Nr. 146 (13 septembrie 2007)


Guvernul inCALCA Hotararile Guvernului

Legile constitutionale si Hotararile de Guvern se incalca chiar la Cancelaria Guvernului. In ultimii doi ani Cancelaria primului ministru a incalcat zeci de hotarari de Guvern si chiar legi nationale, cheltuind impotriva legii sute de mii de lei si oferind servicii la pret redus unor institutii fara drept legal. Totodata, membrii cancelariei au primit premii banesti in valoare de mii de lei. Despre toate aceste incalcari a fost informat Guvernul si chiar presedintele R.Moldova, dar dat fiind faptul ca mai multe milioane de lei au fost cheltuite anume pentru reconstructia Presedintiei, nimeni nu a fost pedepsit.

Cu cateva saptamani in urma, Curtea de Conturi a incheiat revizia financiara efectuata la Aparatul Guvernului si Directia generala pentru administrarea cladirilor Guvernului (DGACG). Abaterile de la lege au fost insiruite pe mai multe pagini.

O problema sesizata in repetate randuri la Cancelaria Guvernului tine de procurarea de bunuri si servicii din banii publici. Potrivit unui regulament emis de chiar de Guvern, procurarile din contul bugetului in sume mari ar urma sa se faca doar prin licitatie. Numai ca actele emise de Guvern se incalca chiar in Cancelaria Executivului.

Astfel, la Aparatului Guvernului s–a descoperit ca nici nu s–a tinut registrul de evidenta al invitatiilor de participare la licitatie emise ofertantilor, corespondentei cu ofertantii, precum si a ofertelor primite.

Se prea poate ca aceste oferte nici sa nu fi fost colectate, deoarece marfuri in valoare de peste un milion de lei au fost procurate pe parcursul ultimilor doi ani fara o licitatie publica. «In asa mod au fost desfasurate 11 proceduri de achizitii ale tehnicii de calcul si de birou,» spune Curtea de Conturi.

Abateri la normele de achizitionare a marfurilor si serviciilor s–au comis si la DGACG din cadrul Cancelariei.

Or, nici grupul de lucru pentru achizitii de marfuri al acestei Directii n–a tinut evidenta tuturor documentelor utilizate in cadrul procedurii de achizitii, dar banii publici s–au cheltuit din gros. Desi la licitatiile publice de lucrari, ofertantii nu prezentau nici macar manualul calitatii, dupa cum prevad documentele de licitatie, reprezentantii Guvernului, le acordau punctajul maxim si stabileau firmele invingatoare prin fals. Ofertele participantilor s–au examinat si in lipsa altor documente prevazute in mod obligatoriu de legislatie.

Unele licitatii s–au desfasurat fara documentele ce ar stabili exact proiectele de constructii si reparatii. «In contractele de achizitii pentru lucrari se includ si procurarile de utilaj, mobilier, tehnica de calcul, pentru care lipsesc devizele de proiect,» spun expertii Curtii de Conturi.

Mai mult chiar, multe dintre contractele incheiate cu antreprenorii nu contineau garantiile prevazute pentru buna executie a lucrarilor si plata penalitatilor pentru neexecutarea lucrarilor in termenele stabilite. Legea «Privind calitatea in constructii» a fost incalcata de rand cu alte acte normative la aceasta Directie guvernamentala, responsabila de gestionarea cladirilor Executivului.

Milioane pentru presedintie

Alteori, ofertele pentru lucrarile de constructii erau acceptate intr–un fel, dupa care costul lucrarilor si volumul banilor publici destinati acestor firme erau majorate pe parcurs cu zeci de mii de lei de lei. Astfel, cu derogare de la Regulamentul «Cu privire la achizitiile publice de lucrari», aprobat tot de Guvern, au fost introduse elemente noi si schimbate conditiile ofertei initiale, la executarea lucrarilor de reconstructie la obiectele amplasate in cladirea din bd. Stefan cel Mare 154, valoarea contractului initial fiind majorata cu circa 30 la suta (aproape 5 milioane lei). Mentionam ca pe bd. Stefan cel Mare 154 este plasata Presedintia R.Moldova. La incheierea contractului de achizitie a lucrarilor de reconstructie la edificiul din str. Sfatul Tarii 53, care apartine de asemenea Presedintiei, valoarea ofertei prezentate la licitatie a fost depasita cu 14 000 lei.

