|
|
|
De la totalitarism
la spaima colectiva
Interviu cu Mihai Sleahtitchi,
doctor in psihologie si in pedagogie
Dle Sleahtitchi, ce schimbari esentiale suporta
oamenii de la noi in acesti ani de nesfarsita tranzitie?
De la '90 incoace, ce se produce in psihologia
noastra?
Schimbarile prin care trece societatea basarabeana cadreaza
cu ceea ce numim la modul general schimbarile tranzitiei.
Aceasta perioada a facut obiectul cercetarilor mele din ultimii
ani. Voi aminti ca atunci cand, rand pe rand, in diverse
parti ale mapamondului au inceput sa cada zidurile dictaturilor
de extractie leninista, tot mai multi dintre cei care odinioara
faceau obiectul unor nedisimulate despotisme hierocratice inclina sa creada
ca a sosit momentul marii reveniri pe fagasul dezvoltarii
societale firesti, cu adevarat democratice, intemeiate pe nevoia
asigurarii drepturilor la heterodoxie si diversitate. Parea
ca totul lucra in favoarea unei reinstalari durabile a spiritului
de normalitate centrat pe (a) competenta in a face
fata problemelor; (b) atitudinea realista fata de evenimentele
in desfasurare; (c) capacitatea de crestere/dezvoltare continua
si (d) orientarea flexibila, inovatoare spre solutionarea
problemelor existentiale concrete. Vestita teza a inutilitatii
care, vreme indelungata, a insistat asupra indistructibilitatii
regimurilor politice de tip sovietic nu mai este luata in serios.
Afirmatiile celor mai importanti exponenti ai acesteia
precum S.P. Huntington sau J. Schell sunt estimate
ca fiind «mai mult decat depasite».
Nimeni nu ar fi crezut, insa, ca la numai
cativa ani de la declansarea naruirii totalitarismului, cu impresionantelei pledoarii
colective pentru introducerea pluralismului politic, crearea statului
de drept, trecerea la economia de piata si instaurarea
echitatii sociale, din ce in ce mai frecvent se vor
face auzite comentarii avand ca subiect profunda insatisfactie
de cotitura care sa produs. Contrar asteptarilor,
se profileaza un soi de societate care, dupa cum opineaza
K. Jowitt, este extrem de nefamiliara, generatoare de perplexitate
si amenintatoare. Zadarnic sa crezut ca tipul
de oranduire unde «elementul trebuie sa fie oricand
gata de sacrificiu in numele intregului» si unde
«tabuurile reglementeaza rigid toate aspectele vietii»
va fi imediat inlocuit cu unul in care (a) autoritatea
absoluta a traditiei este respinsa; (b) oamenii se pot
raporta critic la tabuuri si (c) luarea
deciziilor se efectueaza in conformitate cu standardele
de libertate, umanism si abordare rationala. Euforia initiala
care a insotit dezintegrarea regimurilor autoritariste este urmata
de o stare de rau si de slabiciune, exasperare
atotcuprinzatoare, oboseala si epuizare.
De ce se intampla astfel de deziluzii?
Oamenii pierd suportul sigur si rigid al optiunii.
Viata nu le mai este reglementata prin cutume sau traditie.
Inteligenta si deciziile tulbura linistea si siguranta automatismului.
Inunda noutatea stresanta, problemele se inmultesc. Drept rezultat,
asa cum remarca V. Tismaneanu, o buna parte din fostii disidenti
se vad nevoiti sa constate ca ceea ce le ofera
perioada tranzitiei spre ordinea postcomunista este departe de a se asemana
cu lucrurile pentru care au luptat. Intrun
studiu realizat anterior, ferit pe cat a fost
posibil de influenta curentilor justificationali de factura
nonoptimista/deprimanta, dar mai ales de influenta pesimismului
masochist al lui J. Schumpeter (= o grila interpretativa
prezicand acel curs al evenimentelor care este cel mai indezirabil),
am reusit sa constat in baza unor observatii
proprii, ca ceea ce se intampla in perimetrul societatii
posttotalitare reprezinta in esenta o mimare a pluralismului
de valori, a perceperii comune a realitatii, a tolerantei,
a ethosului concurentei, precum si a unei Puteri al carei
atu rezida in seductie si nu in constrangere. Zi de zi, tipul
vizat de societate produce contexte cu grade inalte de inhibare
sau de refulare, acestea redand un puternic obstacol in calea
realizarii celei mai mari parti din rezerva noastra de abilitati
si cunostinte. Imitativa si doar promitatoare, oranduirea
postcomunista are ceva din viitor, dar, in acelasi timp, e si foarte
strans legata de trecut. Sfasiata de mari contradictii, ea se vede
nevoita sa fie extrem de concesiva fata de presupozitiile
ontologice, gnoseologice, antropologice si politicoideologice
de alta data. Infiltrate, sub varii forme, in toate straturile
psihicului uman, acestea din urma genereaza avalanse de reactii
negative visavis de tentativa unei remodelari
(neo)liberale a existentialului desuet.
