatea «Alexandru Ioan Cuza» din Iasi. Atat profesorii, cat si institutia data sunt de o veritabila valoare.

— Merita PLDM investitiile si eforturile pe care le faceti? De unde ca luati castigul?

— Cu siguranta merita, fiindca trebuie sa se inteleaga foarte clar ca partidul politic este singura institutie prin care se poate realiza actul politic in R. Moldova. Dorim sau nu, activitatea politica a unui partid trebuie sa se bazeze pe actiuni care au si componenta cost. Noi avem suficienti sustinatori, membri ai partidului care, avand si posibilitati, si asumandu–si unele riscuri, au decis sa se implice si prin interventii materiale intru asigurarea functionalitatii partidului.

— Cum sarbatoriti Craciunul?

— Pe data de 25 decembrie, cu familia, asa cum am sarbatorit multi ani la rand.

— Cat de corect ar fi ca toata lumea sa vina la Bradul republican comunist?

— In ceea ce tine de Bradul republican comunist, nu cred ca denumirea respectiva e fara participarea lui Victor Stepaniuc. Sub aspect legal este responsabila autoritatea publica locala, mun. Chisinau in cazul dat. Astfel ca Voronin, daca vroia sa–si puna un brad national, nu avea decat sa si–l puna in fata Presedintiei si sa se uite la el cat vrea, de dimineata pana–n seara, eventual sa se minuneze alaturi de el si comunistii din Parlament.

— Politia municipala poate fi trasa la raspundere?

— De catre cine? Din pacate, singura noastra cale este Procuratura, care ar trebui sa se autosesizeze si sa ia masurile respective. Credeti cumva ca Procuratura din R. Moldova indrazneste sa sanctioneze pe cineva care a primit indicatii directe sa comita o ilegalitate? Nu. Va cauta o mie si una de posibilitati ca sa spuna ca nu a fost comisa nici o ilegalitate. Unica posibilitate ar fi ca sanctiunea sa vina din partea cetatenilor.

— Ce face Marian Lupu, din perspectiva politica? Creeaza un alt partid sau adera la al dvs.?

— Nu stiu ce are de gand sa faca. Am spus si cu alte ocazii ca ar fi bine ca dansul sa se regaseasca intr–o ipostaza sau alta, ca sa nu provoace in continuare intrebari de felul celor pe care le aveti dvs. Sper ca la inceputul anului 2009 lucrurile se vor clarifica, ca si actorii politici. Ceea ce pot spune acum este ca, avand in vedere mai multe circumstante, cum ar fi si optiunile politice pe care le avem, incepand de la limba, identitate, traiectorie politica, cu siguranta, nu vom putea coabita in aceeasi formatiune politica.

— Cat de des factorii de decizie tin cont de articolele din presa, atunci cand acestea dezvaluie diverse abuzuri sau cazuri de coruptie?

— In primul rand, Procuratura este obligata sa se autosesizeze. In Parlament, cu siguranta, deputatii sunt oamenii care citesc foarte mult, chiar daca sunt multi si dintre acei care nu inteleg ce citesc. Cunosc situatii cand, in baza articolelor si investigatiilor, sunt initiate actiuni pur legislative, care reies din posibilitatile deputatilor, cum ar fi intrebarile sau interpelarile. Presa isi are rolul sau benefic si important in sesizarea si scoaterea in evidenta a problemelor de interes public.

— Sa fie adevarat ca Primaria a fost reconectata la reteaua termica datorita faptului ca se afla in imediata vecinatate a FincomBank?

— E stiut ca, uneori, urmarind un scop meschin, lovesti in tine insuti, exact ca in cazul Legii privind dubla cetatenie. De fapt, reversul va fi unul dureros pentru comunisti. Desigur, este rusinos sa concepi o actiune indreptata impotriva Primariei, ca ulterior sa–ti dai seama ca sediul bancii fiului presedintelui este afectat si din acest motiv sa revii si sa reconectezi caldura. O asemenea atitudine se manifesta nu doar fata de Primarie, ci si fata de oameni in general. Din pacate, in relatia cu «Termocom»–ul, lucrurile nu au fost elucidate pana la capat si ne–am pomenit unde ne–am pomenit. In toiul iernii, asistam la niste discutii fara de sfarsit. Or, «Termocom»–ul este o intreprindere municipala, iar gestiunea acesteia este efectuata de creditori, adica de catre Guvernul R Moldova. Astfel, Primariei i se pune in sarcina obligatiunea de a intretine si plati, iar gestionarea si stabilirea regulilor de joc raman la latitudinea Guvernului.

— Va multumim.

Un interviu de EdG


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com