Dupa crima de la Pastele Blajinilor, de anul trecut, in care a fost implicata escorta premierului Tarlev si care a costat 7 vieti omenesti, iata ca si BMWul lui Vasile Iovv a accidentat un copil care, din fericire, a ramas in viata.
Acum trei saptamani, pe strada Mateevici din capitala, un BMW de lux, cu numarul RM G, masina de serviciu a primvicepremierului Vasile Iovv, la volanul careia se afla Vladimir Crigan, a comis un accident rutier in urma caruia a fost lovita adolescenta N. Cristea. Accidentul sa produs din cauza ca automobilul se deplasa pe contrasens. Potrivit legislatiei, pentru a elucida cauzele comiterii accidentului, Politia Rutiera urma sa initieze o urmarire penala. Timp de patru zile, reporterul Ziarului de Garda a incercat sa afle daca, in cazul dat, sa respectat sau nu legislatia. Tot ce a reusit sa afle e ca, mai mult decat probabil, un asemenea dosar NU EXISTA! Fac aceasta afirmatie conducanduma de probele acumulate, pe care le expun mai jos.
Nicolae Gutu, directorul garajului Guvernului, na fost prea deschis pentru o discutie cu noi. "Soferul a suportat toate cheltuielile de reparatie si acum masina e functionala. Cred ca a costat destul de scump, pentru ca nu este vorba de o simpla "Volga", ci de un automobil de lux. Nu stiu daca a fost amendat, intrebati Politia Rutiera. Acolo veti afla daca ia fost sau nu luat permisul. Eu nu va pot spune mai mult nimic. Nu, Volodea na mai comis pana acum nici un accident", nea spus dl Gutu, suparat pe faptul ca ziaristii utilizeaza declaratiile sale. Un singur lucru a mai adaugat sursa citata numele fetei este Cristea si nu se stie daca este sau nu ruda cu vicepremierul Valerian Cristea.
In ziua in care lam contactat pe Vasile Iovv, persoana care, dupa parerea noastra, ar fi trebuit sa cunoasca cele mai multe detalii despre accident, secretara acestuia nea declarat ca sefu' este plecat la Moscova, unde va participa la expozitia "Moldova prezinta". Luni, neam vazut obligati sa solicitam din nou opinia lui Iovv. Din anticamera ni sa comunicat ca vicepremierul nu cunoaste nimic despre cele intamplate. Soferul lui Iovv, Vladimir Crigan, a refuzat sa discute cu noi, motivand ca nu ne priveste accidentul. Lam apelat de zeci de ori la telefonul sau mobil, pentru ai afla parerea, asa cum ne obliga Codul Deontologic. Fuga lui de o discutie cu noi spune multe...
Colegii de breasla ai lui Crigan neau comunicat ca victima accidentului este o ruda a vicepremierului Valerian Cristea. Consilierul vicepremierului, Stefan Culea, nea spus ca "nu numai un caine scurt de coada este in R. Moldova", ceea ce a vrut sa insemne, in limbajul purtatorului cuvantului vicepremierului, ca victima nu are nimic in comun cu inaltul demnitar. Nu neau respectat accesul la informatie nici angajatii Politiei Rutiere, care sau facut morti in popusoi. Sincer vorbind, nici nu ne asteptam sa aflam mare lucru de la oamenii legii despre acest accident. Certe sunt doua lucruri: oricat de grave ar fi accidentele rutiere, comise de soferii ministrilor si ai deputatilor, acestea sunt musamalizate cu mare sarg de politie. Si al doilea: oricare ar fi regulile de circulatie rutiera, soferii functionarilor publici, folosinduse de prioritatea pe care leo ofera numerele automobilelor pe care le conduc, le vor incalca fara scrupule. Victimele accidentelor comise de acestia vor fi, poate, platite, pentru a tacea, iar sefii lor vor afirma ca nu cunosc nimic.