Vazand cum nu se reuseste crearea unei retele complete de institutii
democratice sau alinierea sectoarelor de productie la exigentele
tehnologiilor de varf si trecand, drept consecinta, prin numeroase
stari de frustrare, cei despre care sar putea
spune cal intruchipeaza pe homo posttotalitarus
nu au de unde fi multumiti de vremurile sub
care au cazut. Desi au ferma convingere ca nu poarta
nicio vina pentru ceea ce li se intampla, membrii societatii
posttotalitare, nu pot scapa de impresia ca se afla
intrun anume fel de recluziune. La orice
pas, asemeni condamnatilor care se considera inocenti, tind sa aprecieze
modul in care sunt nevoiti sasi duca existenta
drept infatisare a unei nemaipomenite nedreptati. Presat din toate
directiile, forul lor interior se vede silit sa ia forma
unor optici interpretative demoralizante. In cele din urma, prezenta
tuturor acestor inconveniente atrage dupa sine fie instituirea unui
blocaj ideoafectiv, fie profilarea unei revolte intrinseci si a unei
uri fata de fiintele considerate responsabile de producerea
dezastrului. Ambele efecte, precum e lesne de observat, nu prevestesc
nimic bun, ele redand premisa instituirii unei extrem de conturbante
sinergii societale.
Daca comunismul este asociat cu totalitarimul,
din ce cauza, totusi, despartirea de comunism provoaca stari
colective de spaima?
Despartirea de comunism, comportand rasturnari zguduitoare la nivelul
asteptarilor si randuielilor umane, valideaza prabusirea in neant
existential, unde totul sau aproape totul poarta amprenta incertitudinii
si a nesigurantei. La acest moment, daca e sa utilizam
limbajul frommian, spectrul relatiilor interpersonale sau intergrupale
poarta doar o aparenta de prietenie si o spoiala
de sinceritate, in realitate fiind vorba de raceala si indiferenta,
la care se adauga o destul de puternica doza de suspiciune
subtila. Nimic, parese, nu mai vorbeste
in favoarea integrarii acelor tipuri de valori sau/si traditii
care ar putea da un sens pozitiv vietii. Nevrozele perioadei
de tranzitie, spune V. Tismaneanu, spaimele colective de un eventual
colaps general, de inchiderea orizontului istoric, si furia
impotriva noilor baroni ai economiei, a unor nouveaux riches
nu mai putin obraznici si amorali decat personajele lui Balzac
din La com?die humaine, alimenteaza sentimentele revoltei, suferintei
si intolerantei. Peste tot, cu o intensitate uluitoare,
se fac simtite, expresia lui E. Durkheim, nelimitarea dorintei
si nedeterminarea obiectivelor ce trebuiesc atinse. Lumea
e dezorientata si deconcentrata. Vechile paradigme sunt epuizate,
cele noi se afla inca, nearticulate, in faza gestatiei. Pe de o parte,
se simte nevoia de calm si normalitate; pe de alta
se intrevede o stare de nervozitate si exasperare
fata de ambiguitatea atotprezenta.
Am iesit din zona despotismului ideologic, dar nam intrat
inca in cea unde domina rotatiile de sarcini, asumarile de responsabilitati,
pluralismul economic si de opinii. Pentru moment, redam o intermediaritate,
o stare prin care aparem, expresia lui E. Gellner, drept o comunitate
segmentarizatcorporatista animata de nostalgii tribalataviste.
In campania electorala, ati descifrat, in Ziarul
de Garda, fiziognomia celor doi candidati pentru Primaria de Chisinau.
Ar fi de adaugat ceva, dupa alegeri?