Desi Agentia pentru Constructii si Dezvoltare a Teritoriului anuntase nereguli in expertiza proiectului de «reconstructie a cantinei din cladirea din bd. Stefan cel Mare 154», actul de indeplinire a lucrarilor de proiectare la cantina prezidentiala a fost aprobat si suma de 230 mii lei, cu peste 70 mii lei mai mult decat fusese aprobat initial acceptata spre plata.

Curtea de Conturi a mai stabilit ca Directia in cauza «n–a intreprins masuri eficiente in vederea incasarii platilor pentru serviciile prestate», in consecinta, datoriile debitoare, la finele anului 2006 au constituit peste 3 milioane de lei.

Premii si salarii majorate la Cancelarie

Cei care au muncit in sudoarea fruntii la incalcarea legilor, au fost pana la urma remunerati suplimentar, din nou in pofida prevederilor legale existente.

Astfel, Conducerea Directiei generale pentru administrarea cladirilor Guvernului a stabilit unor angajati ai aparatului central in anul 2005 adaosuri nereglementate de Legea salarizarii si de Hotaririle Guvernului cu privire la salarizare, in consecinta fiind efectuate cheltuieli nejustificate in marime de 224 000 lei.

Desi devizul acestei institutii nu contine prevederi financiare pentru salarizarea lucratorilor netitulari, circa 300.000 lei au fost cheltuite in ultimii doi ani anume in aceste scopuri.

Au aparut la iveala si incoerente legisltaive atunci cand a venit vorba de acordarea «premiilor pentru conducatori», dar s–a decis totusi atribuirea premiului de pana la 50 la suta din venitul lunar.

Alte 300 000 lei au fost cheltuite in Cancelaria Guvernului pe receptii, fara ca acest tip de cheltuieli sa fie prevazut de regulamentele in vigoare.

Scutiri de plata pentru favoriti

Controlul gestionarii mijloacelor speciale a relevat prestarea si scutirea de plata a unor servicii pentru unii agenti, in afara legii. Aceasta Directie guvernamentala a prestat diferite servicii agentilor de stat si privati, multe dintre acestea nefiind insa prevazute in Nomenclatorul lucrarilor efectuate si serviciilor prestate contra plata de aprobat prin Hotarire de Guvern.

De exemplu, in Nomenclator nu figureaza serviciile prestate contra plata la parcarea automobilelor ce apartin persoanelor juridice si fizice, serviciile prestate de catre frizerii si serviciile de oferire a documentelor de tender, dar toate acestea au fost prestate de Directie.

In lipsa autorizarilor si cu nerespectarea prevederilor de exploatare stabilite in Regulamentul «Cu privire la parcarile auto cu plata», aprobat prin Hotarirea Guvernului Directia a acumulat si a utilizat mijloace speciale de la 4 parcari auto in anul 2005 in suma de circa 50.000 lei si de aproximativ aceeasi suma in 2006.

Tarifele la aceste servicii au fost stabilite in detrimentul prevederilor legii, in consecinta fiind admise pierderi de la prestarea serviciilor de parcare in suma de peste 100 000 lei doar in ultimii doi ani.

Curtea de Conturi, a propus anterior Guvernului sa elaboreze un act normativ, care ar reglementa arendarea de catre asociatiile obstesti a incaperilor si cladirilor, proprietate publica, in conditii preferentiale. Un asemenea act insa nu a fost elaborat, iar spatiile au fost date in arenda nejustificat, fara achitarea platilor pentru arenda si a serviciilor comunale.

Astfel, Directia a transmis in arenda edificii, fara achitarea platilor pentru arenda, cu suprafata totala de 2660 m2, diferitor intreprinderi si asociatii, ceea ce a contribuit la neincasarea unor venituri in valoare de peste 1 mln 600 mii lei, nefiind incasat, totodata, de la unii agenti economici si costul serviciilor comunale in suma de circa 400 mii lei, acestea fiind achitate din contul altor venituri realizate de Directie.

«Generalizind cele mentionate, Curtea de Conturi concluzioneaza ca de catre Aparatul Guvernului si Directia generala pentru administrarea cladirilor Guvernului au fost comise unele abateri de la legislatie la achizitionarea marfurilor si serviciilor, au fost ratate venituri de la darea in arenda a edificiilor si efectuate unele cheltuieli nereglementate de actele normative,» conchid expertii Curtii de Conturi.

Mentionam ca, spre deosebire de alte acte ale Curtii de Conturi, in acest document nu este data publicitatii nici o denumire de firma care a fost favorizata in receptionarea milioanelor pentru lucrari de constructii, iar un sir de acte nominalizate sunt marcate cu sintagma «Nu este dat publicitatii.»

Reporter de Garda


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com