Drept exemplu in acest sens poate servi crima de la Blajini, cand, in urma unui accident, au decedat sapte persoane, printre care si trei minori. Presa din R. Moldova a semnalat despre acest grav accident, iar rudele raposatilor sustin ca tragedia sa produs din vina escortei oficiale a primministrului R. Moldova. In dimineata zilei de 5 mai, familia Matei se indrepta spre satul Cozesti, raionul Telenesti. La volanul "Mercedes"ului se afla Anatol, capul familiei, care lucra in calitate de sofer de mai bine de 30 de ani. In drum spre Cozesti, in salonul "Mercedes"ului, impreuna cu Anatol, se mai aflau finii lui impreuna cu feciorul lor de cinci anisori, si o ruda indepartata a familiei, David Lesovski, carei rugase sal duca pana la Chisinau. Unul din martorii accidentului, produs pe soseaua OrheiChisinau, la km 64, a povestit presei ca, in jurul orei 19.00, cand trecea pe langa cafeneaua "Butoias", "Mercedes"ul la depasit. "Nu iam incurcat sa faca acest lucru, urmandul pe banda stanga, pret de doi kilometri. In apropierea satului Micauti, am auzit sirenele unei masini a Politiei Rutiere. Se apropia o coloana oficiala. Am incetinit, trecand pe banda dreapta. Soferul "Mercedes"ului facuse aceeasi manevra. Escorta era compusa dintro masina a Politiei Rutiere, urmata de un autoturism cu numere de inmatriculare "001" (nu am deslusit bine daca era RM G sau RM P) si o masina a Serviciului de Paza. Acestea se deplasau cu cel putin 100 km/h. Din urma "SP" mai veneau trei autoturisme "civile", care cred ca, profitand de escorta, au incercat sa ajunga mai repede la Chisinau. Imediat ce ultima masina din coloana a trecut de mine, mam mutat pe banda stanga. Eram la o suta de metri de "Mercedes". Cand "civilii" sau indepartat la vreo 70 de metri de "Mercedes", soferul, fara a frana si fara a semnaliza, a trecut brusc pe banda stanga, izbinduse in plina viteza de banda de demarcare a sensurilor de deplasare, construita din beton. Autoturismul a planat in aer si, pret de 15 metri, sa tarat pe blocul din beton, pentru ca, in cele din urma, sa iasa pe contrasens".
Din declaratiile lui Valeriu S., martorul nominalizat, privelistea de dupa accident era una de cosmar. "Motorul intrase cu totul in cabina, strivindul pe sofer. Era sange peste tot. Pe pasagerul din fata nici nu lam observat. Cu ajutorul altor doi barbati am deschis portiera din spate. In salon era o liniste de mormant. De obicei, in asemenea situatii se aud tipete de durere, pasagerii fiind in agonie... Am vazut trei copii si doi adulti. Parca dormeau... Imediat langa portiera era o domnisoara in jur de 20 ani. Iam luat pulsul. Era moarta. Jos, la podea, la picioarele unui barbat, statea fara suflare un copilas. Nu mai respira nimeni..."
Comisariatul de Politie Orhei a intentat un dosar penal in acest caz, insa, potrivit rudelor celor decedati, anchetatorii tergiverseaza examinarea acestuia. Motivul, sustin ele, e lesne de inteles: "E implicat primministrul Vasile Tarlev!". Anchetatorul Constantin Boldisor facea trimitere la explicatia scrisa de soferul autobusului, care recunostea ca accidentul sa produs imediat dupa trecerea escortei. In incheiere, insa, adauga o nota: "Coloana oficiala nu a fost implicata in accident".
Boldisor declara atunci ca, potrivit legislatiei, are la dispozitie doua luni pentru examinarea dosarului si elucidarea imprejurarilor in care sa produs accidentul. Ulterior, cazul a fost preluat de Departamentul Urmarire Penala al MAI. Instanta care a pronuntat verdictul a fost, insa, Procuratura Generala. Cum si era de asteptat, dosarul a fost clasat, iar locul unde sa produs tragedia a ramas pentru locuitorii acestui stat drept "locul unde ignoranta ajunsa la putere a ucis sapte suflete nevinovate". Si, cum numarul acestora parca nar fi fost de ajuns, soferii demnitarilor continua sa practice un adevarat dezmat pe drumurile republicii, de parca pentru ei totul e cu putinta...
Tacerea de atunci a lui Vasile Tarlev si actuala tacere a lui Vasile Iovv, precum si faptul ca soferii lor, autorii accidentelor, continua sa ii preumble prin toata republica, lasa mult de gandit. Unde mai pui ca guvernantii de azi ne promiteau ca, venind la putere, vor face ca absolut toti cetatenii sa fie egali in fata legii.
Ileana RUSU