In acel demers fiziognomic am facut doar constatari.
Sarcina mea sa redus in exclusivitate la reliefarea
corespondentei existente intre expresiile ovalului si indicii de caracter.
Sa insemne, insa, acest fapt ca nam avut,
la momentul respectiv, si anumite supozitii cu referire
la rezultatul final al scrutinului sau ceea ce e si mai
important cu referire la modul in care puteau
evolua evenimentele dupa consumare? Nu, evident. Am considerat
ca este foarte probabil sa se intample urmatoarele trei
lucruri: (a) electoratul chisinauean, saturat de fete de nu impietrite
si otarate, atunci cu desavarsire sterse, se va arata
deschis pentru chipul tanar si vioi al lui D.Chirtoaca; (b) pozitiile
caracteriale forte ale primarului ales D.Chirtoaca (care, conform
portretului fiziognomic al acestuia presupun «inteligenta
vie si o substantiala pregatire intelectuala», «comunicabilitate»,
«asertivitate», «dinamicitate» etc.) ii vor
permite sa initieze o serie de masuri apte sa atribuie
sistemului administrativ al capitalei mai multa transparenta si dinamism;
(c) pozitiile caracteriale slabe ale primarului ales D. Chirtoaca
(care, conform aceluiasi portret fiziognomic, se rezuma la constructe
precum «rigiditate actionala», «epuizari psihoenergetice
frecvente», «ezitari in situatii critice» etc.)
il vor impiedica chiar de la bun inceput
sa se «simta in apele sale», sa administreze
cu usurinta treburile sau/si sa creeze echipe de lucru
productive.
Aceste trei supozitii sau confirmat in buna
parte. Dand dovada de «spirit electoral elevat», chisinauenii
sau decis, in cele din urma, sal sprijine
pe D.Chirtoaca, cu evidentai superioritate
psihointelectuala, si nu pe V.Iordan, un personaj
a carui figura tradeaza «resurse intelectuale medii»,
«abilitati sociale insuficient dezvoltate», «capacitate
relativ redusa de rezistenta psihomorala» etc. In scurt
timp dupa scrutin, pozitiile caracteriale forte ale noului primar lau pus
in posibilitatea de a arata ca doreste si poate
sa schimbe starea de lucruri pe care a mostenito
(a fost asigurat accesul massmedia la tot felul de intruniri
din cadrul primariei; a fost declansata lupta contra functionarilor
corupti; a inceput perfectionarea procesului de eliberare
a actelor solicitate de catre cetateni etc.), iar cele slabe
(suplimentate, va trebui sa recunoastem, de o conjunctura
politica complexa si nefavorabila) in imposibilitate
de a se sprijini pe o majoritate functionala
de consilieri municipali, de a fi intrun
dialog constructiv si totodata amiabil cu toate categoriile
de cetateni (cazul «dialogului» cu refugiatii
transnistreni pare a fi edificator in acest sens) sau
de a manifesta un stil comportamental dezinvolt in relatia
cu exponentii «conducerii de varf» a tarii
(ma refer, in mod special, la scena depunerii florilor
la monumentul lui Stefan cel Mare si Sfant, in Ziua Independentei,
pe 27 august curent).
Ce ar trebui sa observe alegatorii pe chipurile
oamenilor nostri politici? Ce trasaturi ar trebui sa ne faca
atenti?
Conducanduma de portretele morfologice
intocmite de specialisti unor mari personalitati politice (cum
ar fi, de exemplu, John F.Kennedy, Charles De Gaulle
sau/si Franklin D.Roosevelt), pot sa afirm ca alegatorii
trebuie sa observe daca cei pentru care sunt tentati sa voteze
dispun de:
-
conformatie osoasa larga a capului si a fetei
(= rezerve puternice de energie vitala);
-
gura, ochi si nari largi (= deschidere ampla
catre lume, schimbari afective intense, impresionabilitate, mare consum
de energie);
-
un temperament sanguinicobilios puternic
dezvoltat (= nevoie de miscare, de contacte sociale; vointa,
energie, nevoie de a decide, de a dirija, de a actiona
pozitiv, exigent, riguros);
-
organe de simt simetric amplasate in perimetrul
facial si un ten colorat (= pragmatism, mobilitate, empatie,
entuziasm);
-
nas puternic si sprancene dense (= om de actiune
si de realizari, chibzuit si, totodata, indraznet);
-
frunte verticala (= prudent, ponderat, decizii studiate);
-
buze stranse/ferme (= vointa, darzenie);
-
barbie patrata si/sau proeminenta (= vointa,
energie, activitate);
-
maxilare largi (= multa energie disponibila);
-
privire clara, directa, patrunzatoare (= franchete,
obiectivitate, spontaneitate).
Tin sa atentionez ca niciun portret morfologic nu poate
pretinde la exhaustivitate. E important sa retinem ca el reprezinta
doar unul din multiplele instrumente de profilare a entitatii
fiintei umane. Chiar daca alcatuirea lui a cunoscut maximum de atentie,
obiectivitate si rabdare, rezultatele obtinute, oricum, trebuie
neaparat confruntate cu rezultatele altor tipuri de analiza
psihologica.
Care ar fi, in general, modelul unui
lider politic performant?
Pe parcurs, au fost elaborate mai multe modele de acest
gen. Dintre acestea, cinci parese
formeaza segmentul de top: (a) modelul autoritatii charismatice
(= te poti considera lider politic performant daca dispui de «un sarm
personal» sau o «prezenta deosebit de placuta»,
apte sa fascineze masele); (b) modelul trasaturilor de personalitate
(= esti lider politic veritabil daca te poti impune, zi cu zi, ca o persoana
care are incredere in fortele proprii, este volitiva, asertiva,
empatica, inteligenta in plan cognitiv si in cel socioafectiv
si suficient de pregatita pentru a fi activa, inventiva,
expansiva; (c) modelul situational (= poti pretinde la statutul
de lider politic performant doar in cazul in care esti
in stare sa te descurci in tot felul de contexte,
globale sau/si situationale); (d) modelul tranzactional (=
adevaratul lider politic ofera mostre de conlucrare excelenta cu indivizii
din preajma, el repetand intruna: «Va voi avea in vedere,
daca si voi ma veti avea in vedere») si (e) modelul
providential (= liderul politic performant este asemeni
lui Moses sau Mohamed o fiinta superioara chemata
sa «scruteze viitorul» in scopul gasirii raspunsurilor
la intrebarile presante ale momentului).
Desi mai multi specialisti sau grabit sa afirme
ca odata cu elaborarea celor cinci modele problema identificarii
imaginii liderului politic performant a fost ca si cum
rezolvata, personal nu as fi atat de categoric;
or, asa cum sa demonstrat nu o singura
data, poti deveni lider politic de calibru, fiind un monsieurtoutle monde
si nu neaparat un tip charismatic (cazul lui Val?ry Giscard
d'Estaing, de exemplu). In aceeasi ordine de idei, putem
releva ca pentru a deveni un lider politic de exceptie
nu este neaparat nevoie sa fii in posesia unor remarcabile
trasaturi de personalitate (multi dintre cei mai cunoscuti conducatori
din istorie au fost nebuni, epileptici, lipsiti de bun simt,
nedrepti si autoritari), sa poti iesi cu cinste din orice
situatie, sa fii in stare sa inchei tranzactii cu lumea
din jur sau sa constitui expresia unui tip dotat cu providenta.
Un lider politic performant trebuie sa intruchipeze, in egala
masura, atat ideile de charisma sau personalitate eminenta, cat
si ideile de situationalitate, tranzactionalitate sau providentialitae.
Tot mai frecvent se aud voci potrivit carora elitele politice
din posttotalitarism mizeaza pe un discurs manipulator. Daca
aceasta afirmatie este adevarata, cum explicati fenomenul?
Posttotalitarismul constituie expresia unui soi de societate
extrem de nefamiliara, generatoare de perplexitate si amenintatoare.
Prin felul sau de a fi ea reda, mai intai de toate,
o mimare a pluralismului de valori, a perceperii
comune a realitatii, a tolerantei, a ethosului concurentei,
precum si a unei Puteri al carui atu rezida in seductie
si nu in constrangere.
La acest moment, schimbarea este privita cu o deosebita
circumspectie. Toti sau aproape toti se tem ca li se va dezvalui
pragul rezistential sau rudimentaritatea trairilor, gandurilor si actiunilor.
Nimeni nu doreste sai fie tulburata linistea.
In voga sunt spiritele de vulgaritate si intoleranta.
Nimic, parese, nu le poate inlocui
pe acestea in lupta contra noului disconfortant. Prin ele,
multimile problematizate pot oricand sa preseze si sa inghita,
sa avertizeze si sa anihileze. Devenind caracteristici
definitorii ale perioadei de tranzitie spre economia de piata,
nelinistea si anxietatea conditioneaza aparitia unor «colti»
gata sa devore tot ce nu cadreaza cu aria de afirmare
a drepturilor mediocritatii. Astfel, cine nu este cu toata
lumea, cine nu gandeste ca toata lumea risca sa fie eliminat.
Drept consecinta, «oile» capata posibilitatea de ai face
pe «lupi» una cu pamantul, de ai
aduce la starea de «ganganii cu drepturi si pretentii
egale» sau«dobitoci de turma desavarsiti». Multiple
cazuri din istorie justifica posibilitatea unei asemenea metamorfoze.
Anume asa au procedat pe timpuri sclavii, rasculanduse
impotriva stapanitorilor lor, soldatii impotriva ofiterilor,
iar negrii impotriva albilor stabiliti printre ei.
Apatic si necrutator, posttotalitarismul creeaza premise obiective
pentru conturarea unor multimi hiperagresive capabile sa transforme
frica paroxista a momentului in largi optiuni pentru punerea
in aplicare a esafodului sangeros. Este cazul unor multimi
care in orice clipa sunt gata sa ceara infaptuirea unei imediate
si echitabile justitii. Stirea despre condamnarea lui Cristos ilustreaza
fenomenul in toata plinatatea lui. Acel «Rastignitil!» porneste
din randul unor multimi sarace si angosate. Condamnarea la moarte,
care, aplicata in numele dreptatii, suna la inceput abstract
si iluzoriu, devine reala cand este savarsita cu aportul si in fata
celor multi. Pentru acestia se da, de fapt, sentinta,
si prin caracterul public al justitiei se subintelege
tot ea.
Constientizand ca au de a face cu disperare
si ura, situate la limita controlului si intelegand ca ar putea
in curand sa se pomeneasca intro situatie
cu totul dezolanta daca nu vor intreprinde ceva concret visavis de aceste
manifestari primejdioase ale duhului resentimentar, actualele elite
de la putere cauta cu tot dinadinsul sa stabileasca
relatii «de buna intelegere» cu cei
ce alcatuiesc grosul societatii. Vederile politice sau consideratiunile
morale conteaza de aceasta data mai putin. Ceea ce valoreaza
cu adevarat este teama de a cadea sub mana nemiloasa
a unui vulg irational predispus sa puna capat tensiunilor
existente prin sfaramarea a tot ce nui convine
sau ar putea sa nui convina. Or, odata
cazute sub aceasta mana, noile elite politice se vor vedea silite
sa se impace cu gandul ca nu mai reprezinta
minoritati organizate ce se impun prin statusuri
avantajate, bogatie si notorietate.
Mai marii epocii posttotalitare sunt ingrijorati vadit de ce se intampla
in jurul lor. Sa vedem la ce fel de tactica
tind sa recurga ei pentru ai face
pe multii debusolati sa renunte la tot felul de porniri
instigatoare. Pornind de la faptul ca aceasta tactica
se impune intro formula plurivalenta, ingloband
toate sau aproape toate mecanismele de influenta sociala, precum
si de la ideea ca o abordare desfasurata a chestiunii
in cauza este irealizabila in spatiul unui singur studiu,
oricat de impunatoare ar fi intinderea lui, ne vom
propune sa evidentiem doar varful de lance al constructiei,
adica acel element al ei despre care se poate zice ca dispune
pentru moment de cea mai mare greutate specifica.
Punctand o posibila solutie legata de evidentierea parametrilor
identificationali ai elementului structural invocat, vom constata
ca atat observatiile noastre, cat si observatiile multor altor
analisti ai campului social posttotalitar converg spre ideea de manipulare.
De ce spre ideea de manipulare, si nu, sa zicem,
spre cea de coercitie sau persuasiune?
Posttotalitarismul, repet, semnifica un segment istoric cu o superconcentratie
de tensiuni sociale exacerbante. Pe acest dezastruos fundal,
orice tentativa de aplicare a unor constrangeri feroce sau
a unor argumente rectilinii si dure va da nastere
cu siguranta unor manifestari de maxima iritabilitate
psihocomportamentala. In asemenea conditii, ar fi naiv
de tot sa ne asteptam la o careva smerenie
din partea celor multi. Este absolut evident ca nici o forma
de apasare, fie ea de natura fizica sau ideatica, nu poate
garanta, acum, supusenia indivizilor cazuti sub imperiul frustrarii.
Or, acestia din urma, vazand cum cei de sus pornesc sai persecute,
pot deveni imediat sclavi ai impulsurilor izvorate din hazardul
incitarii si, malitiosi, nar intarzia sa linseze
«varfurile» in dorinta dea deveni
chiar ei insisi «varfuri».
Ce este manipularea si de ce anume
ea tine, astazi, locul central in temperarea spiritelor colective?
Manipularea dezvaluie realitati socante, pe care tagma
initiatilor ar prefera sa le tina in taina. Veche,
de cand lumea, ea a facut ca milioane de 'cobai«
sa fie remodelati psihic fara asi da seama
de acest lucru. Printre ei sau numarat
si continua sa se numere diverse categorii: somerii,
pacientii spitalelor, incarceratii, copiii, adolescentii, varstnicii,
prizonierii, femeile gravide, veteranii de razboi, membrii de partide,
apartizii, telespectatorii, radioascultatorii, cumparatorii de marfuri,
angajatii de tot felul sau/si alegatorii
Desi adeseori i se atribuie intelesuri amfibologice ori lipsite
de specificitate cum procedeaza, spre exemplu, A. Mucchielli
care o pune in acelasi rand cu advertisingul,
persuasiunea sau propaganda manipularea ocupa un loc
aparte in spectrul mecanismelor de influentare a psihicului
uman. Potrivit mai multor autori, ea reprezinta actiunea de schimbare
a opiniilor, atitudinilor si comportamentelor prin expunerea
la mesaje a persoanelor si grupurilor in vederea
atingerii unor scopuri dorite de altcineva (persoane sau organizatii),
fara aplicarea constrangerilor fizice si fara constientizarea discrepantei
dintre scopurile indepartate ale persoanelor si grupurilor
tinta si scopurile indepartate ale celor care exercita influenta.
Reprezentand un tip de influenta sociala negativa, condamnabila
din punct de vedere moral, manipularea cultiva impresia ca ceea
ce li se intampla indivizilortinta nu este
altceva decat o realizare a propriilor lor nazuinte si interese.
Apreciata de catre H. Marcuse drept un instrument esential
al societatii de masa, ea se face simtita atunci
cand o anume situatie este creata premeditat pentru ai determina
pe unii (subiectii implicati in situatie) sa faca exact
ceea ce doresc, pe ascuns, altii (subiectii care au proiectat
situatia). Sa faca, fara a intelege ca se urmareste
in fond atingerea unor scopuri legate de schimbarea felului
lor de a fi.
Daca am fi intrebati cine nea influentat,
am raspunde cu fermitate ca nimeni. Raspunzand astfel,
avem senzatia ca hotararea noastra de a nu ne lasa
'dusi de nas«, de a crede doar ceea ce vrem
noi insine sa credem, ramane in continuare neclintita. Manipularea
este genul de influenta sociala care nu functioneaza daca
decizia initiala a subiectului sau subiectilor nu a fost
pe deplin libera. Angajamentul nu apare decat in prezenta
libertatii de decizie. In general, afirma C. Kiesler,
cu cat presiunea de a realiza un comportament este
mai redusa, cu atat persoana este mai angajata fata de comportament.
Sentimentul de libertate al tintei si eficacitatea tehnicilor
de influenta manipulatorie sunt, asadar, chestiuni inseparabile.
Subtila si perfida, manipularea continua a fi si astazi
«instrumentul perfect» de alinare a sufletelor
risipite. Substituind represiunea prin seductie, forta publica
prin relatiile publice, autoritatea prin publicitate, iar
duritatea prin «blandete», ea confirma
neintrerupt ideea ca modul cel mai indicat de a obtine
ce vrei de la multimile debusolate este sa le faci
sa gandeasca de asa maniera incat sa descopere prin ele
insele ca «lucrul cel mai bun este acela de a face
pe plac cuiva».
Va multumim.
Pentru conformitate, EdG |